پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۸

خسارت سیل به 1 میلیون تن گندم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: یک میلیون تن محصول گندم در سیل اخیر از بین رفت.
خسارت سیل به 1 میلیون تن گندم
توليد ايرانی: عباس کشاورز در سفر به استان با اشاره به سیل اخیر کشور با بیان اینکه پیش‌بینی تولید امسال گندم بیش از ۱۴ و نیم میلیون تن در کشور است، افزود: همچنین ظرفیت خرید ۱۲ میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان برای دولت وجود دارد.
کشاورز بیان کرد: امیدواریم که همکاران و مباشران خرید توجه لازم را داشته باشند و شرایط پرداخت‌ها به زارعان فراهم شود.
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مراکز خرید به اندازه کافی در کشور وجود دارند، اضافه کرد: تا دو روز گذشته حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد از کشاورزان خریداری شده که هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است.
وی خاطرنشان کرد: امسال سال خنکی بود و به لحاظ زراعی عقب است، در مورد کلزا خسارت زیادی به مزارع گلستان وارد شد.
کشاورز با بیان اینکه تقریباً ۲۵ درصد کلزای تولیدی کشور از این استان است، ادامه داد: امسال با سیل در بندر ترکمن، آق‌قلا، گمیشان و علی‌آباد حجم زیادی از این مزارع به زیر آب رفت؛ کلزا بر خلاف گندم به پوسیدگی حساس است و سریع از بین می‌رود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی پیش‌بینی تولید این دانه روغنی را ۵۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۳۴۰ هزار تن برداشت داشتیم که تا روز گذشته تقریباً ۲۱۲ هزار تن خریداری شده و نسبت به مدت مشابه ۱۲ درصد بیشتر بوده است که ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته سرمایه بانک کشاورزی تقویت شده و از نظر سرمایه می‌توانیم مدعی باشیم که این بانک مشکلی برای پرداخت اعتبار ندارد، افزود: به علت کمبود سرمایه و درآمد کشاورزان عمده تسهیلات سرمایه در گردش و یا هزینه‌های جاری بود که زارعین برای خرید نهاده‌ها و هزینه جاری اخذ می‌کردند.
کشاورز ادامه داد: این عدد در سال گذشته به سمت سرمایه‌گذاری سوق پیدا کرد و امیدواریم بخشی از سرمایه توسط بانک تقویت شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برای جذب سرمایه به‌خصوص سرمایه ارزان قیمت اعتبارات تبصره ۱۸ اعطاء شد که تقریباً بخش کشاورزی ۴۵ درصد سهمیه داشت اما بیش از ۷۰ درصد را این حوزه جذب کرد که رقم بسیار قابل توجه و خوبی است.
 وی اظهار کرد: اگر تبصره ۱۸ استمرار داشته و تقویت شود کشاورزان می‌توانند تسهیلات بانکی ارزان قیمتی را دریافت کنند.
کشاورز با تاکید بر اینکه زنجیره تولید در بخش کشاورزی باید تقویت شود، افزود: با حمایت صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌توانیم شاهد ایجاد اشتغال و درآمد در این بخش باشیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در هیچ بخشی با خام فروشی نمی‌توان صاحب ارزش افزوده شد بنابراین در حوزه کشاورزی یکی از سیاست‌هایی که به طور جدی پیگیری می‌شود حمایت از صنایع تبدیلی است.
وی به کشاورزان توصیه کرد: همانطور که مراقب مزرعه هستند؛ ایجاد تعاونی و فعالیت‌های شراکتی را در دستور کار قرار دهند تا ضمن بالا بردن ظرفیت صنایع، محصول خود را با ارزش افزوده به فروش برسانند.
کشاورز ادامه داد: زارعان را باید تقویت کرد تا ایجاد سرمایه کنند چراکه لازمه توسعه پایدار کشاورزی است.
 
کد مطلب: 8422
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *