پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۹

چشم انداز بازار نفت در ۲۰۲۰

اولین پیش بینی مشاوران نفتی درباره ۲۰۲۰ عرضه بیش از حد نفت را نشان می‌دهد. این افزایش عرضه از آن جا قابل توجه است که هیچ کدام بهبود تولید نفت ایران و ونزوئلا را پیش بینی نکرده اند.
چشم انداز بازار نفت در ۲۰۲۰
توليد ايرانی: شرکت‌های بزرگ نفتی فکر می‌کنند که ۲۰۲۰ سال آنها است. پس از نیم دهه هزینه‌های کم در پروژه‌های جدید تصور می‌شد تولید نفت کمی کند شود و تقاضا به خاطر دگرگونی بازار انتقال نفت خام افزایش یابد. بسیاری از مفسران پیش‌بینی کردند اگر قرار باشد نفت بشکه ای ۱۰۰ دلار بازگردد، در ۲۰۲۰ اتفاق می‌افتد.
اولین پیش بینی برای ۲۰۲۰ را آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه اعلام کرد. ولی یک نگاه به پیش‌بینی‌های مشاوران و ناظران از تعادل عرضه و تقاضا، افزایش بیش از حد عرضه را نشان می‌دهد نه کمبودی را که انتظار می‌رفت باعث افزایش قیمت شود.
چند مقصر داریم: افزایش تولید شیل ، کندشدن اقتصاد جهان و دورنمای تشدید جنگ تجاری.
راجر دیوان، یک ناظر اوپک در شرکت مشاوره اچ آی اس مارکیت گفت:تعادل عرضه و تقاضا برای ۲۰۲۰ نگران کننده است و کاهش تقاضایی که ما به آن فکر می کنیم، اوضاع را سخت تر می کند.
پیش بینی مشاوران و تاجران نفت یک بازار متعادل عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد. بسیاری پیش‌بینی کرده اند عرضه تا حد زیادی از مصرف پیشی بگیرد.
بازار نفت ویژگی های یک بازار سهام را نشان می دهد و نشانه های عرضه بیش از حد را در ۲۰۲۰ دارد. علیرغم تحت فشار گرفتن عرضه نفت به خاطر بحران آلودگی در روسیه و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا ، قیمت نفت هفته گذشته به زیر ۶۰ دلار در هر بشکه رسید یعنی ۲۰ درصد نسبت به ۷۵ دلار ماه آوریل کمتر بود.
دورنمای بدبینانه سال آینده برای اوپک و متحدانش یک مشکل است. اگر پیش‌بینی ۲۰۲۰ درست باشد، این گروه باید توافق کاهش تولید خود را به مدت طولانی تری حفظ کند تا جلوی سرریز ذخایر نفت جهان را بگیرد.
گروه اوپک و متحدانش قرار است طی چند هفته آینده در وین در مورد سیاست تولید در نیمه دوم ۲۰۱۹ گفتگو کنند.
شرکتهای بزرگ نفتی در مورد تحلیلشان از وضعیت سال آینده چندان هم اشتباه نکرده‌اند: انتقال نفت خام دگرگون می شود و تقاضا برای دیزل افزایش می‌یابد و شاید این بخش از بازار سوخت دچار کمبود شود ولی رشد عرضه به خاطر صنعت شیل آمریکا همچنان بازار نفت را شگفت زده میکند.
اولین پیش بینی مشاوران نفتی درباره ۲۰۲۰ عرضه بیش از حد نفت را نشان می‌دهد. این افزایش عرضه از آن جا قابل توجه است که هیچ کدام بهبود تولید نفت ایران و ونزوئلا را پیش بینی نکرده اند. طی سال گذشته ، تولید این دو کشور روی هم ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش یافت که به اندازه مصرف آلمان است.
اس پی گلوبال پلتس مازاد عرضه نفت در سال آینده را حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز تخمین می‌زند و اداره اطلاعات انرژی آمریکا این مقدار را ۱۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی می کند. این مازاد عرضه تفاوت قابل ملاحظه ای را در بازار نفت نشان می دهد. اکثر مشاوران پیش بینی می کنند افزایش عرضه بیشتر از طرف محصولات پالایشی باشد تا نفت خام.
گرچه آژانس بین‌المللی انرژی هنوز اولین دورنمای خود را برای ۲۰۲۰ منتشر نکرده ولی در دورنمای ۵ ساله از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده تقاضای نفت در سال آینده ۱۰۲ میلیون بشکه در روز باشد و تولید از طرف کشورهای غیراوپک به علاوه میعانات گازی اوپک به ۷۱.۹ میلیون بشکه برسد. این یعنی یک جای خالی ۳۰.۱ میلیون بشکه ای برای اوپک باقی می ماند که نزدیک به تولید فعلی آن است.
از زمان انتشار این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی دورنمای عرضه غیراوپک را برای ۲۰۱۹ بالا برده و پیش بینی تقاضا را کاهش داده است که نشان می دهد اگر اوپک با همین سطح فعلی تولید کند ، تولید نفت در ۲۰۲۰ از عرضه پیشی می‌گیرد.
 
کد مطلب: 8637
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *