سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
۰
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۳

ضرورت اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات ماشین آلات و قطعات یدکی

عباسی گفت: با توجه به آنکه ۹۰ درصد مکانیزاسیون کشور متکی به صنعت داخل است، تأمین و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات ابزار و قطعات امری ضروری است.
ضرورت اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات ماشین آلات و قطعات یدکی
توليد ايرانی: کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید اظهار کرد: با توجه به آنکه ۹۰ درصد مکانیزاسیون کشور متکی به صنعت داخل و ۱۰ درصد وارداتی است، تأمین و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات ابزار و قطعات امری ضروری است.
وی افزود: براساس برآوردها، سالانه رقمی کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار ارز دولتی برای واردات تأمین ابزار و قطعاتی که در داخل تولید نمی‌شود، مورد نیاز است. در حالیکه با مدیریت نیاز کشور به ارز دولتی کمتر از این رقم خواهد بود.
عباسی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۵۴۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب حوزه مکانیزاسیون شد، بیان کرد: امسال ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب این حوزه خواهد شد.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: تأمین کنندگان داخل در برخی قطعات نیازمند تامین ارز هستند که باید در اختیارشان قرار گیرد، چرا که یکی از اولویت‌های ما محوریت ساخت داخل است.

وی با اشاره به اینکه تولید انواع ادوات و بذرکار‌ها در کشور داخلی است، بیان کرد: نشاکار‌های برنج و برخی محصولات خاص که در داخل تولید نمی‌شود، باید پس از تأمین ارز از طریق واردات تأمین شود.
به گفته عباسی، نیاز کشور در ماشین‌های کمباین پنبه و چغندر قند، نشاکار پنبه و چغندر قند و برخی قطعات همچون گیربکس از طریق واردات تأمین می‌شود که برای مدیریت قیمت باید ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات اختصاص یابد.
این مقام مسئول با بیان اینکه تخصیص سالانه ۲۰۰ میلیون دلار ارز به حوزه مکانیزاسیون در مقایسه با سایر بخش‌ها بسیار ناچیز است، اظهار کرد: این در حالی است که توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در افزایش بهره وری تولید محصولات کشاورزی، امنیت غذایی و رونق تولید و تحقق شعار سال تاثیر بسزایی دارد. از این رو در شرایط فعلی تامین ارز مورد نیاز برای واردات ماشین آلات مورد نیاز تنها مشکل کنونی است.
وی از افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی خبر داد و گفت: از صنعت گران داخل انتظار می‌رود که در راستای مدیریت هر چه بهتر منابع مدیریت بیشتری روی قیمت و کیفیت محصولات خود داشته باشند. پیش بینی می‌شود که امسال بتوانیم ضریب مکانیزاسیون را حدود ۱۲ صدم اسب بخار ارتقا دهیم.
عباسی با بیان اینکه ۶۵ درصد نیاز‌های مکانیزاسیون دام و طیور و آبزی پروری در داخل تولید می‌شود، اظهار کرد: ۳۵درصد برخی قطعات و ماشین‌های شیردوشی و اتوماسیون صنعتی در این حوزه‌ها از مبادی واردات تامین می‌شود که امیدواریم امسال در تمامی زیر بخش‌ها جذب و سرمایه گذاری خوبی صورت گیرد.
به گفته وی، سال گذشته حدود ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تقاضا در بخش مکانیزاسیون کشاورزی داشتیم که از خط اعتباری مکانیزاسیون بیش از یک هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند و ماشین خریدند. امسال هم به سبب نقش بالای ماشین آلات و مکانیزاسیون در تولید، تقاضا براب خرید ماشین بالاست که امیدواریم امسال ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مکانیزاسیون تمامی زیر بخش‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور و آبزی پروری و جنگل و مرتع تامین کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ارتباط ما با تمامی شرکت‌های خارجی قبل، حین و پس از برجام و خروج آمریکا کماکان پابرجاست، بیان کرد: در حال حاضر در نقل و انتقال پول برای واردات ماشین آلات و قطعات مشکل داریم که امیدواریم بانک ارزی ارز مورد نیاز برای واردات را تامین کند چرا که هر گونه خدشه به تامین ارز منجر به واردات محصولات کشاورزی خواهد شد که به همین خاطر تامین ارز در این حوزه در رونق تولید تاثیر بسزایی دارد.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با انتقاد از این مسئله که طرح جایگزینی ماشین‌های فرسوده  مورد کم توجهی حوزه صنعت و  سوخت کشور قرار گرفته است، بیان کرد: باتوجه به آنکه وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طرح کامل و تمام الزامات آن از جمله مسائل زیست محیطی، فنی، اقتصادی، اجتماعی، را تدوین و ارسال کرده است که در منابع اعتباری کشور قرار بگیرد، اما متاسفانه این طرح مورد کم توجهی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه این طرح باید از محل صرفه جویی سوخت کشور پیگیری شود، گفت:  در حوزه سوخت کشور هیچ حرکت و جنب و جوشی برای عملیاتی کردن این موضوع دیده نمی‌شود. صنعت ماشین‌های کشاورزی نسبت به دیگر صنایع مظلوم واقع شده و خواسته هایش هم کمتر مورد توجه سایر بخش‌ها قرار می‌گیرد.
عباسی ادامه داد: اجرای این طرح منجر به کاهش و صرفه جویی سوخت در کشور، پویایی در صنعت ماشین‌های کشاورزی و ارتقای کیفیت عملیات کشاورزی خواهد شد، اما متاسفانه توسط هیچ بخشی به غیر از وزارت جهاد کشاورزی مورد پیگیری قرار نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته نزدیک ۱۶ تا ۱۷ هزار دستگاه تراکتور وارد بخش کشاورزی شد، افزود: واردات این ماشین ها به صورت غیر مستقیم سهم ماشین‌های فرسوده را در کشور کاهش داد.
به گفته این مقام مسئول، در سنوات گذشته نزدیک ۱۲۰ هزار دستگاه تراکتور در دولت یازدهم و دوازدهم به بخش مکانیزاسیون کشاورزی تزریق و باعث شد سهم ماشین‌های فرسوده کاهش یابد.
وی افزود: براساس برنامه امسال در نظر داریم ۱۵ تا ۱۶ هزار دستگاه تراکتور و حدود ۳۰ تا ۳۲ هزار دستگاه ادوات عمده و اساسی کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
عباسی در پایان با بیان اینکه ارز رسمی به قطعات یدکی و لوازم ماشین‌های کشاورزی تعلق نمی‌گیرد، تصریح کرد: با وجود اینکه ۹۰  تا ۹۵ درصد تولید ماشین آلات کشاورزی وابسته به تولیدات داخل است، اما برای لوازم و قطعات یدکی و پنج درصد ماشین آلاتی که تولید داخلی نیستند، نیازمند ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی هستیم.
 
کد مطلب: 8495
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *