اروپا می تواند خط اعتباری در اختیار ایران قرار بدهد اما این کار را نمی‌کند

23 تير 1398 ساعت 17:31

اروپا می تواند خط اعتباری در اختیار ایران قرار بدهد اما این کار را نمی‌کند


 تولید ایرانی: عبدالرضا فرجی راد کارشناس ژئوپلیتیک درباره تاثیر اینستکس بر شرایط اقتصادی کشور اظهارداشت: اینستکس نمی تواند مشکلات اقتصادی کشور را در حد قابل توجهی حل کند به این دلیل که مقدار پول وارد شده به اینستکس بسیار کم می باشد و با این مقدار کم نمی توان منابع بودجه کشور و کالاهای مورد نیاز داخل را تامین کرد.
 
وی باتاکید بر اینکه اینستکس زمانی کار آمد است که ایران بتواند نفت خود را بفروشد گفت: بعد از ورود پول حاصل از فروش نفت به صندوق اینستکس  ایران باید بتواند بخشی از آن را به داخل کشور انتقال دهد و مابقی را نیز به تامین کالا و قطعات مورد نیاز اختصاص دهد ولی با این شیوه کندی که اروپایی ها در پیش گرفتند تصور نمی شود که اینستکس بتواند مشکلات کشور را حل کند

این کارشناس ژئوپلیتیک خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی بهانه می آورند که شرکت های خود را نمی توانند متقاعد به خرید نفت از ایران کنند؛ چراکه این شرکت ها به دلیل منافع زیادی که در امریکا دارند نگران تحریم از سوی آمریکا هستند.

فرجی راد مطرح کرد: اروپا می تواند به قیمت روز از ایران نفت بخرد، اما آن را تحویل نگیرد و زمانی که تحریم ها برداشته شد، ایران نفت را به آن شرکت های اروپایی صادر کند، یعنی در ازای نفتی که فروخته می شود، اعتبار به ایران داده و از آن طرف هم تضمین کامل بانکی می شود که این نفت پس از رفع موانع در اسرع وقت تحویل خریدار شود.

وی افزود: دولت های اروپایی می توانند اعتباری را در اختیار اینستکس قرار دهند و یا شرکت هایی را ایجاد کنند که ارتباط تجاری با آمریکا نداشته باشند و این اعتبار را به آنان دهند تا این شرکت ها نفت را به قیمت روز خریداری و پول آن را به صندوق اینستکس واریز کنند و برای آنکه این شرکت ها به مشکل تحریم برنخورند می توانند این نفت را بعدا تحویل گیرند.

با پول پسته و زعفران نمی‌توان اینستکس راه‌اندازی کرد
این کارشناس ژئو پولیتیک خاطرنشان کرد: در صورت اجرای اینستکس باید مبلغ قابل توجهی در اختیار این ساز و کار مالی قرار گیرد؛ چراکه با واریز پول چهار مثقال زعفران و چند کیلو پسته و چند فرش صادراتی به اینستکس، نمی توان مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد.

فرجی راد با اشاره به اینکه اینستکس یک بهانه است گفت: فعالیت این سازوکار مالی درچارچوب تحریم های آمریکا است و امریکا هم اعلام کرده که در رابطه با ورود دارو و غذا به ایران سخت نمی گیرد که البته در حال حاضر خیلی از داروها درکشور نیست. لذا اینستکس چیز فابل توجه و دندان گیری برای ایران نمی تواند باشد چراکه اینستکس به موارد تحریمی وارد نمی شود و با اجرای آن اتفاق خاصی برای کشور نمی افتد.

وی در پاسخ به این سوال که  چقدر پذیرش شروط اینستکس از جمله اف ای تی اف برای ایران امکان پذیر است،اظهارداشت: پذیرش اف ای تی اف که مبحثی جداست ولی شاید هدف از مطرح کردن این شروط این باشد که فرصت دیگری به ایران بدهند که باید درباره این مسئله هم مسئولان تصمیم گیری کنند.

اینستکس راه نیفتاده پای FATF را وسط می کشند
این کارشناس ژئوپلتیک با بیان اینکه  هدف از مطرح کردن شروط اینستکس ایجاد موانع برای ایران است ادامه داد: آنان قصد دارند پذیرش اف ای تی اف را بهانه کنند و در صورتی که ایران اف ای تی اف را قبول نکرد آن ها هم اینستکس را اجرایی نکنند البته اروپاییان باید ابتدا مرحله اول اینستکس را اجرا کنند تا پول قابل قبولی وارد آن شود و بعد درباره مسائل دیگر خواستار مذاکره شوند.

این کارشناس مسائل ژئوپلتیک درباره علت اصرار اتحادیه اروپا بر اجرای اینستکس توضیح داد ؟ ایران برای آنها کشوری مهمی است لذا تمایل دارند اینستکس را انجام دهد ولی در حقیقت هدف آنان گشایش کانال مالی  است که خودشان در ان هزینه نکنند.

فرجی راد یادور شد: چندسال پیش که برخی از کشورهای اروپایی مانند یونان  با مشکل جدی اقتصادی روبرو شدند اتحادیه اروپا اعتباری را در اختیار این کشورها  قرار داد که این کار را برای ایران هم می تواند انجام دهد و اعتباری را به ایران اختصاص دهد ضمن اینکه ایران بر خلاف ان کشورهای اروپایی پشتوانه عظیم نفت و گاز دارد که می تواند خیلی مستند و قوی باشد.

فرجی راد یادور شد: چندسال پیش که برخی از کشورهای اروپایی مانند یونان  با مشکل جدی اقتصادی روبرو شدند اتحادیه اروپا اعتباری را در اختیار این کشورها  قرار داد که  می تواند این کار را برای ایران هم انجام دهد و اعتباری را به ایران اختصاص دهد ضمن اینکه ایران بر خلاف ان کشورهای اروپایی پشتوانه عظیم نفت و گاز دارد که می تواند خیلی مستند و قوی باشد.

وی درباره تبعات تحریم اینستکس از سوی امریکا برای ایران گفت به دلیل اینکه اینستکس با دلار آمریکا کار نمی کند به نظر می رسد که تحریم نشود و هر چه که تعداد کشورهایی که در اینستکس سرمایه گذاری می کنند بیشتر باشد امکان  موفقیت تحریم احتمالی کمتر می شود و امریکا سخت تر می تواند آن تحریم را اجرا کند.
این کارشناس در پایان تاکید کرد: اگر بیش از 10 کشور عضو اتحادیه اروپا در اینستکس سرمایه گذاری کنند ممکن است چین و روسیه و حتی هند هم در آن سرمایه گذاری کنند لذا در این صورت آمریکا قادر نیست که همه این کشورها را تحریم کند چراکه به اقتصاد خودش هم لطمه وارد می شود و علاوه بر آن احتمال ایجاد مشکل سیاسی نیز برای آن وجود دارد.
 

 


کد مطلب: 9594

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/9594/اروپا-می-تواند-خط-اعتباری-اختیار-ایران-قرار-بدهد-اما-این-کار-نمی-کند

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com