شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۰

ایران در تولید سوزن ریل قطار به خودکفایی رسید

مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران خبر داد که همزمان با افزایش تحریم ها و فشار بر ایران که به طور مستقیم بر صنعت حمل و نقل ایران تاثیر می گذارد سوزن ریل قطار به صورت ۱۰۰درصد تولید داخلی، تولید می شود.
ایران در تولید سوزن ریل قطار به خودکفایی رسید
به گزارش توليد ايرانی؛ سید کاظم طاهرزاده در نشست خبری در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی ایران، گفت: از ۲۰ سال پیش فعالیت ساخت سوزن در ماشین‌سازی تبریز به عنوان پروژه‌ای مستقل تعریف و آغاز شد و از همان زمان همکاری‌هایی با شرکت فرانسوی در حوزه طراحی و احداث کارخانه انجام گرفت و احداث کارخانه و تولید سوزن تحت گواهی شرکت فرانسوی ادامه یافت.

سوزن ریل (Railroad switch) یک وسیله مکانیکی است که برای ماشین‌های ریلی امکان تغییر از یک مسیر به مسیر دیگر را در تقاطع‌ها فراهم می‌سازد. بسته به فعالیت عمرانی سالانه ۵۰۰ تا هزار سوزن برای احداث بازسازی و نگهداری شبکه ریلی نیاز است.

طاهرزاده گفت: از سال ۹۶ فعالیت خود را در راستای خودکفایی در تولید سوزن ریل آغاز کردیم و اکنون به نتایج مثبتی در طراحی تکه مرکزی سوزن ریل رسیدیم و امروز سوزن ریل به صورت ۱۰۰ درصد تولید داخل، تولید می‌کنیم.

مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران درباره میزان اشتغالزایی که از تولید سوزن ریل ایجاد شده است نیز گفت: در حال حاضر هزار نفر به صورت مستقیم در زنجیره تأمین سوزن ریل فعال هستند.

وی افزود: ۵۰ درصد ارزش سوزن قطعاتی است که وارد می‌شد که آن را داخلی‌سازی کردیم و امروز هزینه تأمین سوزن ریل ریالی شده است و از سوی دیگر ذوب‌آهن هم در تولید ریل ورود کرده است و بدین ترتیب خودکفایی در عرصه تولید ریل و سوزن در کشور محقق شده است.

به گفته‌ی طاهرزاده در ۲۰ سال اخیر به‌طور متوسط ۱۰۰ دستگاه سوزن ریل تولید شده است.
طاهرزاده ادامه داد: از سه سال پیش افزایش تولید سوزن ریل در دستور کار قرار گرفت و در سال گذشته، ۴۰۰ دستگاه سوزن ریل تولید کردیم و قرار است این رقم را افزایش دهیم.
وی افزود: امروز ۱۲ هزار دستگاه سوزن در شبکه ریلی داریم که عمر بالای ۱۰ سال دارند و باید از این پس تعویض و تعمیر شوند.
طاهرزاده گفت: در مورد تعمیرات سوزن، تعمیرات تکه مرکزی سوزن و تیغه‌های زبانه سوزن ریل هم ورود کرده‌ایم و توانایی تعمیر سالانه ۵۰۰ دستگاه سوزن را داریم.

مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران اظهار داشت: پیش از این برای هر سوزن حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ یورو ارزبری داشتیم که با داخلی‌سازی این صنعت امروز این هزینه رفع شده است.

شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) وابسته به صندوق پس‌انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

روز گذشته و با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز از سوزن ریلی ساخت شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) رونمایی شد.
کد مطلب: 8699
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *