شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۸

نامرئی شدن یورو ۴ از جایگاه های کرمان

توزیع بنزین یورو ۴ از اسفند ماه سال ۹۶ در استان کرمان که جزو ششمین استان های توزیع کننده در کشور بود آغاز شد و بعد از گذشت یکسال به یکباره حذف شد.
نامرئی شدن یورو ۴ از جایگاه های کرمان
توليد ايرانی: در ایران بعد از مصوبه دولت از سال ۱۳۹۱ تمام شرکت ها موظفند خودرو های خود را با استاندارد یورو ۴ تولید کنند. شرکت پالایش وپخش ایران نیز در همین راستا تصمیم به اجرای فاز های جدید در پالایشگاه های ۸گانه کشور گرفت  وبا ساخت واحد های جدید با بالا بردن اکتان بنزین بدون نیاز به افزودنی و همچنین حذف گوگرد مواد پایه سازنده بنزین اقدام به تولید بنزین یورو ۴ کرد. همچنین با شستشوی نفت سفید و برش های نفتی سازنده دیزل در واحد های جدید با استفاده از مواد آمینی اقدام به کاهش آلایندگی های این محصول در حد یورو ۴ نموده است.
حال باید گفت که توزیع بنزین یورو ۴ از اسفند ماه سال ۹۶ در استان کرمان که جزو ششمین استان های توزیع کننده در کشور بود آغاز شد. اما متاسفانه مدتی است که رد پای این بنزین از بیشتر جایگاه های استان پاک شده است.
توزیع یورو ۴ منوط به سیاست های کلان شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی ایران است
در این رابطه صدرالله اکبری مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان می گوید: فرآورده بنزین یورو ۴ فرآورده ای است که توزیع آن در سطح استان منوط به تصمیم گیری و سیاست های کلان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران است و در حال حاضر این فرآورده فقط به کلان شهرها تعلق گرفته است.
توزیع بنزین یورو ۴ در کلان شهرهای دارای تراکم ترافیکی بالا
و البته حسین امیری خامکانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ونماینده مردم زرند و کوهبنان در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در استان کرمان نفت گاز یورو ٤ توزیع میشود ولی بدلیل کمبود تولید بنزین، توان توزیع در کل کشور نیست بهمین دلیل بر اساس نظر شورا های مختلف از جمله ترافیک در کلان شهرهایی که تراکم ترافیکی بیشتر هست فعلا یورو ٤ آنهم در بعضی جایگاهها توزیع می شود.
وی افزود: این مسئله پیگیری شده انشالله مشکلات تولید داخل و طرحهای توسعه پالایشگاهها تکمیل شود مجددا توزیع این فرآورده انجام خواهد شد.
کیفیت، تولید و استفاده از عوامل برتری بنزین سوپر
بنزین سوپر یا بنزین معمولی؛ این سوالی است که شاید برای برخی افراد در هنگام ورود به پمپ بنزین پیش بیاید، اما واقعا این دو بنزین چه تفاوتی با یکدیگر دارند و چطور می شود آن ها را از هم تشخیص داد؟
برخی از افراد بر این عقیده اند که بنزین سوپر بهتر از بنزین معمولی است و عملکرد خودرو را بهبود می بخشد و برخی دیگر نیز معتقدند این دو هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشته و صرفا اسمشان با یکدیگر متفاوت است.
اکبری مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران منطقه کرمان کیفیت، تولید و استفاده را از عوامل متفاوت این دو فرآورده بیان می کند.
وی ادامه داد: متاسفانه بنزین سوپر با تفاوت قیمتی که با بنزین معمولی دارد خیلی فرآورده خوش اقبالی در فروش نبوده و استقبال عمومی در رابطه با این فرآورده نسبت به بنزین معمولی کمتر بوده است.
استفاده از مکمل های سوخت موتور خودرو را منهدم می کند
متاسفانه همین اواخر شاهد استفاده از مکمل ها ی بنزین در برخی از جایگاه ها هستیم که باید گفت استفاده از این مکمل ها برای خودروها طرفداران زیادی  پیدا کرده  شاید عامل اصلی آن نبود دانش و تبلیغات نادرست در خصوص استفاده از آن برای خودروها باشد غافل از اینکه این مکمل ها به گفته کارشناسان علاوه بر ضرر مادی آسیب های زیادی را به موتور خودرو وارد می‌کند.
می‌توان گفت الکل درون موتورهای آلومینیومی خوردگی بوجود می آورد و چناچه به بالا رفتن عدد اکتان کمک نماید موتور خودرو را نیز به خوبی منهدم می نماید.
در قدیم به دلیل نبود کیفیت مناسب سوخت تولید معمولا استفاده از این مکملها پیشنهاد می‌شد اما در حال حاضربا توجه به تولید بنزین در داخل دیگر مسولان ذیربط استفاده  از این مکملها را صلاح نمی‌دانند.
کارشناسان معتقدند مکمل های بنزینی که به مردم معرفی و عرضه می شود هیچ گونه ماده افزودنی برای فرآورده های نفتی همچون مکمل های بنزین، مورد تایید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و وزارت نفت نیست.
توزیع مکمل های سوخت در جایگاه ها ممنوع است
اکبری عنوان می کند: توزیع اجباری و الزام به استفاده از مکمل ها در جایگاه ها خلاف مقررات بوده و در صورت مشاهده با خاطیان برخورد خواهد شد.
وی در ادامه اذعان داشت: مکمل های بنزین نه تنها کمکی به افزایش بهسوزی یا اکتان افزایی نمی کنند، بلکه به موتور خودرو خسارت می زنند؛ بنابراین استفاده از آنها مردود است و توصیه نمی شود.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران منطقه کرمان خاطرنشان کرد: مراجعان به پمپ بنزینها در صورت مشاهده فروش این مواد در جایگاههای سوخت می توانند مراتب را با شماره تماس ۰٩٦٢٧ اطلاع دهند.
همچنین کارشناسان بر این اعتقاد هستند که عدم استفاده از این مکملها قبلا در سال ۹۲ توسط سازمان ملی استاندارد رسانه‌ای شد و همه جایگاهها ملکف شدند این مکملها را در جایگاهها توزیع نکنند.
 
کد مطلب: 8771
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *