جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۴

چشم انداز مثبت بازار سرمایه با کاهش ریسک‌های سیاسی

کارشناس بازار سرمایه با پیش‌بینی بازدهی مناسب در نماد‌هایی که مواد اولیه و فروش داخلی دارند، گروه خودور را به دلیل مواد اولیه وارداتی و افزایش نرخ دلار و نماد‌های ساختمانی را به علت بروز نشانه‌های رکود در بخش مسکن مناسب برای سرمایه گذاری ندانست و تصریح کرد: نشانه‌های بهبود شرایط در برخی نماد‌های بانکی دیده می‌شود، همچنین شاهد رشد سود در گروه‌های آی تی محور، پرداخت و صنایع غذایی و دارویی هستیم.
چشم انداز مثبت بازار سرمایه با کاهش ریسک‌های سیاسی
توليد ايرانی:حسن قاسمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد، ریسک‌های سیاسی کاهش یافته، ولی تحریم‌ها همچنان وجود داشته و مبادلات هم به لحاظ مالی و هم از نظر صادرات برای شرکت‌ها سخت شده، لیکن با توجه به تورم، همچنین با رشد قیمت دلار با شیب ملایم به رغم افت‌های مقطعی، چشم انداز روشنی برای بازار سرمایه متصور است.

مدیر عامل کارگزاری خوارزمی ادامه داد: بررسی گزارش‌های ماهانه و عملکرد شرکت‌ها، حکایت از آن دارد که فروش بنگاه‌های اقتصادی در وضعیت خوبی است؛ البته به لحاظ مقداری ممکن است فروش آن‌ها اندکی کاهش یابد، ولی با توجه به افزایش نرخ محصول که بیشتر وابسته به دلار است، به نظر می‌رسد، شرکت‌ها امسال نیز اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، سود خوبی برای سهامداران خود به ارمغان بیاورند؛ بنابراین، چشم انداز بازار در فصل مجامع به لحاظ بازدهی مناسب خواهد بود.
قاسمی در ادامه با اشاره به کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر شرکت‌های پتروپالایشی نیز گفت: این کاهش بیشتر بر شرکت‌های پالایشی تأثیر خواهد داشت و البته با فرض افزایش قیمت دلار، تأثیر بااهمیت و جدی بر سودآوری این شرکت‌ها نخواهد داشت و سود آن‌ها نسبت به سال گذشته افت نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سال گذشته این شرکت‌ها فروش دلار خود را با ۸ هزار تومانی انجام داده اند و امسال نیز اگر بتوانند با نرخ ارز ۱۱ هزار تومان انجام دهند، ممکن است نتوانند جهشی در سودآوری داشته باشند، لیکن سود آن‌ها افت نخواهد داشت ـ با توجه به اینکه پی به‌ای شرکت‌ها پایین است ـ بنابراین شرکت‌هایی که از نوسانات قیمت نفت متأثرند خصوصا پتروشیمی‌ها افت سودآوری نخواهند داشت و البته از لحاظ تأثیرات مقطعی و هیجانی ممکن است با افت قیمت مواجه شوند.
قاسمی افزود: صنایعی که مواد اولیه آن‌ها وابسته به دلار و وارداتی است، همچون صنعت خودرو، امسال از لحاظ سوددهی بازدهی قابل توجهی نخواهند داشت؛ هرچند شاید به دلیل موضوع تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه از این محل و متأثر از رفتار‌های هیجانی رشد مقطعی را تجربه کنند، لیکن چشن انداز سودآور آن‌ها بعید به نظر می‌رسد.
وی تأکید کرد: در مقابل سرمایه گذاری در نما‌هایی که مواد اولیه آن‌ها داخلی و فروش آن‌ها نیز در داخل کشور است، امسال کم ریسک خواهند بود و بازدهی نسبتا خوبی خواهند داشت؛ همچون شرکت‌های غذایی و شرکت‌هایی که در حوزه آی تی و پرداخت فعالیت دارند.
وی در خصوص گروه بانکی‌ها نیز گفت: در این صنعت به استثنای یکی دو بانک با موضوعات مختلفی روبه رو هستند، ولی با توجه به اقدامات بانک مرکزی و اینکه بانک‌ها سود را ماه‌شمار محاسبه می‌کنند، نسبت به سال‌های قبل وضعیت بهتری خواهند داشت و در صورتی که موجودی ارزی داشته باشند، با توجه به نرخ تسعیر ارز، سود خوبی را شناسایی خواهند کرد و وضعیت آن‌ها بهتر خواهد شد و البته تا شرایط آرمانی فاصله خواهند داشت.
قاسمی در خصوص وضعیت سودآوری شرکت‌های صادرات محوری که مواد اولیه خود را در داخل تهیه می‌کنند همچون نما‌های فلزی و معدنی نیز گفت: این دسته از نماد‌ها و شرکت‌ها نسبتا بازدهی خوبی در یک سال آینده خواهند داشت.
وی دربارع گروه دارو نیز گفت: در این گروه، گزارش‌ها حکایت از عملکرد مناسب طی چند ماه اخیر داشته، چنانچه بتوانند مواد اولیه را با دلار ارزانتر از طریق دولت تأمین کنند، کماکان بازدهی خوبی خواهند داشت و حاشیه سود آنها طی چند ماه اخیر رشد خوبی داشته است، لیکن چنانچه دلار ۴۲۰۰ تومانی به آن‌ها تعلق نگیرد، حاشیه سود آن‌ها کاهش خواهد یافت.
قاسمی در خصوص گروه انبوه سازی نیز با بیان اینکه نظر مثبتی نسبت به این گروه ندارم چرا که این شرکت‌ها با پایان یک پروژه پروژه بعدی را شروع می‌کنند، تصریح کرد: این شرکت‌ها در مقاطعی و همزمان با پایان پروژه‌ها و تکمیل و فروش آن‌ها سود‌های خوبی را شناسایی می‌کنند، ولی برای چند سال در رکود فرو می‌روند و به نظر می‌رسد همین اتفاق برای آن‌ها خواهد افتاد. عملکرد آن‌ها بد نبوده، ولی باید پروژه‌های جدید را با نرخ‌های بیشتر آغاز کنند و با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن، به نظر می‌رسد خرید و فروش با رکود مواجه شود و به لحاظ سودآوری چندان رمقی نخواهند داشت.
 
 
کد مطلب: 8466
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *