پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۸

توانایی پالایش و مشتق‌گیری از نفت خام در کشور وجود دارد

غلامرضا شرفی با اشاره به آینده موفق طرح پتروپالایشگاه‌ها گفت: این طرح ضمن اینکه راهی برای دور زدن تحریم‌هاست در زمان برداشته شدن تحریم‌ها نیز اجرای آن یکی از راه‌های توسعه و پیشرفت کشور است.
توانایی پالایش و مشتق‌گیری از نفت خام در کشور وجود دارد
توليد ايرانی:غلامرضا شرفی درباره طرح افزایش ظرفیت پتروپالایشگاه‌ها  اظهار داشت: این طرح ابتدا توسط آقای علی بختیار و اعضا کمیسیون انرژی پیشنهاد شد که پس از بحث‌های فراوان و بررسی‌های کارشناسی در کمیسیون انرژی تدوین گردید و به صحن مجلس ارائه شد.

وى درباره برخی از ابهامات موجود در این طرح گفت: این مسائل در مباحث قانون‌گذاری عادی است و حتى لایحه  بودجه کشور هم که پس از چندین نوبت بررسی و کارهای کارشناسی در دولت به  مجلس ارائه می‌شود دارای ابهاماتی است.
عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه بیشتر ابهامات در این طرح، ابهامات معنایی نبود بیان کرد: یکی از ایرادهای که به این طرح گرفته شد این بود که نمایندگان نمی‌توانند در طرح حکم دهند و دولت را مکلف و موظف به انجام کاری کنند بلکه باید این موارد را در قالب طرح ارائه‌شده پیشنهاد دهند.


شرفی ادامه داد: به‌عنوان مثال بخشی از این طرح، دولت را به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی جهت تضمین اجرای پروژه‌های پتروپالایشی مکلف کرده بود که نمایندگان به علت محدودیت‌های منابع صندوق توسعه ملی با آن مخالفت کردند.
وی با اشاره به اینکه این طرح راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات حوزه پالایشگاهی است،  تأکید کرد: اصل این طرح همچنان به قوت خود باقی است و خوشبختانه اکثر نمایندگان با کلیات آن موافقت کردند که پس از چکش‌کاری و اصلاحات لازم جهت بررسی عدم مغایرت با قانون اساسی به شورای نگهبان می‌رود و درصورتی‌که طبق اصل 75  باعث افزایش هزینه عمومی کشور و تقلیل درآمد عمومی آن نشود، اجرایی می‌شود.


عضو کمیسیون انرژی تأکید کرد: برای اجرای طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها لازم است منابعی از دارایی‌هایی کشور به آن اختصاص یابد که پس اجرای آن نوبت به انجام تعهداتی می‌رسد که نمایندگان در این طرح پیشنهاد داده‌اند.
شرفی با اشاره به اینکه برداشت از صندوق توسعه ملی نیازمند مجوز رهبری است گفت: برای این موضوع نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته می‌شود که سران سه قوه استفاده از منابع این صندوق را از ایشان درخواست می‌کنند و در صورت صلاح‌دید، مقام معظم رهبری با آن موافقت می‌کنند.


وی مطرح کرد: بر اساس اقتصاد مقاومتی و چشم‌انداز توسعه مقرر شده که خام فروشی به کمترین میزان خود برسد و با توجه به تکنولوژی و نیروی انسانی متخصص که در کشور دیده می‌شود  توانایی پالایش و مشتق‌گیری از این مواد خام در کشور وجود دارد.
عضو کمیسیون انرژی با اشاره به آینده موفق این طرح تشریح کرد: این طرح ضمن اینکه راهی برای دور زدن تحریم‌هاست در زمان برداشته شدن تحریم‌ها نیز اجرای آن یکی از راه‌های توسعه و پیشرفت کشور است.


وی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به حواشی اخیر وزارت نفت و نفوذ یک زن جاسوس در بین 16 مدیر آن، این وزارتخانه توانایی اجرای این طرح را دارد گفت: این اتفاقات در سازمان بزرگی که هزاران نفر در آن مشغول به کار هستند طبیعی است و خوشبختانه با توجه به چارچوب این وزارتخانه و وجود نیروهای متخصص متعهد در آن، این وزارتخانه ساختاری ایمن و قابل اطمینانی دارد که در چند سال اخیر دستاوردهای پژوهشی و توسعه‌ای قابل دفاعی داشته است.
عضو کمیسیون انرژی در پایان اظهار داشت: امید است که مسئولان با رشدی که در فضای علمی و فکری کشور به وجود آمده تصمیمات تخصصی ترى اتخاذ کنند تا بتوان با استفاده از آن در جهت توسعه و اعتلای کشور گام‌های مؤثرتری بردارند
کد مطلب: 9661
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *