پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۵

تعیین بسته ۵ میلیارد دلاری برای توسعه شرکت‌های ایرانی

تعیین بسته ۵ میلیارد دلاری برای توسعه شرکت‌های ایرانی
به گزارش توليد ايرانی؛ وزیر نفت گفت: بسته پنج میلیارد دلاری در حال آماده شدن است که در آن صرفاً شرکت های ایرانی با ارائه طرح هایی برای دو بخش تعمیرات و توسعه چاه های نفتی فعالیت خواهند کرد.
بیژن نامدار زنگنه در سومین کنگره راهبردی نفت و برق افزود: این بسته پنج میلیارد دلاری به طرح هایی با حداکثر بودجه 300 میلیون دلاری تقسیم خواهد شد که شرکت های ایرانی می توانند با همکاری با شرکت های خارجی در این طرح ها مشارکت کنند که اجرای عملیاتی این طرح ها دو ساله خواهد بود.

وی همچنین تأکید کرد: هزینه این طرح ها باید ظرف سه سال تأمین شود و ما انحصاراً از شرکت های داخلی دعوت خواهیم کرد تا اجرای این طرح های عملیاتی را به عهده بگیرند.
وزیر نفت تصریح کرد: سرمایه گذاری در طرح های در نظر گرفته به اشکال مختلف خواهد بود و اجرای آن می تواند علاوه بر افزایش اشتغالزایی و تولید، خدمات را در حوزه های مختلف توسعه دهد.
زنگنه با اشاره به انجام مراحل نهایی آماده شدن این بسته ها گفت: احتمالاً از ابتدای سال 97؛ ارائه این بسته ها آغاز خواهد شد.
وی همچنین در زمینه طرح های بالادستی در صنایع نفت گفت: مذاکرات گسترده ای در زمینه طرح های بالادستی انجام شده، کار در حال پیشرفت است و ما دو هدف اصلی در این طرح ها داریم که نخستین هدف توسعه میدان های مشترک و دومین هدف نیز افزایش بازیافت و بهره برداری از میدان های فعلی است.

وزیر نفت افزود: تا پایان دوران چهار ساله دولت فعلی، باید تکلیف همه میدان های مشترک مشخص شود و پیمانکاران آنها نیز تعیین شود، ما انرژی و زمان خوب و گسترده ای برای آن صرف کرده ایم و قرار است قراردادهای توسعه بالادستی نفت با شرکت های معتبر بین المللی و همکاری شرکت های داخلی بسته شود.

زنگنه یکی دیگر از طرح های مهم وزارت نفت را طرح نوفیلرینگ دانست و گفت: ما تا آخر دولت دوازدهم نباید گاز در حال سوختن داشته باشیم.
وی تأکید کرد: طرح های مختلفی در این حوزه در حال اجراست اما کافی نیست.
زنگنه ادامه داد: قیمت بسیار کمی برای این نوع گاز در نظر گرفتیم اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و باید تلاش بیشتری کنیم.

وی همچنین بر ادامه گازرسانی به روستاها و شهرهای کوچک تأکید کرد و گفت: این اقدام با قوت در حال انجام است و ما در حال پیگیری هستیم.
وزیر نفت همچنین به اجرای طرح های ال ان جی اشاره کرد و افزود: قراردادی در آینده نزدیک در زمینه توسعه ال ان جی امضا خواهد شد که اولین نوع از این دست در جهان است و ظرفیتی 500 هزار تنی برای کشورمان به همراه خواهد داشت.

زنگنه گفت: در بخش پتروشیمی باید به صنایع پایین دستی و میان دستی توجه ویژه شود و ما تلاش داریم با همکاری وزارت صنعت، میعانات گازی را به صنایع برسانیم.
وی افزود: طرح بهسازی و نوسازی صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی اکنون مورد نیاز ماست و ما باید با بهسازی آنچه که داریم زمینه توسعه تولید را فراهم کنیم، به خصوص که اکنون نیاز چندانی به تأسیس پالایشگاه های جدید وجود ندارد.
 
کد مطلب: 9152
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *