تلاش برندهای خارجی برای تولید در ایران

17 تير 1398 ساعت 12:22

تغییرات نرخ ارز در سال قبل و اعمال برخی سیاست‌ها مبنی بر ممنوعیت واردات سبب شده تا برخی برندهای خارجی که تا پیش از این،کالاهای خود را مستقیم روانه بازار می‌کردند،در ایران تولید را شروع کنند.


به گزارش تولید ایرانی؛ تغییرات نرخ ارز در سال قبل و اعمال برخی سیاست‌ها مبنی بر ممنوعیت واردات سبب شده تا برخی برندهای خارجی که تا پیش از این، کالاهای خود را به صورت مستقیم روانه بازار ایران کرده و فروشگاه‌های شیک و مجللی را هم برای فروش محصولات خود در نقطه به نقطه کشور دایر نموده بودند، اکنون تولید مشترک با برندهای صاحب نام ایرانی را مقرون به صرفه بدانند و بر این اساس، تولید را در کشور شروع کنند.

در این میان، برخی محصولات از جمله نساجی و پوشاک، مبلمان و کیف و کفش از جمله صنایعی هستند که دولت با اعمال برخی از سیاست‌های ممنوعیت و محدودیت‌های وارداتی، اجازه ورود کالاهای ساخته شده این چنینی را نمی‌دهد و اکنون خبرها حکایت از آن دارد که برندهای صاحب نام خارجی در برخی زمینه‌ها از جمله مبلمان و پوشاک بتوانند مقدمات دایر کردن کارگاه‌های خود را در شهرک‌های صنعتی و با همکاری تولیدکنندگان ایرانی، را فراهم کنند.

البته برخی بر این باورند که اگر ممنوعیت واردات بر روی کالاها اعمال شود، ممکن است قاچاق جذاب شده و به هر حال اگر نیاز کشور به موقع و با کیفیت تأمین نشود، قاچاقچیان دست به کار شده و کالاهای مورد نظر را که بازار برای خرید آنها کشش لازم را دارد، از طریق مبادی غیررسمی وارد کشور کرده و زمینه‌ساز فروش آنها شوند؛ اما تغییرات و نوسانات قیمت ارز ظرف سال گذشته سبب شده تا واردات غیررسمی هم برای واردکنندگان صرفه زیادی نداشته باشد، به خصوص اینکه در برخی از صنایع از جمله مبلمان، به دلیل حجیم بودن کالا، امکان واردات آن چندان مقرون به صرفه نیست؛ اینجا است که فروشگاه‌های برندهای خارجی در سطح شهر، یکی پس از دیگری یا تغییر استراتژی داده و جای خود را به ایرانی‌ها می‌دهند؛ یا اینکه تلاش می‌کنند که با تلفیق کالاهای ایرانی با برندهای خارجی، عرضه خود را تداوم بخشند.
اصغر حیدری، کارشناس صنعت مبلمان گفت: صنعت مبلمان، ۷ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و مردم ایران در این زمینه تنوع طلب هستند، بنابراین بازار کشش بسیاری برای خرید این کالا دارد؛ این در حالی است که اگرچه قیمت مبلمان طی سال گذشته با افزایش مواجه بوده است، ولی کیفیت هم به همان تناسب بالا رفته است؛ اگرچه در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی به لحاظ کیفیت و قیمت، هنوز هم فاصله زیادی دارد و مردم رغبت بیشتری برای خرید کالاهای ایرانی دارند؛ چراکه کیفیت آنها نیز با هم برابری می‌کند.

وی افزود: در شرایط کنونی، واردات مبلمان ممنوع است و تا جایی که آمارها و اطلاعات می‌گویند، قاچاق این کالا نیز به علت حجیم بودن مقرون به صرفه نیست؛ پس فرصت بی‌نظیری پیش روی تولیدکنندگان ایرانی قرار گرفته تا بتوانند از این فرصت استفاده کرده و نیاز بازار را به صورت کامل تأمین کنند؛ از سوی دیگر، قاچاق هم برای واردکنندگان غیررسمی دیگر مقرون به صرفه نیست؛ چراکه با نرخ کنونی دلار، مردم قدرت خرید کالاهای خارجی را که قیمت آنها چند برابر شده است، ندارند.

به گفته حیدری، این سوال مطرح می‌شود که چرا برخی بندهای ترک علیرغم ممنوعیت واردات مبلمان، باز هم فروشگاه‌هایشان دایر است و در آن کالا عرضه می‌کنند، که در پاسخ باید گفت که این برندها با تولیدکنندگان ایرانی اقدام به تولید مشترک کرده و اکنون کالاهای تولید داخلی را با برندهای ترک عرضه می‌کنند؛ اگرچه برخی از این برندهای ترک نیز، نام خود را تغییر داده و با تولیدات ایرانی، فروشگاه‌های خود را تأمین می‌کنند؛ پس این فرصت بی‌نظیری را پیش روی تولیدکنندگان صنعت مبلمان قرار داده تا علاوه بر اینکه نیاز بازار را تأمین کنند، اشتغال را نیز حفظ کرده و کار خود را توسعه دهند.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی، تولیدکنندگان پوشاک نیز با برندهای ترک وارد تولید مشترک شده و کالاهای خود را عرضه می‌کنند؛ بنابراین فرصت طلایی نیز برای تولید کالاهای ایرانی در حوزه نساجی و پوشاک فراهم شده است.
این کارشناس صنعت مبلمان ادامه داد: به هر حال گرانی دلار در سال گذشته و مجموعه سیاست‌های ممنوعیت واردات سبب شده تا تولید رونق گیرد، اگرچه به هر حال افزایش نرخ دلار هم سبب شده تا مواد اولیه تولید نیز گران تمام شده و دستمزدها نیز افزایش یابد، اما در مجموع فرصت مناسبی را در اختیار برخی صنایع قرار داده است.
حیدری ادامه داد: دولت نیز باید از این فرصت استفاده کرده و برخی حمایت‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی را از تولیدکنندگان واقعی صورت دهد تا کالاهای خود را تأمین کرده و اشتغال موجود را حفظ نمایند. از سوی دیگر، در برخی صنایع از جمله مبلمان، مزیت‌های منحصر به فردی در اختیار ایران است، به نحوی که هنر واقعی در این حوزه در اختیار ایرانی‌ها است و هم اکنون تولیدات ما به کشورهایی همچون حاشیه خلیج فارس و قطر صادر می‌شود. بنابراین باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کرد تا کالاهای تولیدی خود را بتوانند در بازارهای صادراتی عرضه نمایند.

وی افزود: البته مشکلاتی نیز در رابطه با مواد اولیه و پارچه در این صنعت وجود دارد که باید با حمایت دولت برطرف شود؛ این در حالی است که مواد اولیه اکنون که تولید داخلی رونق گرفته است، باید حتماً تأمین شود تا بتوان از این فرصت به دست آمده به خوبی استفاده کرد. این در حالی است که بالغ بر ۱۰۰ تولیدکننده که به لحاظ کیفی پایش شده‌اند، اکنون گرد هم آمده‌اند و از یازدهم تا پانزدهم تیرماه محصولات خود را عرضه می‌کنند؛ این در حالی است که از نظر کیفیت کاملاً محصولات پایش شده تا بتوان بازار داخلی را تأمین کرد و کالا را راحت‌تر و با قیمت مناسب‌تر به دست مصرف‌کنندگان رساند.

حیدری گفت: از تک تک تولیدکنندگان ضمانت‌های اجرایی و چک‌های تضمینی گرفته شده تا بتوان کالای باکیفیت را به دست مردم داد؛ این در حالی است که واحدهای تولیدی نیز مورد بازدید قرار گرفته‌اند تا محصولات کیفی خود را به مردم عرضه نمایند و این یک فرصت خوب برای تولیدکنندگان و مردم است.


کد مطلب: 9404

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/9404/تلاش-برندهای-خارجی-تولید-ایران

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com