جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۹

چرا کشاورزی ایران سودآور نیست؟

عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی سابق گفت: خون کشاورزان در دو مرحله تولید و فروش محصولات توسط زالوهای اقتصادی مکیده می شود و سود اصلی فعالیت کشاورزی از بین رفته است.
چرا کشاورزی ایران سودآور نیست؟
به گزارش توليد ايرانی؛ یکی از مهمترین موانع رونق تولید در بخش کشاورزی این است که شغل کشاورزی در مقایسه با دیگر مشاغل تولیدی و خدماتی سودآوری پایدار و درخور ندارد و همین مساله موجب شده است که سرمایه های سرگردان از سوق یافتن به این بخش در رقابت با دیگر بازارها باز بمانند.
علیرضا افشار عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی سابق در این باره اظهار کرد: در زمان جهاد سازندگی سابق جریان حمایتی از تولیدکنندگان در روستا ها وجود داشت و آنها به حال خود رها نشده بودند؛ بذر، نهاده ها و مواد اولیه تولید کشاورزی روستائیان با قیمت مناسب تامین می شد و در اختیار آنها قرار می گرفت.

هنر «جهاد سازندگی» در جنگ چه بود؟
وی افزود: در مقطع فعلی دلیل اینکه کشاورزی در کشومان سود آور نیست، گرفتن سود اصلی آنها توسط واسطه ها است که در دو مقطع تامین نهاده ها و فروش محصول سود کشاورزان را مانند زالو می مکند.
عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی سابق ادامه داد: فروش مواد اولیه و نهاده های تولید مانند بذر، کود و سم که از داخل و خارج از کشور تامین می شود در کنترل باندهایی است که آنها را با قیمت بالایی به فروش میرسانند؛ توجه کنید که علوفه به دامداران با چه قیمت تحویل داده می شود و با چه سودی به فروش می رسد.
وی اظهار داشت: واردات نهاده های تولید سود بالایی برای واردکنندگان ایجاد کرده است که این امر باعث کم رونق شدن تولید دامداران و گران شدن محصول نهایی آنها شده است.
وی افزود: بعد از اینکه محصول کشاورزان با وجود همه این مشکلات تولید شد، سلف خرها وارد میدان می شوند و محصول آنها را با قیمت پایینی خریداری کرده و با چندین برابر در بازار داخلی می فروشند یا صادر می کنند و در نهایت دست کشاورزان از سود اصلی خالی می ماند.
افشار تصریح کرد: جهاد سازندگی با آموزش و ترویجی که داشت، کمک می کرد کیفیت محصولات تولیدی کشاورزان بالا برود و با کمک برای بازاریابی، کشاورزان می توانستند محصولات خود را به قیمت بالاتری بفروشند و کار آنها توجیه اقتصادی پیدا می کرد.

دلیل حاشیه نشینی شهرها تعطیلی جهاد سازندگی است
وی اظهار داشت: وقتی جهاد سازندگی تعطیل شد کشاورزان دیدند که دیگر نمی توانند در روستاها باقی بمانند و چون مایجتاج آنها قابل تامین نبود به حاشیه شهرها رفتند.
عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی سابق گفت: اگر جهاد سازندگی دوباره احیا شود می تواند این مشکلات را حل کند در غیر این صورت باید موسسات یا نهادهای غیر انتفاعی ایجاد شود که نمونه آن توسط پیشکسوتان جهادسازندگی در حال ایجاد است.
وی افزود: این نهاد که "موسسه توسعه روستایی" نام دارد سودی برای پدید آورندگان آن ندارد و وظیفه دارد در ۱۲ محور فعالیت های حمایتی از تولید کنندگان در روستا داشته باشند.
عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی سابق ادامه داد: در این موسسه تهیه و تولید نهاده ها با حذف واسطه ها انجام می شود و تنها از ارائه خدمات خود سود هزینه های جاری را دریافت می کنند؛ به همین منظور کشاورزان می توانند مواد و نهاده اولیه تولید را با قیمت پایین تری خریداری کنند و زمان فروش نیز محصول نهای را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.
وی گفت: دلیل اینکه اکثر تعاونی ها در کشور معمولاً عملکرد موفق ندارند آن است که این تعاونی ها قادر نیستند مشکلات خود را در بازار و نظام اداری حل کنند اما در این موسسه توسعه روستایی به نیازمندی های کشاورزان توجه شده است.
افشار اظهار داشت: روستائیان معمولاً به دلیل مشکلات مالی و بدهی که دارند مجبور هستند در زمانی که عرضه محصولات کشاورزی در بازار زیاد است محصول خود را با قیمت پایینی بفروشند اما این موسسه از طریق منابعی که اختیار دارد به کشاورزان تسهیلات مالی ارائه می شود و کمک می کنند تا با حذف واسطه ها و ایجاد نظام خرید توافقی مصرف کننده و تولیدکننده تاحد ممکن به یکدیگر نزدیک شوند.
وی افزود: در این موسسه به تولید کننده کمک می شود که بتواند محصولات خود را فرآوری کند و حتی خود اقدام به صادرات نمایند؛ همچنین به قطب سازی منطقه ای تولید و برند سازی محصولات داخلی کمک میشود.

کمک ارتش چین برای حمل و نقل و انبارداری
افشار با بیان اینکه حمل و نقل و انبارداری یکی از موارد دیگری است که هزینه های تولید را به شدت افزایش می دهد اظهار داشت: برای رفع این مشکل باید سازمان های مختلف از جمله ارتش و سپاه کمک کنند؛ ارتش چین برای حمایت از مشاغل کوچک و خانگی به کمک تولید کنندگان آمده است و آنها را در بخش حمل و نقل و انبار داری یاری می کند تا هزینه تمام شده آنها کاهش یابد.
وی افزود: در صورتی که بتوانیم از این خدمات در داخل کشورمان نیز با هزینه کم بهره گیرم، قیمت محصول نهایی کاهش می یابد و شرایطی فراهم می شود که امکان رقابت با کالاهای خارجی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه در موسسه توسعه روستایی به فعالیت تعاونیها در فضای مجازی توجه شده است گفت: توجه به استارت آپها و ارتقای سطح مدیریت یکی دیگر از مواردی بوده که در این موسسه مورت توجه قرار گرفته است
کد مطلب: 9230
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *