چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۰

نیاز 35 میلیون تنی کشورهای همسایه به صنایع پایین دستی ایران

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه دقیقا منفعت شخصی مانع توسعه صنایع پایین دستی در کشور است بیان کرد: مصوبه سال 94 وزارت صنایع که مزیت نسبی بهره مندی از تولیدات پتروشیمی برای صنایع داخلی را نسبت به چینی ها قطع کرد بزرگترین آسیب را به توسعه صنایع داخلی وارد کرد.
نیاز 35 میلیون تنی کشورهای همسایه به صنایع پایین دستی ایران
به گزارش توليد ايرانی؛ علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح توسعه پتروشیمی ها و تعلل در تصویب و حتی توسعه آن در شرایط تحریمی با وجود نیاز مبرم کشور به این مساله اظهار داشت: در صورت تکیه کشور به صادرات بنزین و جلوگیری از خام فروشی دیگر نیازی به صادرات نفت خام وجود ندارد و بودجه کشور از این طریق تأمین می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 14 میلیارد دلار صادرات داریم تصریح کرد: فروش خام صنایع پتروشیمی ارزش افزوده 60 درصدی ایجاد می کند؛ یعنی اگر قرار باشد با صادرات نفت خام 100 دلار عاید کشور شود صادرات فراورده های نفتی حدود 160 دلار آورده برای کشور به همراه دارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اگر این مواد به صنایع پایین دستی وارد شود حدود 460 دلار آورده اقتصادی به همراه دارد و هر میلیون تن هم حدود 170 هزار تا 200 هزار شغل مستقیم و حدود 150 هزار شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد می کند.

زاکانی با بیان اینکه امروز 15 میلیون و 300 هزار تن ظرفیت خالی و استفاده نشده از کارخانجات تبدیلی در کشور وجود دارد عنوان کرد: کشورهای همسایه به بیش از 35 میلیون تن از صنایع پایین دستی در کشور نیاز دارند که برای آنها به صرفه تر بوده که این نیاز خود را از ایران تأمین کند.

وی در ادامه گفت: اگر این ظرفیت ها در کشور فعال شود در آینده اتفاقات بسیار بزرگی در کشور رخ می دهد؛ متاسفانه کسانی که در صنایع بالادستی دستی بر آتش دارند علاقه ای ندارند صنایع پایین دستی که نفع آن متوجه مردم است، در کشور پا گرفته و پیشرفت کنند.

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه دقیقا منفعت شخصی مانع توسعه صنایع پایین دستی در کشور است بیان کرد:  مصوبه سال 94 وزارت صنایع که مزیت نسبی بهره مندی از تولیدات پتروشیمی برای صنایع داخلی را نسبت به چینی ها قطع کرد بزرگترین آسیب را به توسعه صنایع داخلی وارد کرد.
کد مطلب: 9372
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *