پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
سه شنبه ۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۳

ثبت مجوز ۳۴۱ واحد دانش‌بنیان در کمتر از یک سال

طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت از نیمه سال ۹۷ به بعد ۳۴۱ واحد موفق به اخذ مجوز و تبدیل به واحد دانش‌بنیان شدند.
ثبت مجوز ۳۴۱ واحد دانش‌بنیان در کمتر از یک سال
به گزارش توليد ايرانی؛ «رضا رحمانی» امروز (دوشنبه) که به منظور پاسخ به سوال «حبیت الله دهمرده» نماینده زابل درباره بنگاه‌های کوچک و متوسط، به مجلس رفته بود، ضمن اشاره به اهمیت موضوع صنایع کوچک و متوسط اظهار کرد: صنایع کوچک و متوسط ۹۲ درصد واحدهای صنعتی کشور و همچنین ۴۵ درصد اشتغال صنعتی کشور را تشکیل می‌دهند.

وی به سهم و جایگاه این صنایع در کشور تاکید کرد و افزود: در برنامه‌های وزارت صنعت توجهی ویژه به صنایع کوچک و متوسط داریم و از نظر علمی آنها را بررسی کرده‌ایم. با توجه به مطالعات تطبیقی که درباره این صنایع در کشورهای دنیا انجام داده‌ایم می‌خواهیم این بخش مهم به جایگاه حقیقی خود نزدیک شود.
به گفته رحمانی در چند سال اخیر فرصت و منابع لازم برای رساندن این صنایع به جایگاه حقیقی شأن وجود نداشته است، ولی امروز با وجود کمبود بودجه پرداختن به این واحدها در رأس برنامه‌ریزی‌ها قرار دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به طرح رونق تولید اظهار کرد: این طرح را برای حمایت از واحدهای کوچک و متوسط که در زمان تحریم آسیب پذیر هستند، به دولت ارائه دادیم.

این مقام مسئول همچنین از تدوین بسته حمایت از واحدهای کوچک و متوسط خبر داد و گفت: متداول‌ترین راه حمایت از صنایع کوچک و متوسط در عمده کشورهای دنیا ارائه تسهیلات بوده است.
وی با اشاره به چهار محور برنامه وزارت صنعت برای صنایع کوچک و متوسط توضیح داد: تکمیل واحدهای نیمه تمام، تأمین سرمایه در گردش، نوسازی و بازسازی صنایع و همچنین ایجاد کلینکیک های صنعتی در همه استان‌های کشور در تبصره ۱۸ مد نظر است که عمدتاً به صنایع کوچک و متوسط مربوط می‌شود.

رحمانی منابع موجود را محدود دانسته و افزود: تخصیص بهینه منابع به صنایع کوچک و متوسط در دستور کار است؛ نمی‌توان این اهداف را چندماهه به سرمنزل مقصود رساند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به اقدامات انجام‌شده درباره صنایع کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات انجام شده ایجاد خوشه‌های صنعتی است که در طول سه سال گذشته ۶۷ خوشه را به اتمام رساندیم و کل خوشه‌های قبل از آن ۳۶ مورد بوده است.

رحمانی عدم ارتباط صنایع بزرگ با صنایع کوچک را یکی از آسیب‌ها و مشکلات دانسته و ادامه داد: ارتباط واحدهای کوچک با رشته‌های صنعتی را آغاز و بالای یک هزار واحد در رشته‌های مختلف شناسایی کرده‌ایم. در این راستا قرار است واحدهای کوچک به واحدهای بزرگ متصل شوند و تعامل سازنده بین آن‌ها ایجاد شود.

این مقام مسئول همچنین اعلام کرد: ۲۳ مرکز خدمات و فناوری افتتاح کرده‌ایم که درباره مسائل حقوقی و تکنولوژی و بازاریابی به واحدهای صنعتی مشاوره می‌دهد.

وی ضمن تاکید بر به اهمیت واحدهای صنعتی دانش بنیان بیان کرد: ۵۹۱ شرکت شناسایی شدند که می‌توانستند از نیمه سال ۹۷ به بعد دانش بنیان شوند. از میان این تعداد ۳۴۱ واحد موفق به اخذ مجوز و تبدیل به واحد دانش‌بنیان شدند.

به گفته وی صنعتی همچنین از سه شهرک فناوری جدید بهره‌برداری شده که تعداد آن‌ها به ۶ مورد رسیده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام کرد که در مناطق محروم مانند سیستان و زابل طرح‌های جدیدی در دست اجراست و به زودی نتایج آن دیده می‌شود، مثلاً در شهرک صنعتی زابل مجوزهای جدیدی به صنایع داده می‌شود.

رحمانی در پایان خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی در حوزه مالی نیاز به حمایت بیشتری دارند. چنانچه می‌بینیم در تمام کشورها برای توسعه تولید وام‌های بانکی ارائه می‌شود.
کد مطلب: 9052
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *