جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۰

تولید ۴۴۰ هزار تن دانه‌های روغنی تا پایان سال

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد امسال بیش از ۴۴۰ هزار تن انواع دانه های روغنی در کشور تولید شود.
تولید ۴۴۰ هزار تن دانه‌های روغنی تا پایان سال
به گزارش توليد ايرانی؛ علیرضا مهاجر اظهار داشت: امیدوار بودیم امسال بتوانیم رکورد ۵۰۰ هزار تن تولید دانه های روغنی را بشکنیم ولی با توجه به خسارت سیل پیش بینی می شود امسال بیش از ۴۴۰ هزار تن دانه های روغنی تولید کنیم که ۱۰۰ هزار تن از سال گذشته بیشتر خواهد بود.

وی گفت: امسال ۲۱۰ هزار هکتار کشت کلزا داشتیم که به خاطر سیل در استان های گلستان، خوزستان، مازندران و لرستان بخشی از مزارع کلزا به زیر آب رفت.

مهاجر ادامه داد: بیشترین خسارت کلزا به مزارع گلستان وارد شده که حدود ۱۵ هزار هکتار از مزارع کامل از بین رفت و حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار با افت محصول مواجه شد ولی علی رغم این مشکلات، بارش ها در مناطق دیگر کشور کاهش تولید را جبران کرد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، گفت: به منظور کاهش وابستگی کشور به دانه های روغنی، وزارت جهاد کشاورزی طرح ۱۰ ساله ای را تهیه کرد که با اجرای آن ۷۰ درصد نیاز کشور به دانه های روغنی در داخل کشور تامین خواهد شد.

وی افزود: این اقدام علاوه بر تامین روغن مورد نیاز و خوراک دام و طیور در داخل کشور، در پایداری تولید و خودکفایی گندم موثر است.
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز اجرای طرح ۱۰ ساله افزایش خوداتکایی در دانه های روغنی از نیمه دوم سال ۹۴، گفت: تولید دانه های روغنی در سال ۹۴ حدود ۴۶ هزار تن بود که این میزان در سال گذشته با رشد ۷ برابری از ۳۴۰ هزار تن گذشت و در سال جاری پیش بینی می کنیم از ۴۴۰ هزار تن بگذرد و به رشد ۱۰ برابری دست یابیم.

مهاجر، توسعه کشت دانه های روغنی در اراضی دیم را از برنامه جهشی وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید دانه های روغنی در داخل اعلام کرد و افزود: با توجه به تحریم ها می خواهیم زمان را کوتاه تر کنیم و شرایط را برای کاهش وابستگی کشور فراهم نماییم.

وی ادامه داد: از سال زراعی ۹۹-۹۸ این برنامه جهشی اجرا خواهد شد و در حال تهیه نهاده ها و امکانات لازم از جمله بذر از داخل و خارج کشور هستیم.

مهاجر اظهار امیدواری کرد: با اجرای این برنامه جهشی، تولید دانه های روغنی تا پایان سال زراعی آینده به ۷۰۰ هزار تن افزایش یابد.

وی، شرایط جوی، علاقه مندی کشاورزان و تامین منابع را از عوامل موثر در اجرای این برنامه عنوان کرد و گفت: خرید تضمینی و پرداخت به موقع بهای کلزا از اقدامات حمایتی دولت برای تشویق کشاورزان به کشت کلزا بوده است.

مهاجر گفت: تاکنون ۲۴۰ هزار تن محصول کلزا از کشاورزان خریداری و بیش از ۸۵ درصد بهای آن پرداخت شده است.
کد مطلب: 8618
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *