جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۵

تهاتر نفت برای بازسازی نیروگاه ری

مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: طی قراردادی مقرر شد میزان سرمایه مورد نیاز برای بازسازی نیروگاه ری از طریق تهاتر نفت تامین شود.
تهاتر نفت برای بازسازی نیروگاه ری
توليد ايرانی: محسن طرزطلب در نشست خبری با اشاره به اینکه قرار است نیروگاه فرسوده ری را بازسازی کنیم، گفت: در ابتدا قرار بود منابع مورد نیاز بازسازی نیروگاه ری را از ژاپن تامین کنیم که به دلیل مشکلات ایجاد شده در نتیجه تحریم های اقتصادی به سرانجام نرسید. به این ترتیب طی قراردادی مقرر شد میزان سرمایه مورد نیاز برای این بازسازی از طریق تهاتر نفت تامین شود.

وی ارزش پروژه بازسازی نیروگاه ری را ۵۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: اینکه چه میزان از ارزش کل قرارداد قرار است با استفاده از تهاتر نفت تامین شود، بسته به قراردادی دارد که بین پیمانکار و کارفرما منعقد می شود.

به گفته این مقام مسئول، هفته آینده این قرارداد به امضاء می رسد. اجازه استفاده از چنین منبعی برای تامین پروژه های عمرانی کشور طبق تبصره یک بند «ی» در بودجه ۹۸ در نظر گرفته شده است که بر اساس آن شرکت هایی که فعالیت های عمرانی دارند می توانند در صورت مشکل در مورد تهیه منابع لازم از سازوکار تهاتر با نفت استفاده کنند. البته این سازوکار ساده نیست و نیاز به بررسی و دقت بالایی دارد.

به گفته این مقام مسئول، بدهی بخش خصوصی از این بخش ۶هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که از طریق تهاتر تسویه شد، از سویی دیگر ۱,۸۰۰ میلیارد تومان نیز از طریق اوراق صکوک به بخش خصوصی اختصاص یافت. در این بین ۱,۸۰۰ میلیارد تومان نیز به بانک مرکزی بدهی داریم.

وی با اشاره به اینکه سوخت گازی هر واحد بخار ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال است، گفت: با تبدیل این واحدها به سیکل ترکیبی ۴۵ میلیون دلار در سال صرفه جویی می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور ساخته می شود، ادامه داد: توربین های نیروگاه شیروان تحت لیسانس زیمنس آلمان بود که موفق به بومی سازی آن شدیم.

طرزطلببا بیان اینکه در نتیجه افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به ظرفیت ۱۴۳۴ مگاوات نیاز خراسان شمالی به برق تأمین خواهد شد، گفت :۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه از بخش داخلی تأمین شده است، این در حالی است که توربین‌ها که تحت لیسانس زیمنس بودند نیز بومی سازی شده اند. تأمین برخی از قطعاتی که از خارج از کشور تأمین می‌شد به دلیل تحریم‌ها با سختی مواجه شد اما نیاز نیروگاه را برطرف کرد و پروژه به تأخیر نیفتاد.

به گفته این مقام مسئول قرار است ۷۵۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی در قالب قراردادهای بیع متقابل از نیروگاه سیکل باز به سیکل بسته تبدیل شوند که تاکنون ۵ واحد وارد مدار شده و ۵ واحد دیگر تا اواخر امسال سنکرون می‌شود.

طبق سیاست‌های وزارت نیرو در صنعت برق کشور جهت استفاده بهینه از منابع به ویژه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و افزایش راندمان تولیدT طرح ۲۲ واحد بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی که بخش گاز آن قبلاً اجرا شده است در فهرست برنامه‌های توسعه‌ای تولید برق کشور قرار گرفته است؛ در همین راستا نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به ظرفیت ۱۴۳۴ مگاوات که شامل ۶ واحد گازی و سه واحد بخار می‌شود هفته آینده با حضور رئیس جمهوری به بهره برداری می‌رسد.

راندمان بخش بخار این نیروگاه ۴۹.۹ درصد است و سوخت اصلی واحد گاز طبیعی و سوخت دوم را گازوئیل تشکیل می‌دهد. از جمله اهداف این پروژه می‌توان به افزایش ظرفیت تولید برق منطقه و تأمین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور در راستای کمک به افزایش پایداری شبکه و همچنین پاسخ به نیاز روزافزون مصرف برق ناشی از گسترش صنایع محلی، کشاورزی و همچنین اشتغالزایی و استفاده از حداکثر توان داخلی اشاره کرد.

در ارتباط با آخرین وضعیت اجرایی نیروگاه باید توضیح داد که واحد نخست بخش بخار سنکرون، تحویل موقت شده و در مراحل پایانی جهت تحویل دائم و آماده افتتاح است. واحد دوم بخش بخار نیز در تیر ماه امسال وارد مدار شده و پس از سنکرون آماده افتتاح است و در نهایت واحد سوم آن طبق پیش بینی‌ها تا آخر سال جاری وارد مدار می‌شود.
 
کد مطلب: 9605
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *