تمرکز نظارت مالی باعث رونق تولید می شود

19 تير 1398 ساعت 11:44

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران گفت: تمرکز نظارت بر اطلاعات مالی شرکت ها و اشخاص توسط دستگاه های مختلف حسابرسی، مالیاتی، شبکه بانکی و بیمه ای علاوه بر جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش فساد، باعث رونق تولید می شود.


به گزارش تولید ایرانی؛ «سیدمحمد علوی» روز سه شنبه در همایش آشنایی با ساز و کار ثبت و استفاده از اطلاعات صورت‌های مالی که در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد افزود: اشتراک گذاری اطلاعات مالی مانع از ارایه اطلاعات مالی متفاوت به مراجع گوناگون مالیاتی، شبکه بانکی و بیمه‌ای می‌شود زیرا ارایه فیزیکی صورت های مالی حسابرسی شده توسط ذینفعان به مراجع قانونی منسوخ شده است.
وی اظهارداشت: افزایش شفافیت عملکرد بنگاه‌ها، برچیده شدن شرکت‌های دو نفره، کاهش فرار مالیاتی، افزایش قابلیت اتکای اطلاعات مالی، کاهش فساد از دیگر مزایای اجرای سیستم یکپارچه سازی و نظارت بر تجارت است.
دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران تصریح کرد: تمرکز بر نظارت مالی توسط سیستم یکپارچه موجب کاهش تصدی گری دولت، ایجاد رونق تولید و وصول به موقع منابع دولت می‌شود.
به گفته وی، جامعه حسابداران رسمی پیگیر برنامه نظارت مالی سیستمیک بود که در چندین فاز در حال عملیاتی شدن است به طوری که این برنامه در مرحله اول در سال ۹۶ استارت خورد که داده ها و اطلاعات صورت های مالی آن منبع اصلی تصمیمی گیری در همه نظام های مالی و نظام های اقتصادی کشور است.
دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران ادامه داد: صورت های مالی، منبع اصلی اطلاعات مالی را تشکیل می‌دهد و صورت های مالی حسابرسی شده در چرخه نظارت مالی شفاف قرار نداشت به عنوان آخرین حلقه مفقوده نظارت مالی در بن بست قرار داشت و به نوعی پسماند بود که با برقراری سامانه یکپارچه نظارت مالی باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود.

امسال ۱۷۰۰ شرکت دریافت کننده ارز رسمی، حسابرسی مالی نشده اند
علوی اظهارداشت: به دلیل ضعف اطلاعاتی در حسابرسی مالی، در مرحله اول رونمایی از دریافت کنندگان ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی، ۶۰۰ شرکت حسابرسی نشده بودند که این به مراجع قانونی اطلاع داده شد درحالی که طبق قانون مکلف به حسابرسی بودند.
وی اضافه کرد: امسال هم از فهرست اصلی دریافت کنندگان ارز رسمی ۱۷۰۰ شرکت به دلیل روش کاغذی، حسابرسی نشده بودند که به تمام مراجع قانونی مکاتبه کردیم و تا به امروز ما هیچ نتیجه‌ای از نظارت کاغذی نگرفتیم و هیچ اثر بخشی نداشته است بنابراین ناچاریم به سمت نظارت سیستماتیک برویم که اطلاعات وداده ها در یک سامانه باشد، که سامانه‌های سحر، جام از این نوع هستند.
دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران گفت: اگر حاکمیت بتواند از این صورت های مالی سیستمی استفاده کند بخش نظارتی تحقق می یابد اما اگر نتواند نظارت کلان براین اطلاعات داشته باشد نظارت مالی تحقق نمی‌یابد و بدین معناست که وارد یک کار چالشی شده‌ایم.

سیستم مالی کاغذی در دنیا منسوخ شده است
وی با بیان اینکه سیستم مالی کاغذی شفافیت لازم را نداشت، افزود: بستر کاغذی در کل دنیا منسوخ شده است.
علوی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی رانتی و غیرشفاف ما از نظر ناظران، پسماند مالی بوده است افزود: اکنون ۳۰ هزار شرکت حسابرسی، ۳۰۰ هزار اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و حدود ۸۰۰ هزار شخصیت حقوقی فعال داریم گفته می‌شود ۱۰ درصد فعالان اقتصادی حسابرسی مالیاتی می‌شوند.
دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران افزود: نظارت مالی محصول نگر یعنی ۱۱ ماه طرف آزاد باشد و یک ماه نظارت مالی برمحصولش انجام شود در حالی که در تمامی کشورهای پیشرفته رویکرد فرایند نگر وجود دارد بنابراین ما هم باید به حاکمیت فرایند نگری برسیم.


کد مطلب: 9575

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/9575/تمرکز-نظارت-مالی-باعث-رونق-تولید-می-شود

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com