چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۶

۳ آمار غیرمنتظره اقتصادی

در حالی در اوج بحران ارزی کشور، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده برای بخش خصوصی در نقاط شهری کشور نسبت به زمستان ۹۶، ۲۱.۴ درصد افزایش یافته که مساحت زیربنای این پروانه‌ها رشد ۲۹.۸ درصدی را نشان می‌دهد.
۳ آمار غیرمنتظره اقتصادی
به گزارش توليد ايرانی؛ مرکز آمار ایران گزارشی مفصل از وضعیت اقتصاد ایران در سال ۹۷ منتشر کرد که در آن رشد برخی بخش‌های اقتصاد ایران با وجود رشد منفی ۴.۹ درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته و رشد منفی ۸.۴ درصدی در زمستان سال گذشته، جالب توجه است. مروری بر این رشد‌های جالب توجه و غیر منتظره با وجود شرایط رکودی اقتصاد ایران خالی از لطف نیست.
 
گزارش مرکز آمار در بخش ساختمان قابل توجه است. در حالی در اوج بحران ارزی کشور، تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده برای بخش خصوصی در نقاط شهری کشور نسبت به زمستان ۹۶، ۲۱.۴ درصد افزایش یافته که مساحت زیربنای این پروانه‌ها رشد ۲۹.۸ درصدی را نشان می‌دهد. این به معنای روی آوردن بخش خصوصی به احداث واحد‌های بزرگ متراژ است. به نظر می‌رسد رشد نرخ ارز و ایجاد چشم انداز بسیار مثبت بخش ساختمان اقبال سرمایه گذاران به این بخش را رقم زده و موجب افزایش تقاضای احداث ساختمان شده است.

داده‌های این گزارش ذیل بخشی با موضوع بررسی اجزای محصول ناخالص داخلی، نشان می‌دهد که در زمستان ۹۷ و در حالی که در بین ۱۳ بخش اقتصادی، بیشترین رشد ارزش افزوده منفی بود، بخش‌های ماهیگیری توانست با رشد ۱۶.۱ درصدی، پدیده این فصل به شمار رود. پس از این بخش، «اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» با رشد ۶ درصدی شگفتی ساز شد و دیگر خدمات، حمل و نقل و انبارداری و تامین آب، برق و گاز در رده‌های بعدی با رشد مثبت قرار گرفتند.

در بخش صنعت نیز آمار‌های قابل تاملی در این گزارش دیده می‌شود که می‌تواند حاکی از اقبال و امید فعالان اقتصادی به آینده باشد. در زمستان گذشته، تعداد جواز تاسیس، پروانه بهره برداری ایجادی و پروانه بهره برداری توسعه ای، همگی با رشد مثبت ۱۲.۴، ۲.۷ و ۲۰.۲ درصدی نسبت به زمستان سال ۹۶ روبه رو بوده است. هر چند سرمایه و اشتغال پیش بینی شده در این پروانه و جوازها، گاهی افت نسبت به پروانه‌های سال قبل را نشان می‌دهد. این آمار‌ها در بخش مجوز صنفی صادر شده نیز، حاکی از رشد تعداد مجوز‌های صادر شده در هر سه بخش تولید، توزیع و خدماتی هستند.
کد مطلب: 9516
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *