سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
۰
جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۶

صنايع دستى را مهمان خانه‌هايمان كنيم

این هفته فرصت مناسبی است تا با حضور در تورهای هنرگردی که به صورت رایگان در سه محور موزه فرش، بافت تاریخی تهران و بازدید از بازارچه صنایع دستی و کارگاه هنرمندان رشته شیشه و سفال، برگزار مى‌شود، شرکت کنید و معرف هنر اصیل ایرانی به فرزندان خود باشید.
صنايع دستى را مهمان خانه‌هايمان كنيم
به گزارش توليد ايرانی؛  امروز چهارمین روز از هفته صنایع دستی است که با عنوان «صنایع دستی، زنان، کودک و خانواده» نامگذاری شده است. به همین مناسبت مى‌توانید به همراه خانواده و به صورت رایگان مهمان تورهاى هنرگردى باشید و از صنایع دستى اصیل ایرانى بازدید کنید.

هنری که کمتر کودک و نوجوانی در عصر جدید با آن آشنایی دارد چرا که زرق و برق بازی‌های جدید و امکانات نوین و کالاهای لوکس، فرصت لذت بردن از کالاهای ایرانی را از نسل جدید گرفته و متأسفانه معرفی کم و نادرست از صنایع دستی، قیمت بالا و رقبای چینی باعث شده تا کمتر خانواده‌ای خرید فرش و گلیم دستباف ایرانی، ظروف مسی و یا سفره‌های قلمکار و تزئینات میناکاری را در اولولیت خرید خود قرار دهد.


 
صنایع دستى صرفا کالاى لوکس نیست
در اکثر خانه‌ها صنایع دستی جنبه دکوری دارد و کسی حاضر نمی‌شود در یک سرویس میناکاری یا قلمکار غذا سرو کند. یا براى خرید لوازم کاربردى و حتى زینتى خانه سراغ صنایع دستى اصیل ایرانى برود. برخى از خانواده‌ها از قیمت بالاى محصولات صنایع دستى گله مى‌کنند در حالى که دیده شده چند برابر همان هزینه را براى وسایل زینتى غیرایرانى هزینه مى‌کنند. 

مساله اصلى اینجاست که خانواده‌هاى ایرانى صنایع دستى را صرفا لوازمى لوکس و فانتزى مى‌دانند. اما اگر قرار باشد چرخ تولید و اقتصاد ایران به خوبى بچرخد باید براى خرید هرچیزى اولویت‌مان تهیه نوع داخلى آن کالا باشد. مخصوصا صنایع دستى ایرانى که قابلیت دارد تا گوشه‌اى از اهداف زمین مانده اقتصاد مقاومتى را بردارد. خانواده‌هاى ایرانى با حمایت از صنایع دستى ایرانى مى‌توانند قدم‌هاى مهم و موثرى در جهت اقتصاد مقاومتى بردارند و چرخ اقتصادى مبتنى بر تولید را در مسیر پیشرفت هدایت کنند. آن هم در شرایطی که مقام معظم رهبری در تبیین معنا و مفهوم اقتصاد مقاومتی فرموده‌اند: «اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما یک اقتصادی داشته باشیم که هم روند رو به رشد اقتصادی در کشور محفوظ بماند، هم آسیب پذیری‌اش کاهش پیدا کند.» صنایع دستی در این بین جایگاه ویژه‌ای برای رسیدن به شرایط اقتصاد مقاومتی را دارد.
 
عمدا یک روز را به نام خانواده و کودک و صنایع دستى نامگذارى کردیم
پویا محمودیان معاون صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: «نامگذاری یک روز به نام «صنایع دستى، زنان، کودک و خانواده» در واقع با این هدف صورت گرفت که کل استان‌ها با توجه به استقبال مردم یک روز و یک فضا را به کودک و نوجوان اختصاص دهند و آنها را با فرهنگ و هنر اصیل ایرانی آشنا کنند.

ما با راه‌اندازی طرح «خانه ایرانی» در واقع به دنبال بومی کردن خانه‌ها و ترویج صنایع دستی بودیم تا حتی زوج‌های جوان هم برای شروع زندگی خود با مشاهده چنین نمونه‌ای بتوانند وسایل منازل خود را از صنایع دستی ایرانى چیدمان کنند.


صنایع دستی باید در محیط زندگی و کار به صورت کاربردی استفاد شود‌، ما هم در این راستا به سمت تجمل‌گرایی نرفتیم و تمام تلاشمان این بوده که جنبه کاربردی صنایع دستی را به مردم معرفی کنیم.
خیلی‌ها از گران بودن صنایع دستی گلایه می‌کنند اما نمی‌توان گران بودن این آثار را به تمام بخش‌های صنایع دستی تعمیم داد، چراکه آثاری که طرح‌های ساد‌ه‌تر، سنتی‌تر و کاربردی‌تر دارند، از میانگین قیمتی کمتری هم برخوردارند و می‌توان از این آثار هنری در موارد متعدد  بهره‌ کاربردی برد.»

با این اوصاف اگر جامعه به این موضوع حساس باشد که خرید صنایع دستی داخلی به جای تولیدات خارجی که با روح فرهنگ ایرانی هم سازگاری ندارد، موجب اشتغال خواهد شد بی‌شک صنایع دستی جایگاه ثابتی در سبد خرید خانوار ایرانی پیدا خواهد کرد.


 
در حال حاضر ایران یکی از سه قطب عمده تولید صنایع دستی در جهان محسوب می شود اما متأسفانه در سال های اخیر رتبه صادراتی ایران در بخش صنایع دستی به رتبه سی‌ام در جهان رسیده و این در حالی است که صنایع دستی ایران به لحاظ تنوع و کیفیت، در جایگاه برجسته ای قرار دارد.

کد مطلب: 8731
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *