سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
۰
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۹

کاهش قابل توجه اتکای کشور به درآمد نفتی با ۵ اقدام

محمدرضا پورابراهیمی امروز در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان امور مالیاتی کشور به اقدامات پیش‌روی سازمان امور مالیاتیاشاره کرد.
کاهش قابل توجه اتکای کشور به درآمد نفتی با ۵ اقدام
توليد ايرانی:محمدرضا پورابراهیمی امروز در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اقدامات پیش‌روی سازمان امور مالیاتی، اظهار داشت: قانون بر مالیات بر ارزش افزوده به دلیل نقص محتوایی و اجرایی به جای اینکه مالیات بر ارزش افزوده را به بخش مصرف منتقل کند، از تولید مالیات می‌گیرد و این نوع مالیات‌ستانی مورد نظر ما نیست.
وی افزود: اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در شور اول تصویب شد و مقرر شد با بررسی نهایی و کسب نظر از دستگاه‌های مختلف در شور دوم به تصویب نهایی برسد.
* رفع ایرادات شورای نگهبان بر لایحه صندوق‌های مکانیزه فروش
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لایحه صندوق‌های مکانیزه فروش گفت: شورای نگهبان ایراداتی نسبت به این لایحه وارد کرده بود که این ایرادات برطرف شده و به‌زودی در صحن مجلس بررسی و به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.
وی تاکید کرد: هدف این طرح مالیات‌ستانی هوشمندانه به جای مالیات سنتی است که البته برای تحقق این هدف بانک‌های اطلاعاتی زیادی ایجاد شده که شرط عملیاتی شدن آن اتصال پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان‌های مختلف است.
* نباید طرح جامع مالیاتی به الکترونیکی کردن فرایندها محدود شود
پورابراهیمی با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی به پرداخت الکترونیک مالیات محدود شده گفت: برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی با مقاومت بخشی از بدنه مالیاتی در برابر سیستم محوری به جای فرد محوری در سطوح کارشناسی سازمان امور مالیاتی مواجه هستیم، در حالی که ممیز محوری و حذف مالیات علی‌الرأس از اهداف طرح جامع مالیاتی بود.
وی تاکید کرد: الکترونیکی کردن فرایندها در سازمان امور مالیاتی فقط یک پایه و بستر برای طرح جامع مالیاتی بود و نباید طرح جامع به این مرحله محدود شود. 
پورابراهیمی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌ها برای افزایش درآمدهای مالیاتی ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی است، به تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی مسکن در کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد و گفت: آقای پناهی سرپرست سازمان امور مالیاتی در جلسه کمیسیون اعلام کرد، کمیسیون تا ارائه لایحه جامع مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت، صبر کند؛ با توجه به اینکه جزئیات این طرح در کمیسیون در حال بررسی است دولت می‌تواند در این فاصله لایحه را به مجلس ارسال و در نهایت این لایحه با طرح مجلس تلفیق شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یکی از پایه‌های مهم مالیاتی طرح مالیات بر عایدی سرمایه است، تصریح کرد: اگر سازمان امور مالیاتی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به دست ما برساند، می‌توانیم آن را به همراه طرح مالیات بر عایدی مسکن بررسی و قبل از پایان این دوره مجلس نهایی کنیم.
*ضرورت تدوین قانون مالیات بر مجموع درآمد خانوار
وی با اشاره به پایه مالیات بر مجموع درآمد خانوار افزود: بیش از 100 کشور در دنیا مالیات بر مجموع درآمد خانوار را اجرا می‌کنند و در کشور ما که همواره با نوسان بازار سکه، ارز و مسکن مواجه است ایجاد این پایه مالیاتی بسیار ضروری است. 
پورابراهیمی تاکید کرد: مجموع این اقداماتی که مطرح کردم می‌تواند درآمدهای مالیاتی را به میزان قابل توجهی افزایش و جایگاه ابزار مدیریتی مالیات را در اقتصاد ارتقا دهد.
* می‌توانیم اتکای کشور را به درآمدهای نفتی به حداقل ممکن برسانیم
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اعمال تحریم صادرات نفت از سوی آمریکا، گفت: پاشنه آشیل اقتصاد ما نفت است و آمریکا همین را هدف قرار داده است، اما با توسعه پایه‌های مالیاتی و پیاده‌‌سازی مناسب طرح جامع مالیاتی می‌توانیم اتکای کشور را به درآمدهای نفتی به حداقل ممکن برسانیم.
وی همچنین به نامه مقام معظم رهبری به مجلس اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب در این نامه به مجلس تاکید کردند، این لایحه بودجه متناسب اقتصاد مقاومتی و شرایط کشور نیست و مجلس از رهبر انقلاب 4 ماه فرصت خواست تا نظام بودجه‌ریزی اصلاح شود که یکی از مولفه‌های اصلی اصلاح نظام بودجه‌ریزی اصلام نظام مالیاتی است.
 
کد مطلب: 8571
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *