سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
۰
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۶

پایش ذخایر آرتمیا سرنوشت شیلات کشور را رقم می‌زند

سخت‌پوست آرتمیا تنها جانداری است که در دریاچه شور ارومیه زندگی می‌کند ولی پایش ذخایر این موجود و شناسایی ظرفیت‌های تولید و نگهداریان در صنعت شیلات کشور تأثیر بسزایی دارد.
پایش ذخایر آرتمیا سرنوشت شیلات کشور را رقم می‌زند
به گزارش توليد ايرانی؛ آرتمیا نام علمی سخت‌پوستی است که در آب شور و خیلی شور زندگی می‌کند و بر اساس اسناد علمی، نخستین گزارش مکتوب از آرتمیا متعلق به دریاچه ارومیه است که در اوایل قرن دهم میلادی توسط اصطخری جغرافی‌دان ایرانی در دو کتاب صورالاقالیم و ممالک به عنوان سگ آبزی نام برده شده است.

آرتمیا از نظر رده بندی جزء زیر شاخه سخت پوستان و از رده آبشش پایان است و بدن این جاندار از سه قسمت سر، سینه و شکم تشکیل شده و آرتمیا بالغ دارای یک جفت چشم و 11 جفت پای شنا است که آبشش ها  بر روی این پاها قرار دارند و نرها کوچک‌تر از ماده‌ها هستند و یک جفت انبرک دارند که آنها را از ماده‌ها متمایز می‌کند.
آرتمیا به دو روش زنده زایی و تخم گذاری تولید مثل می‌کند و بهترین ماده غذایی برای میگو، خرچنگ، ماهی‌های دریاهای شیرین و زینتی است و از ویژگی های مناسب آن در آبزی پروری قابل هضم بودن، سهولت شکار، قابلیت نگهداری طولانی مدت سیست آرتمیا و آسان بودن روند کشت آن است که می‌توان بعد از غنی سازی برای پرورش آبزیان استفاده کرد.

هر ساله بیش از 2 هزار تن سیست آرتمیا در دنیا معامله می شود که از آرتمیا و سیست آن در تغذیه مراحل نوزادی ماهیان، سخت پوستان و نرم تنان بهره اقتصادی می‌برند بر طبق برخی مستندات قیمت هر کیلو آرتمیا در بازار جهانی با توجه به کیفت آن حدود 50 تا 130 دلار است.

مزرعه 200 هکتاری پرورش آرتمیا در میاندوآب راه‌اندازی می‌شود
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور می‌گوید: اگر وضعیت دریاچه ارومیه بهبود پیدا کند و به تراز اکولوژیک خود برسد، تمام نیاز کشور به آرتمیا که تنها موجود زنده این پهنه آبی است، تأمین می‌شود و با بهبود وضعیت دریاچه که تأیید سازمان حافظت از محیط زیست را می‌طلبد امکان برداشت آرتمیا از این پهنه وجود می‌آید.
علی نکویی فرد با اشاره به واردات سالانه 70 تن آرتمیا و نیاز صنعت شیلات کشور به آن، می‌افزاید: برای واردات هر کیلوگرم از این محصول آبزی، 80 تا 100 دلار هزینه می‌شود که بر اساس پیش بینی‌ها نیاز کشور به تخم آرتمیا در سال 98 به 71 تن می‌رسد و تا 2 سال آینده باید حدود 260 تن سیست یا تخم آرتمیا در اختیار داشته باشیم.

وی در رابطه  با شروع فعالیت در این حوزه، تصریح می‌کند: یک واحد حدود 200 هکتاری در کرمان و یک واحد 10 هکتاری در منطقه فسندوز میاندوآب در بخش تولید و پرورش آرتمیا فعالیت دارد.
نکویی فرد می‌گوید: در هر هکتار استخر خاکی پرورش آرتمیا پنج تن ذی توده آرتمیا و 100 کیلو سیست آرتمیا تولید می‌شود و چون شناسایی ظرفیت‌های پرورش آرتمیا در کشور از اهداف این مرکز است به دنبال شناسایی مناطقی هستیم که ظرفیت پرورش آرتمیا با آب‌های نامتعارف را داشته باشد.
وی تأکید می‌کند: برای سرمایه‌گذاری در این بخش باید آب مورد نیاز این صنعت به صورت دائمی و مطمئن تأمین شود که در این صورت می‌توان با تولید، نیاز کشور به آرتمیا را تأمین کرد و با راه اندازی مزرعه 200 هکتاری پرورش آرتمیا در شهرستان میاندوآب که در حال پیگیری است این مزرعه در اختیار پرورش ماهیان گرم آبی بود و در صورت تأمین آب مورد نیاز پرورش آرتمیا در آن انجام می‌شود.  
                           
  
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور می‌افزاید: این ماده غذایی باعث افزایش ایمنی و بقای لارو آبزیان می‌شود و خصوصاً در بخش غذای میگو جایگزینی ندارد و هدف ما تولید آرتمیا در کشور وبی نیازی از واردات این محصول است.

آرتمیا فرصت طلایی برای درآمدزایی
مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به بازگشت حیات به آرتمیا در این پارک ملی می‌گوید: با بازگشت آرتمیا به دریاچه ارومیه که یک فرصت بزرگ برای استان به شمار می‌رود چرا که می‌توان با پرورش آن از این موجود برای توسعه استان درآمدزایی کرد.
فرهاد سرخوش می‌افزاید: آرتمیا تنها موجودی است که می‌تواند در غلظت شوری بالای دریاچه ارومیه زندگی کند بنابراین حیات آن ازلحاظ گردشگری نیز مهم است که عامل جذب دوستداران محیط زیست و گردشگران داخلی و خارجی به خطه آذربایجان می‌شود. 
                             
 

وی تأکید می‌کند: با عنایت خداوند و طی بارش‌های سال 98 و بالاآمدگی سطح آب دریاچه ارومیه درصد شوری آب کاهش یافته و حیات آرتمیا دریاچه احیاشده است که با تخصیص اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه‌های عمرانی ستاد احیاء و با اجرایی شدن این پروژه‌ها حیات جانوری آرتمیا که به‌عنوان یک منبع عظیم درآمد برای استان بشمار می‌رود احیا می‌شود.
کد مطلب: 9281
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *