جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۹

زنگنه چه از جان سفره مردم می‌خواهد؟

وزیر نفت به دلایل شائبه‌برانگیز طی این سال‌ها به هر نحوی علیه فروش نفت در بورس جنگ روانی به راه انداخته است؛ برخی کارشناسان معتقدند وزارت نفت به دلیل عدم اعتقاد به چنین شیوه فروشی، با اجرای بد این طرح و فروش نرفتن نفت به فکر بازگشت به شیوه‌های قدیمی است.
زنگنه چه از جان سفره مردم می‌خواهد؟
به گزارش توليد ايرانی؛ ایران در تقابل با اقدامات آمریکا و تحریم‌های شدید سال ۲۰۱۱ به سیاست‌های گوناگونی متوسل شد تا جلوی کاهش پرشیب صادرات نفت را بگیرد.
 
ازجمله مهمترین راهبرد‌های ایران در زمان تحریم، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-ارائه معافیت‌های مالی به خریداران نفت.
۲-معامله با کشور‌های مخالف با سیاست‌های تحریمی آمریکا و وابسته و به نفت ایران نظیر هند و چین و جایگزین کردن دریافت پول ملی و واردات کالا از آن کشور‌ها بجای استفاده از دلار.
۳-ارائه تخفیف به مشتریان؛ ازجمله پیشنهاد وصول ۳ماهه بهای نفت به خریداران که ۳ برابر زمان عرفی این معاملات است.
 
زنگنه چه از جان سفره مردم می‌خواهد؟ / هر آنچه باید از بورس نفت بدانید
 
هرچند این روش‌ها در شوک تحریم‌های اوایل دهه ۹۰، مانع از صفر شدن فروش نفت ایران شد، ولی به دلیل تحمیل هزینه‌های اضافی و کاهش چشمگیر سود حاصل از فروش نفت، به هیچ وجه روش پایداری برای کمک به اقتصاد محسوب نمی‌شد. از طرفی دیگر برخی راهکار‌های فروش که در فضای غیر شفاف و از طریق مذا کره با دلال‌های نفتی انجام می‌شد، نظیر جریان بابک زنجانی، سبب بروز مفاسد بسیاری می‌شد که هزینه‌های جبران‌ناپذیری به کشور تحمیل میکرد.

همانطور که بیان شد «عرضه ریالی نفت در بازار بورس» به عنوان مدلی شفاف برای ورود مؤثر بخش خصوصی به فرآیند صادرات نفت خام، در بهمن ۹۷ ذیل قانون بودجه عمومی سال ۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. در این بخش مهمترین ویژگی‌های این مصوبه را در زیر مرور می‌کنیم.
کد مطلب: 8717
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *