چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
۰
شنبه ۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۹

نهاد های دامی علت اصلی گرانی اخیر لبنیات

رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌ های کرمان گفت: بر اساس آمار موجود، نهاد های دامی علت اصلی گرانی شیر و لبنیات است و سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده موظف به نرخ گذاری است ، باید رصد کند و بر اساس آن سود حاصله برای دام دار و کارخانه دار و خورده فروش را در نظر گیرد.
نهاد های دامی علت اصلی گرانی اخیر لبنیات
توليد ايرانی: مهدی مهدوی رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان اظهار داشت: در حوزه فروش لبنیات در تمام دنیا دولت به بخش لبنیات تخفیفی پرداخت می کند.
 وی عنوان کرد: بر اساس آمار موجود، نهادهای دامی علت اصلی گرانی شیر و لبنیات است و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده موظف به نرخ گذاری است ، باید رصد کند و بر اساس آن سود حاصله برای دام دار و کارخانه دار و خورده فروش را در نظر گیرد.
مهدوی ابراز داشت: یکی از عوامل گرانی امروز ارتباط و گردش میان چند دستگاه است به عنوان مثال اگر یک کارخانه تولید خود را به طور مستقیم به یک واحد صنفی عرضه کند قطعا قیمت ها شکسته می شود.
رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان  افزود: اما کارخانه ها بدین علت که بار مالی برای آن ها به وجود می آید در ابتدا محصولات خود را در اختیار عمده فروش قرار می دهد و ما بقی فروشندگان به اجبار از یک واحد صنفی درجه 2 خرید می کنند و همین امر سبب بالا رفتن قیمت ها می شود.

همکاری و همراهی نهاد های دامی گامی موثر در کاهش قیمت لبنیات
وی بیان کرد: برای حل این مشکل در ابتدا نهاد های دامی باید با یک دیگر همراه شوند در حال حاضر قیمت ذرت در بازار 2 هزار تومان و قیمت تعاونی آن 1350 تومان است در این شرایط دولت به عنوان متولی باید تامین کننده باشد.
مهدوی ادامه داد: قیمت خوراک دام افزایش یافته  و در نتیجه برای دامدار سودی ندارد که شیر خود را با قیمت قبل عرضه کند در حالی که شیر مشمول قیمت گذاری نیست و به راحتی قیمت آن را افزایش می دهد.
رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان تصریح کرد: در حال حاضر واحد های عمده فروشی بزرگ با سودی معادل 15 تا 20 درصد محصولات کارخانه ها را به سایر فروشندگان ارائه می کنند  علاوه بر آن افزایش تعرفه های برق ، مالیات های بی رویه و ناعادلانه ای که از فروشندگان گرفته می شود باعث تعطیلی 600 واحد صنفی تنها در بخش لبنیات و مواد غذایی شده است و حدود 1800 نفر بیکار شدند.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی برخی کالا ها و اجناس به صورت بی رویه گران شده اند ، زمانی که می گوییم بی  رویه به این معناست که افزایش بها در حدی است که از روال طبیعی خود خارج شده و کشش بازار تابع متغیرهای نامتوازن گردیده است در این حالت اقتصاد دچار رکود و بیماری مزمن می شود.

رونق تولید شعاری برآمده از تفکری اندیشمندانه و همگام با شرایط کشور
مهدوی گفت: باید توجه شد نام گذاری و تعیین شعارها در ابتدای هر سال توسط رهبر فرزانه انقلاب برآمده از تفکر و اندیشه هایی است اندیشمندانه و بر اساس شرایط موجود  کشور مشخص و عنوان می شود و ما به خوبی می دانیم که جنگ اقتصادی به مراتب گسترده تر از جنگ نظامی است.
رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان افزود: در این شرایط است که رونق تولید به عنوان شعار سال انتخاب می شود و انتظار می رود که تمامی برنامه ها  به ویژه در عرصه اقتصادی  (به این معنی که رونق تولید چه زمان صورت می گیرد و چگونه صورت می پذیرد) انجام شود.
وی یادآور شد: زمانی که تولید از نظر کمی و کیفی ارتقا یافته و در مقابل تحریم های ظالمانه دشمن مقاومت ورزد در این شرایط افزایش تولید محقق نمی شود مگر با رفع موانع تولید.
مهدوی توضیح داد: موانع تولید بسیارند و عوامل گوناگونی در آن دخیل است ولی به اختصار یکی از موثر ترین عوامل ، رکود در بازار عرضه و توزیع کالا می باشد.
رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان ادامه داد: زمانی که قیمت یک کالا بالا باشد قدرت خرید مردم کم شده است و در حال حاضر بازارهای ما از نظر تولید اشباع است ولی قدرت خرید مردم کم است.
قیمت های بی رحمانه برخی کارخانجات عامل تعطیلی واحدهای صنفی
وی اظهار داشت: در هر صورت دولت مردان باید یک راهکار پیدا کنند ، برای برخی کالاهای اساسی تخفیف دهند مثل شیر که یک فراورده برای رفع نیاز روزمره مردم است.
مهدوی افزود: زمانی که یک کارخانه دار و دامدار برای هر لیتر شیر 2500 تومان هزینه پرداخت می کند و مغازه دار هم با مراجعه به صنف اعلام می کند وقتی نرخ شیر این میزان است چه طور بدون در نظر گرفتن تعرفه برق، عوارض شهرداری که  در حال حاضر 3 برابر افزایش یافته است سودی دریافت نکند در حالی که اغلب آن ها رو به ورشکستگی و هستند.

درآمد کشاورزان بازیچه دست دلالان پر طمع
رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان  بیان کرد: دولت باید ضمن رصد شرایط بر اساس سرانه مصرف در کشاورزی تصمیم درست اتخاذ کند در شرایط فعلی کشاورز هیچ درآمدی ندارد چرا که دلالان با قیمت اندک محصولات آن ها را خریداری می کنند و دلالان با قیمت بالاتر به فروشندگان می دهند و در نهایت مردم باید با قیمت بسیار بالاتر از کشاورز خریداری کنند و همین امر سبب کاهش قدرت خرید می شود.
وی خاطر نشان کرد: دولت امروز یک تکلیف دارد و آن هم حمایت از تولید کننده است متاسفانه در بحث کشاورزی نه صادرات و نه مصرف مدیریت  نمی شود و در این بین این کشاورز است که ضرر می کند.

ایجاد بازار کاذب و فراخوان کمبود کالا علت صف های طولانی و احتکار کالا
مهدوی تصریح کرد: در بحث توزیع شکر چه کسی مردم را حریص کرده خیلی از افراد در طول سال امکان دارد بیش از 1 الی 2 کیلو شکر مصرف نکنند اما زمانی که بازار کاذبی ایجاد شود و اعلام کنند کمبود است افراد به جای یک یا 2 کیلو می خواهند 10 کیلو بخرند.
رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان  تاکید کرد: اگر بازار به دست بازاریان سپرده شود قطعا بازار تنظیم خواهد شد در این بین شاهد هستیم که رسانه های بیگانه با مانورهای سیاسی به عنوان مثال در بحث گرانی گوشت در کشور در تمام دنیا صف ها را نشان دادند و به تخریب نظام پرداختند.
وی افزود: دولت در این جا باید ابتکار عمل به خرج دهد اگر کالایی موجود است در اختیار مردم قرار دهد و اگر نیست با یک قیمت ثابت شرایط را برای خرید فراهم کند.

حمایت از تولید و جلوگیری از ورود کالای قاچاق پلی برای عبور از گرانی اجناس
مهدوی گفت: ما باید از تولید حمایت کنیم تا تولید کننده ما دغدغه ای برای تولید نداشته باشد ، آنچه که برای تولید نیاز دارد تامین شود از جمله مواد و نیروی کار.
رئیس اتحادیه صنف لبنیات و سوپرمارکت‌های کرمان ادامه داد: در این بین علاوه بر حمایت از تولید باید در نظر داشت محصولات تولیدی ما توانایی جایگزین شدن با اجناس خارجی را داشته باشند و سپس با بستن مبادی ورود از عرضه کالاهای قاچاق جلوگیری شود.
وی اذعان کرد: در سال جاری به علت بالا رفتن دستمزد کارگران و نیروی کار غالب شرکت های کوچک اقدام به تعدیل نیرو کردند واحدهای صنفی در حال تعطیلی هستند و همین امر سبب بالا رفتن نرخ بیکاری در کشور می شود.
مهدوی در خاتمه یادآور شد: برای جلوگیری از افزایش قیمت در ابتدا باید نظارت بر دستگاه های صنعت و معدن و کارخانجات انجام شود و سپس سود متناسب با آن توسط مغازه دار دریافت شود.
 
کد مطلب: 8901
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *