ریسک معامله در نیما قابل پذیرش نیست

11 تير 1398 ساعت 12:01

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران گفت: سامانه نیما تبدیل به یک بستر دستوری شده و فعالان اقتصادی و صادرکنندگان چاره‌ای جز استفاده از این سامانه ندارند، لذا اعلام پذیرش ریسک معاملات برای فعالان اقتصادی در بستر نیما به این شکل قابل قبول نیست.


تولید ایرانی: در واکنش به اطلاعیه اخیر بانک مرکزی در خصوص برخی تخلفات صورت گرفته از سوی صرافی‌ها در سامانه نیما اظهار کرد: در این اطلاعیه تاکید شده که سامانه نیما یک بستر برای انجام معاملات ارزی است و علاوه بر آن تصریح شده که ریسک معاملات در بستر این سامانه بر عهده تجار است.
وی ادامه داد: اینکه انجام هر معامله‌ای دارای ریسک است و تجار باید این ریسک را بپذیرند موضوع درستی است ولی وقتی موضوعی، شکل دستوری به خودش می‌گیرد و عنوان می‌شود بازرگانان و تجار باید حداقل 50 درصد ارز خود را حتماً در این سامانه عرضه کنند، مسئولیت تامین امنیت این بستر بر عهده دستگاه‌های دولتی است.
رئیس کنفدراسیون صادرات خاطرنشان کرد: در حال حاضر سامانه نیما تبدیل به یک بستر دستوری شده و فعالان اقتصادی و صادرکنندگان چاره‌ای جز استفاده از این سامانه ندارند، لذا اعلام پذیرش ریسک معاملات برای فعالان اقتصادی در بستر نیما به این شکل قابل قبول نیست و باید ریسک این بستر با نظارت بانک مرکزی به حداقل ممکن برسد.

عضو کمیته ارزی اتاق ایران اضافه کرد: از سوی دیگر زمان آغاز بکار این سامانه، بانک مرکزی اعلام کرد که در این بستر، تنها صرافی‌های مجاز و مورد اعتماد بانک مرکزی اجازه فعالیت دارند لذا این انتظار وجود داشت که فعالیت صرافی‌های مجاز در این سامانه به دنبال یک راستی‌آزمایی دقیق و حتی با اخذ تضامین لازم انجام شود تا از بروز مشکلات اینچنینی پیشگیری می‌شد.
به گفته لاهوتی شایسته بود این اطلاعیه و این توضیحات بصورت شفاف و درج اگهی  پیش از شروع فعالیت سامانه نیما صادر می‌شد و به  اطلاع فعالان اقتصادی می‌رسید.
عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان با بیان اینکه این اتفاقات قطعاً باعث بی‌اعتمادی فعالان اقتصادی به سامانه نیما می‌شود خاطرنشان کرد: گرچه صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در حال حاضر چاره‌ای جز عرضه ارزهای خود در این سامانه ندارند ولی این بی‌اعتمادی و دغدغه  باعث خواهد شد تولیدکنندگان و صادرکنندگان خوشنام از حجم فعالیت خود کم کنند و از طرف دیگر فضا برای  فعالیت‌های پوششی و افزایش فعالیت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و یکبار مصرف فراهم شود.
 


کد مطلب: 9306

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/9306/ریسک-معامله-نیما-قابل-پذیرش-نیست

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com