جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۴

گسترش تعاملات حوزه آموزش‌های مهارتی ایران و افغانستان

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: این سازمان آمادگی دارد در زمینه ارائه آموزش های مهارتی گوناگون با محوریت نیازهای آموزشی افغانستان با این کشور همکاری کند.
گسترش تعاملات حوزه آموزش‌های مهارتی ایران و افغانستان
توليد ايرانی: نشست مسئولان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با هیأت وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین کشور افغانستان با موضوع بررسی راهکارهای توسعه آموزش های مهارتی در کشور افغانستان امروز یکشنبه تیر برگزار شد.

این نشست با حضور مسئولان سازمان و هیأت وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین کشور افغانستان، با موضوع بررسی زمینه های همکاری مشترک در راستای رفع چالش های موجود در فرایند آموزش فنی و حرفه ای کشور افغانستان برگزار شد.

رضا باجولوند، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه ای به معرفی ظرفیت ها و امکانات آموزشی و پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، ساختار آن و همچنین سابقه همکاری های بین المللی کشورمان با سایر کشورها و کشور افغانستان پرداخت.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با توجه به اشتراک فرهنگی و تاریخی با کشور افغانستان و همچنین پیشینه همکاری دو کشور آمادگی دارد در زمینه ارائه آموزش های مهارتی گوناگون با محوریت نیازهای آموزشی افغانستان با این کشور همکاری کند.

در ادامه، هیأت افغانستان، ضمن ابراز خرسندی از همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و تأکید بر افزایش همکاری با کشور ایران در زمینه غنی سازی آموزش های مهارتی در کشور افغانستان، به بیان مهمترین نیازهای سیستم آموزش مهارتی آن کشور پرداخت.

این هیأت، ضمن درخواست همکاری و استفاده از ظرفیت های سازمان برای توسعه و بهبود آموزش های مهارتی کشور افغانستان، بیشترین افراد نیازمند به آموزش مهارتی در این کشور را بازماندگان از تعلیم، افراد بی بضاعت، زنان بی سرپرست، نظامیان فاقد مهارت و مهاجرین بیان کرد.

هیأت مذکور، اهم موضوعات همکاری خود را استفاده از مربیان با تجربه و آموزش دیده، استفاده از توانایی ها و تجارب آموزشی در خصوص تدوین استانداردها و دسترسی به منابع و محتوای آموزشی معتبر حوزه مهارت آموزی عنوان کرد.

این هیأت ابراز امیدواری کرد تا با تحقق موضوعات همکاری دو طرف، سیستم ارزشیابی و سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای کشور افغانستان در آموزش های مهارتی تقویت و استاندارد شود و منجر به فقرزدایی و در نهایت بهبود وضع امنیتی این کشور شود.

همچنین هیأت وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین کشور افغانستان، اعلام کرد بر اساس نیاز سنجی آموزشی در این کشور ۱۰ حرفه در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات شناسایی شده اند که بیشترین نیاز به آموزش مهارتی در این کشور را دارند و خواستار تدوین استانداردها، منابع، کتاب و آموزش به مربیان در این رشته ها از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ایران شد.

بنابراین گزارش، در ادامه معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، به عنوان مجری آموزش های مهارتی در کشور ظرفیت های کافی و خوبی برای همکاری با کشور افغانستان در زمینه های مطرح شده دارد.

وی، به آموزش مهاجرین مقیم این کشور در ایران (اکثراً در استان های مرزی) اشاره کرد و افزود: اطلاعات کامل تر و شفاف تر در مورد حرفه های مورد نیاز این کشور باید طی نشست های تخصصی و برگزاری کارگاه های مشترک شناخته و اعلام شود تا در قالب آموزش به مربیان، بسته کامل آموزشی برای هر رشته از مرحله تدوین استاندارد تا سنجش پیش بینی شود.

در این نشست مذاکرات لازم برای همکاری آینده بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، شرکت بین المللی GIZ کشور آلمان و وزارت کار و امور اجتماعی کشور افغانستان انجام شد.

شایان ذکر است هیأت ۷ نفره وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین کشور افغانستان، متشکل از مدیران بخش تهیه و تدوین استانداردهای درسی و آموزشی، کارشناس بین المللی پروژه، کارشناس ارشد پروژه GIZ و مسئول پروژه انجمن پناهندگان دانمارک بودند.

در ادامه این نشست، اعضای هیأت مذکور و کارشناسان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، تحت کارگروه های تخصصی با محوریت مهارت آموزی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

این گزارش می افزاید: اعضای هیأت وزارت کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین کشور افغانستان، فردا دوشنبه ۳ تیرماه از مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای سازمان بازدید می کنند.
 
کد مطلب: 9017
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *