شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۷

قیمت سیب زمینی در گرداب سیل و صادرات

قیمت سیب زمینی به عنوان یکی از کالاهای پر مصرف غذایی از اواسط سال گذشته تا کنون چندین بار نوسان داشته است که البته آنچه نگران کننده تر برای مصرف کنندگان است افزایش ناگهانی قیمت این محصول و نقش فراوان آن در پخت غذاها و جایگاه آن به واسطه ارزش غذایی است.
قیمت سیب زمینی در گرداب سیل و صادرات
به گزارش توليد ايرانی؛ گرانی سیب زمینی در کنار گرانی پیاز هر چند وقت یک بار طی یک سال گذشته تکرار شده و این بار در فصل تولید و برداشت این محصول در استان‌های جنوبی است که بار دیگر این گرانی موجب نگرانی مصرف کنندگان شده است؛ گرانی محصولی این چنین که در سفره غذایی سهم و نقس به سزایی دارد.
این روزها قیمت این محصول در خراسان رضوی به ازای هر کیلوگرم بین ۸۰ تا ۹۰ هزار ریال در نوسان است.

صادرات سیب زمینی بدون پیش شرط و محدودیت برقرار است و گفته‌ها و شنیده‌ها حاکی از این است که صادرات، عامل مهم گرانی است اما به گفته کارشناسان و مسئولان، وقوع سیل‌های متعدد در ابتدای امسال و تحت تأثیر قرار گرفتن برداشت و میزان تولید این محصول عامل دیگری است که نقش مؤثر آن را نمی‌توان نادیده گرفت.
استان خراسان رضوی از جمله استان‌هایی است که در همه فصولش امکان کاشت، تولید و برداشت محصولاتی مانند سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی وجود ندارد و در قالب طرح استمرار، محصول مورد نیاز پیاز و سیب زمینی خود را در خارج از فصل تولید از استان‌های جنوبی تأمین می‌کند.
در قالب طرح استمرار کاشت پیاز و سیب زمینی، این محصولات طی فصل پاییز در استان‌های جنوبی کاشته و در اوایل بهار برداشت می‌شود. با توجه به اینکه کشت این دو محصول در خراسان رضوی در بهار انجام می‌شود و برداشت آن در اوایل پاییز صورت می‌گیرد پیاز و سیب زمینی مورد نیاز در خارج از فصل برداشت داخل استان از استان‌های جنوبی تأمین می‌شود.

سیل با خود گرانی آورد
مدیر توسعه بازرگانی و تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: عمده ترین دلیل گرانی سیب زمینی در این است که عمدتاً حجم تولید سیب زمینی در این استان مربوط به پاییز است ضمن اینکه کیفیت این محصول تولیدی در پاییز بالاتر است.
حمید جنتی اضافه کرد: در حال حاضر به دو دلیل این محصول گران می‌شود یکی اینکه شاهد یک خلأ زمانی تولید هستیم و فاصله بین برداشت داخل استان خراسان رضوی و استان‌های دیگر موجب کمبود عرضه و در نهایت افزایش قیمت به دلیل تقاضای بالا می‌شود.
وی ادامه داد: فاصله زمانی میان برداشت بهاری و پاییزی، وقوع سیل در استان‌های جنوبی که مجری طرح استمرار کاشت هستند و تأثیر منفی این امر بر تولید سیب زمینی و خسارات ناشی از وقوع سیل شاهد کاهش تولید و عرضه سیب زمینی باشیم.
مدیر توسعه بازرگانی و تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: این وضعیت موجب می‌شود تا ظرف دو ماه آینده شاهد تداوم وضعیت موجود و ماندگاری گرانی در سیب زمینی باشیم تا در اواخر مرداد و برداشت سیب زمینی در استان، عرضه بالا برود.
جنتی گفت: به این ترتیب گرانی محصول سیب زمینی بی ارتباط با بحث وقوع سیل از ابتدای امسال نیست.

صادرات مقصر مهم دیگر گرانی سیب زمینی
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: مهمترین عامل گرانی سیب زمینی افزایش صادرات این محصول است.
نجفقلی صالحی افزود: در زمینه تولید مشکلی نداریم اما مساله این است که هنوز برداشت محصول سیب زمینی در خراسان رضوی آغاز نشده است و برداشت محصول از شهریور ماه شروع می‌شود.
وی با بیان اینکه حدود شش هزار هکتار از اراضی خراسان رضوی به زیر کشت سیب زمینی می‌رود ادامه داد: برداشت در هر هکتار بیش از ۳۰ تن است و به همین دلیل مشکلی در زمان تولید نداریم.
او اظهار کرد: مدیریت صادرات می‌تواند در کنترل قیمت این محصول در داخل تأثیر مناسب بگذارد زیرا اولویت باید تأمین نیاز داخل باشد.

تولید بیش از نیاز سیب زمینی در خراسان رضوی
معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: متوسط برداشت سیب زمینی از هر هکتار ۳۲ تن است و برداشت این محصول از زمینهای زیر کشت در خراسان رضوی در حالی انجام می‌شود که میزان تولید این محصول بسیار بیش از نیاز داخل استان است.
صالحی ادامه داد: بر این اساس بیش از میزان مصرف و نیاز استان تولید سیب زمینی داریم و به همین دلیل علاوه بر امکان استفاده از محصول در صنایع تبدیلی می‌توان مازاد آن را در سایر موارد مصرف کرد اما علت مشکل موجود و گرانی سیب زمینی نبود فصل برداشت محصول در استان و تأمین نیاز از سایر استان‌های کشور است.

جو روانی ساخته دلالان
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه جو روانی ایجاد شده توسط دلالان از مهمترین عوامل در گرانی این محصول است افزود: این اثر روانی به مراتب بیش از تأثیر صادرات بر گرانی سیب زمینی مؤثر است.
جنتی با اشاره به اینکه در فروردین امسال صادرات این محصول در استان حدود دو هزار تن بوده است افزود: پارسال از بیش از ۱۸۰ هزار تن سیب زمینی تولید شده در استان حدود ۱۰۲ هزار تن صادرات شده بود و هیچ مشکلی در رابطه با گرانی نداشتیم.
وی اضافه کرد: صادرات محصول سیب زمینی آزاد، بدون مشروطیت و محدودیت است اما جو روانی ناشی از فعالیت دلالان و نیز فاصله زمانی خالی از محصول بازار استان به دلیل خارج بودن از فصل برداشت محصول در استان خودمان، بیش از هر چیز درگرانی این محصول نقش داشته است.
جنتی افزود: گرانی سیب زمینی از ۹۰ هزار ریال در هر کیلوگرم بیشتر نخواهد شد و به محض تأمین نیاز شاهد ارزانی هستیم.

افزایش ۴۰ درصدی هزینه تولید
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه افزایش هزینه‌های تولید امسال نسبت به پارسال نیز قطعاً در تعیین قیمت نهایی سیب زمینی تأثیر دارد افزود: امسال در همه محصولات کشاورزی هزینه تولید ۴۰ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است و همین امر موجب افزایش طبیعی قیمت خواهد بود.
جنتی با بیان اینکه تأثیرات حمل و نقل و روان انجام شدن انتقال محصول از استان‌های دیگر در کنترل قیمت تأثیر دارد ادامه داد: در زمینه تأمین محصول پیاز شاهد گرانی نخواهیم بود و مشکل بیشتر در محصول سیب زمینی وجود دارد.
وی افزود: سال گذشته سطح زیر کشت پیاز خراسان رضوی دو هزار و ۲۰۰ هکتار بود که برداشت در فصل پاییز انجام شد و با میانگین عملکرد ۴۵ تن در هر هکتار در مجموع حدود ۱۰۰ هزار تن پیاز در استان تولید شد و امسال نیز تقریباً همین میزان تولید می‌شود.
او ادامه داد: میانگین مصرف پیاز در کشور برای هر فرد سالانه حدود ۲۱ کیلوگرم است اما در خراسان رضوی به دلیل حجم بالای ورود مسافر این سرانه بین ۲۳ تا ۲۴ کیلوگرم است و به همین علت مصرف سالانه پیاز استان بیش از ۱۳۰ هزار تن است.
کد مطلب: 9362
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *