جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۵

چهل روز خاموش در کاله عراق

امروز چهلم خاکستر شدن کارخانه‌ای است که از عمر تأسیس آن دو سال بیشتر نمی‌گذشت. کاله، شرکتی که تنها به صادرات محصولاتش به کشورهای همسایه اکتفا نکرده بود و در دل بازار صادراتی‌اش هم کارخانه‌ای تولیدی احداث کرده بود، هفتم خرداد ماه امسال در آتش سوخت و علاوه بر مالکش، ۷۰۰ عراقی مشغول به کار در آن را هم محزون کرد.
چهل روز خاموش در کاله عراق
به گزارش توليد ايرانی؛ سوختن کارخانه کاله در کربلا قند در دل رقبایی آب کرد که توان رقابت با محصولات این برند ایرانی را نداشتند و چه بسا تنها راه پیشی گرفتن از آن را در سوختنش می‌دانستند. بر اساس اطلاعیه روابط عمومی کاله، ۹۰ درصد کارخانه لبنی این شرکت در آتش سوخت و خسارتی ۸۰ میلیون دلاری روی دست آن گذاشت که معادل می‌شود با رقمی حدود هزار میلیارد تومان!
غلامعلی سلیمانی، مدیرعامل کارخانه کاله بارها اعلام کرده کاله را از نو می‌سازد، کارخانه فرآورده‌های لبنی کاله در عراق روزانه ۱۰ تن محصولات لبنی روانه بازار عراق می‌کرد و ظرفیت تولید ۵۰۰ تن شیر، ۳۰۰ تن دوغ، ۱۰۰ تن پنیر، ۱۰۰ تن خامه، ۱۰۰ تن سوسیس و کالباس را داشت. البته که کارخانه گوشتی کاله آسیب چندانی ندیده و فعالیتش طبق روال سابق ادامه دارد.

این روزها اما غم و ناامیدی در چهره سلیمانی رسوخ کرده است و همین که با تکان دادن سر از روی تأسف به ایرنا می‌گوید: «کسی به کسی نیست؛ هیچکس به دادمان نمی‌رسد. نه خسارتی به ما می‌دهند و نه کمکی می‌کنند» خود گواه بر دل پر درد او دارد.

سید حمید حسینی، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در این زمینه به ایرنا می‌گوید: اگر کاله از پوشش بیمه‌های ایرانی یا عراقی یا صندوق ضمانت صادرات استفاده کرده بود، می‌توانستیم درخواست خسارت کنیم اما چون از هیچکدام استفاده نکرده، بعید است خسارتی به آن‌ها پرداخت شود.
تعمدی بودن آتش‌سوزی چیزی بود که به نقل از سلیمانی در بسیاری از رسانه‌ها منعکس شد، اما به گفته حسینی هنوز گزارشی از مرکز سیاسی امنیتی عراق در این زمینه ارسال نشده تا بتوان به یقین گفت آتش‌سوزی تعمدی بوه است.

از سوی دیگر حسینی پیشتر گفته بود سعی دارند دولت عراق را متقاعد کنند تا برای صادرات محصولات لبنی کاله حداقل تا زمان ساخت مجدد کارخانه شرایط ویژه‌ای در نظر بگیرد؛ با این حال واردات ماست و دوغ به کشور عراق ممنوع شده و عراقی‌ها ترجیح داده‌اند ماست و دوغ مورد نیازشان را خودشان تولید کنند.

وی درباره پیگیری‌هایشان برای صادرات محصولات لبنی کاله به عراق توضیح می‌دهد: نامه‌نگاری‌های متعدد با سفارت عراق انجام شده اما بعید می‌دانم عراق تنها با نامه‌نگاری این امر را بپذیرد. تاکنون نیز امتیاز خاصی برای صادرات کاله فراهم نشده است.
کد مطلب: 9529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *