جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۴

تولید «آگار» در پارک علم و فناوری استان هرمزگان

پارک علم و فناوری استان هرمزگان از سال ۹۲ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و اکنون ۵۲ شرکت دانش‌بنیان در این پارک، مشغول فعالیت هستند.
تولید «آگار» در پارک علم و فناوری استان هرمزگان
به گزارش توليد ايرانی؛ پارک‌های علم و فناوری همواره نقش بسزایی در رشد و توسعه کشور داشته اند و با تولید محصولات داخلی می‌توانند در زمینه تحریم شکنی و اتکا به توان داخلی گام مثبتی بردارند.

پارک علم و فناوری استان هرمزگان یکی از این پارک‌های موفق است که توانسته با پرورش شرکت‌های دانش بنیان و به تبع تولید محصولات داخلی در زمینه تحریم شکنی موثر واقع شود.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این پارک به گفتگو با علی فتی، رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان پرداختیم. فتی می‌گوید: پارک علم و فناوری استان هرمزگان از سال ۹۲ فعالیت رسمی خود را در فضای ۲۰۰ هزار متری و در شهر بندرعباس آغاز کرده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان می‌افزاید: این پارک از ابتدا مستقل از فضای دانشگاهی فعالیتش را با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان شروع کرده و اکنون ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار این پارک است.

فتی با بیان اینکه اکنون ۵۲ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان هرمزگان فعالیت دارند، اضافه می‌کند: پارک علم و فناوری استان هرمزگان در چهار بخش کشاورزی مبتنی بر آب شور، صنایع انرژی بر، صنایع دریایی و آبزی پروری و شیلات فعالیت دارد.

وی می‌گوید: عمده تمرکز پارک علم و فناوری استان هرمزگان بر حوزه‌های دریایی است و اغلب واحد‌های فناور ما در این زمینه فعالیت دارند.

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان ادامه می‌دهد: واحد‌های فناور پارک علم و فناوری استان هرمزگان اکثرا متشکل از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و در شرایطی که فارغ التحصیلان کشورمان بیکار هستند، پارک علم و فناوری هرمزگان با جذب این افراد گامی مهم در جهت اشتغالزایی برای جوانان و تحصیل کردگان دانشگاهی برداشته است.

وی اذعان می‌کند: عمده دستاورد‌های پارک علم و فناوری استان هرمزگان مربوط به حوزه‌های دریایی است؛ چرا که این مزیت رقابتی استان هرمزگان است و در این حوزه دارای شرکت‌های دانش بنیان فعالی هستیم که حتی صادرات محول هم انجام می‌دهند.

فتی خاطرنشان می‌کند: شرکت فناوران زیست سبز دریا، یکی از این واحد‌های فناور موفق پارک علم و فناوری استان هرمزگان است که توانسته اقدام به تولید محصولات بهداشتی ارگانیک کند. علاوه بر آن، در حوزه فروش آنلاین ماهی و میگو نیز شرکت فعالی داریم که موفقیت‌های خوبی داشته است.
 
//تولید «آگار» در پارک علم و فناوری استان هرمزگان

وی اضافه می‌کند: همچنین شرکتی در حوزه تولید دارو‌های ناباروری و چند شرکت در زمینه‌های پزشکی داریم که مشغول فعالیت هستند و در زمینه صنایع مربوط به نفت و گاز و پتروشیمی هم شرکت‌های صاحب نام خوبی داریم که مشغول فعالیت در این حوزه هستند و پیشرفت خوبی داشته اند.

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان با اشاره به نقش واحد‌های فناور این پارک در حوزه تحریم شکنی و داخلی سازی، می‌گوید: «آگار»، محصولی است که توسط شرکت فناوران زیست سبز دریا از جلبک تولید می‌شود و واردات این محصول، قبلا از فرانسه صورت می‌گرفت و اکنون به همت بانوان فناور فعال در پارک علم و فناوری استان هرمزگان، این محصول کاملا داخلی سازی شده و حتی صادرات خام این محصول به قطر صورت می‌گیرد و توانسته موفقیت‌های قابل توجهی کسب کند.
 
//تولید «آگار» در پارک علم و فناوری استان هرمزگان

وی با بیان اینکه آگار محصول خلیج فارس است و به یکی از مزیت‌های پارک علم و فناوری استان هرمزگان تبدیل شده است، اظهار می‌کند: از آگار در صنایع بهداشتی، آرایشگاهی و حتی آمایشگاهی به عنوان محیط کشت استفاده می‌شود و قبلا واردات این محصولات صورت می‌گرفت، اما الان به همت واحد‌های فناور پارک علم و فناوری استان هرمزگان نیاز داخلی به این محصول تامین شده و حتی صادرات آن صورت می‌گیرد.

فتی با اشاره به اینکه آگار در جشنواره ملی شیخ بهایی پارک‌ها توانسته مقام سوم را از آن خود کند، خاطرنشان می‌کند: ایده‌هایی که به این پارک ارائه می‌شوند باید مشکلی از مردم حل کنند و صاحبان آن‌ها دارای انگیزه زیادی باشند تا مورد پذیرش ما قرار گیرند. به ایده‌ها بعد از جذب، تسهیلاتی ارائه می‌شود و برای آن‌ها پروژه یابی انجام می‌دهیم و آن‌ها را تبدیل به شرکت دانش بنیان می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در پارک علم و فناوری استان هرمزگان، فارغ التحصیلان دانشگاهی را تبدیل به صاحبان شرکت می‌کنیم، تاکید می‌کند: مهمترین مسئله‌ای که اکنون با آن مواجه هستیم، این است که صاحبان صنایع و مشتریان محصولات دانش بنیان، متاسفانه اعتقادی به این شرکت‌ها ندارند و تمایلی به استفاده از ظرفیت‌های بومی و داخلی ندارند.

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان ابراز می‌کند: در شرکت‌های دانش بنیان اقدام به تولید محصولات رقابتی و استاندارد می‌کنیم، ولی صاحبان صنایع حاضر به استفاده از آن‌ها نیستند و محصولات وارداتی را به آن‌ها ترجیح می‌دهند.

وی می‌گوید: در سال گذشته، واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری استان هرمزگان توانستند حدود ۱۰۰ هزار دلار صادرات محصول داشته باشند در حالی که میزان سرمایه گذاری که روی این پارک‌ها صورت گرفته، بسیار کمتر از این مبلغ است.

فتی می‌افزاید: دوره‌های آموزشی که در پارک علم و فناوری استان هرمزگان برگزار می‌کنیم بیشتر با هدف آشنایی صاحبان ایده با نحوه راه اندازی شرکت و مدیریت فروش شرکت و کار تیمی و نحوه تجاری سازی ایده‌ها است چرا که فن اصلی واحد‌های فناور، تجاری سازی ایده‌ها و مدیریت فروش است.
 
//تولید «آگار» در پارک علم و فناوری استان هرمزگان

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان یادآور می‌شود: از مسئولین و صاحبان صنایع تقاضا داریم که این شرکت‌ها را باور کنند چرا که راه پیشرفت کشور اتکا به شرکت‌های دانش بنیان و ایده‌های پرورش یافته است و با اهمیت دادن به شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور و استفاده از ظرفیت‌های آن ها، قطعا می‌توانیم به رشد و توسعه دست یابیم.
کد مطلب: 8513
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *