هدف گذاری برای احداث ۵۸۰۵ هکتار گلخانه در سال۹۸

12 تير 1398 ساعت 14:48

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور از هدف گذاری برای احداث ۵۸۰۵ هکتار گلخانه در سال جاری خبر داد.


تولید ایرانی:مجری طرح توسعه گلخانه های کشور گفت: طبق برنامه مصوب ۱۰ ساله توسعه گلخانه ها، برای سال ۹۸ احداث حدود ۳۶۶۳ هکتار گلخانه هدفگذرای شده بود که به علت رشد مناسب گلخانه ها در سه سال اخیر و استقبال عمومی، رشد ۸۲ درصدی این سطح مصوب را پیش بینی کرده ایم.
ولی اله بنی عامری افزود: احداث ۵۸۰۵ هکتار گلخانه نیاز به ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد که ۵ هزار میلیارد تومان آن از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود و مابقی نیز آورده بخش خصوصی خواهد بود.
وی تصریح کرد: تسهیلات بانکی با کارمزد ۷ تا ۹ درصد برای مناطق محروم و غیر محروم به متقاضیان احداث گلخانه ها پرداخت خواهد شد.
بنی عامری درباره برنامه کشت محصولات در سطح ۵۸۰۵ هکتار گلخانه در سال ۹۸ اظهار داشت: ۶۵ درصد سطح این گلخانه ها به کشت انواع سبزی و صیفی جات، ۲۵ درصد گل و گیاهان زینتی و مابقی به کاشت درختان میوه اختصاص خواهد یافت.
وی با بیان اینکه افزایش ۸۲ درصدی سطح مصوب احداث گلخانه ها در سال جاری نیازمند زیر ساخت ها و تسهیل فرآیندهای اجرایی بیشتر است، گفت: صدور پروانه تاسیس ظرف کمتر از یک هفته، حذف استعلام های غیر ضروری، اصلاح سامانه صدور پروانه، حذف حریم ها و فواصل بیش از حد و روان سازی مجوز تبصره ۴ ماده یک امور اراضی، یکسان سازی تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی بانک عامل و نظام مهندسی کشاورزی، ارایه تسهیلات بانکی با پذیرش ۸۰ درصدی محل اجرای پروژه گلخانه به عنوان وثیقه و پرداخت تا ۷۰ درصد تسهیلات با اخذ حمایت بانکی از پیمانکار در قالب برنامه مدیریت مطالعه از جمله این زیر ساخت ها و تسهیل فرآیندهای اجرایی مورد نیاز هستند.
مجری طرح توسعه گلخانه های کشور در عین حال بر شناسایی و توسعه بازارهای صادراتی با رعایت قوانین و مقررت حاکم بر بازار تقاضا در کشورهای خریداری تاکید کرد و اذعان داشت: در حال حاضر روسیه، عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و قطر از بازارهای مهم هدف ما برای صادرات محصولات گلخانه ای محسوب می شوند.
وی درباره نیازها و امکانات برای توسعه ۵۸۰۵ هکتاری گلخانه ها در ۳۲ استان کشور اعلام کرد: برای این افزایش سطح احداث گلخانه ها در سال جاری از جمله حدود ۴۰۰ هزار تن انواع پروفیل و ورق گالوانیزه، ۳۰ هزار تن پوشش پلاستیک با احتساب تعویض پوشش گلخانه های موجود، ۴۰ هزار دستگاه گرمایشی، ۴۵۰ هزار دستگاه انواع فن تهویه و گردش هوا، آموزش و مهارت آموزی کارگران به تعداد ۵۸ هزار نفر و تجهیز ناوگان حمل و نقل اختصاصی محصولات گلخانه ای به بازارهای داخلی و خارجی به تعداد حداقل ۵ هزار دستگاه کامیون و تریلی نیاز است.
بنی عامری گفت: استان های سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان رضوی، جیرفت در جنوب کرمان، هرمزگان، البرز و تهران از استان های مهم برای توسعه گلخانه های کشور هستند.
 


کد مطلب: 9264

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/9264/هدف-گذاری-احداث-۵۸۰۵-هکتار-گلخانه-سال۹۸

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com