پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۹

دو دغدغه سی ساله؛ از بریدن بندناف بودجه از فروش نفت خام تا قطع دستان مفسدان اقتصاد

روز گذشته و امروز به ترتیب مراسم سی امین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و نماز عید سعید فطر به اقامت رهبر انقلاب برگزار شد. ایشان در هر دو مراسم سخنان قابل تأملی بیان کردند که بخشی از این سخنان به مانند چند سال اخیر، مربوط به مسأله اقتصاد و مشکلات معیشتی مردم بود.
دو دغدغه سی ساله؛ از بریدن بندناف بودجه از فروش نفت خام تا قطع دستان مفسدان اقتصاد
به گزارش توليد ايرانی؛ رهبر انقلاب طی دو روز اخیر در سی امین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و همچنین عید سعید فطر، سخنان اقتصادی بیان کردند. ایشان در مراسم ارتحال امام خمینی (ره) فرمودند: امروز همه باید بر مسأله اصلی که اقتصاد است، تمرکز کنند. ایشان افزودند: «رونق تولید»، «ارزش پول ملی»، «بهبود فضای کسب و کار»، «جدا کردن بودجه و اقتصاد کشور از خام فروشی نفت»، «تبدیل دخالت دولت در اقتصاد به هدایت و نظارت دولت» و «بریدن دست مفسدان اقتصادی از اقتصاد کشور» از جمله مسائل اصلی است.

 چهاردهم خرداد ۱۳۹۸ و امروز پانزدهم خرداد ۱۳۹۸ به ترتیب مراسم سی امین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و نماز عید سعید فطر به اقامت رهبر انقلاب برگزار شد. رهبر انقلاب در هر دو مراسم، سخنان قابل تأملی بیان کردند که بخشی از این سخنان به مانند چند سال اخیر، مربوط به مسأله اقتصاد و مشکلات معیشتی مردم بود. همچنین رهبر انقلاب در سخنان روز گذشته خود، اشاراتی پیرامون افول اقتصادی آمریکا داشتند.
 
 
در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، ایشان در اجتماع عظیم و پرشور قشر‌های مختلف ملت در حرم مطهر امام خمینی (ره) ارزیابی صحیح از جبهه مقابل و واقعیات مربوط به آن را برای گرفتار نشدن در خطای محاسباتی، ضروری خواندند و گفتند: برخی صاحبنظران و اندیشمندان آمریکایی در توصیف اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور، از تعبیر «افول موریانه وار» استفاده کرده اند. حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به آمار‌های رسمی که نشانگر افول اقتصادی آمریکا و کاهش عجیب تأثیرگذاری آمریکا در اقتصاد جهانی است، خاطرنشان کردند: در عرصه سیاسی نیز اقتدار آمریکا افول کرده که انتخاب فردی با مختصات آقای دونالد ترامپ، واضح‌ترین و بهترین نشانه برای افول سیاست آمریکاست.

رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود در این مراسم، با تأکید بر اینکه در کنار شناخت واقعیات جبهه دشمن، باید توانایی‌ها و واقعیات خودمان را نیز به خوبی بشناسیم، گفتند: البته ما مشکلات اقتصادی داریم و مسئولان هم در حد توان خود به دنبال حل این مشکلات هستند، ولی موضوع مهم این است که با وجود مشکلات اقتصادی، بن بست نداریم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین مسئولان کشور را به تمرکز بر مسأله اصلی یعنی «اقتصاد» توصیه مؤکد کردند و گفتند: پیش از انقلاب، مسأله اصلی «مبارزه با طاغوت» بود و بعد از پیروزی نیز مسأله اصلی در برهه‌ای «تثبیت نظام» و در برهه‌ای دیگر، «جنگ تحمیلی صدام» بود که در آن مقطع، همه کشور بر مسأله جنگ تمرکز کردند و موفقیت حاصل شد. امروز نیز همه باید بر مسأله اصلی که اقتصاد است، تمرکز کنند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مسائل فرهنگی و امنیتی هم بسیار مهم است، اما مسائل اقتصادی و معیشتی، از همه نقدتر است و در عین حال بر فرهنگ و امنیت نیز اثرگذار است.
رهبر انقلاب تأکید کردند: در مسأله‌ی اقتصاد، مسائل اصلی و عناوین مهمّی وجود دارد که من چند موردش را می گویم: یکی مسأله‌ی رونق تولید است، یکی مسأله‌ی ارزش پول ملّی است، یکی مسأله‌ی بهبود فضای کسب و کار است، یکی مسأله‌ی جدا کردن اقتصاد کشور از فروش نفت خام است -بند ناف بودجه و اقتصاد کشور را از نفت خام و فروش نفت خام و تجارت نفت خام بایستی ببُریم؛ این یکی از مسائل اصلیِ ما است- تبدیل دخالت دولت در اقتصاد به هدایت دولت و نظارت دولت هم جزو مسائل اصلی است، بریدن دست مفسدان اقتصادی یعنی اختلاس‌گر، تروریست اقتصادی، قاچاقچی بی‌رحم که دست اینها را از اقتصاد [باید برید]. ببینید، اینها مسائل اصلیِ اقتصاد کشور است.

مسئولین کشور، عمدتاً قوّه‌ی مجریّه و در کنارش قوّه‌ی مقنّنه و در بعضی از مسائل قوّه‌ی قضائیّه باید متّفقاً روی این مسائل کار کنند، این مسائل را حل کنند؛ اینها مسائل اصلی است. روی این متمرکز بشویم، به حواشی و مسائل فرعی و مانند اینها نپردازیم، حاشیه‌سازی نکنیم. همبستگی ملّی بسیار مهم است، کنار گذاشتن دعواهای سیاسی و جناحی بسیار مهم است، و یکی از مهم‌ترین مسائل حفظ ارتباط قلبی با خدای متعال است.

یکی از مسائل اصلیِ اقتصاد کشور در بیانات رهبر انقلاب، جدا کردن اقتصاد کشور از فروش نفت خام است، موضوعی که ایشان سال گذشته در آستانه ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار در دیدار هزاران تن از دانش آموزان و دانشجویان نیز تأکید داشتند و قطع وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی را از دغدغه های همیشگی خود و اقتصاددانان خوانده بودند و جوانان مؤمن و اهل فکر و عمل را به ارائه راه حل در این زمینه دعوت کرده بودند.

بر اساس این گزارش، رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر در مصلی امام خمینی (ره) نیز سخنانی را پیرامون مسائل اقتصادی بیان نمودند. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه آحاد مردم و همچنین مسئولان، موضوع سیل زدگان را فراموش نکنند، افزودند: یکی از کار‌های لازم و فوری، مسائل سیل زدگان است که مسئولان باید با جدیت، مشکلات آنان را پیگیری و حل کنند، بخصوص در مناطقی همچون خوزستان که با گرمای طاقت فرسا مواجه هستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به میزبانی بحرین برای اجلاس اقتصادی طرح موسوم به "معامله قرن"، افزودند: این اجلاس متعلق به آمریکایی‌هاست؛ اما حکام بحرین با ضعف و ناتوانی و روحیه ضد مردمی و ضد اسلامی خود، میزبان و زمینه ساز این اجلاس شده و حکام بحرین و سعودی باید بدانند در چه باتلاقی گام نهاده اند. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند که طرح معامله قرن هیچ گاه به سرانجام نخواهد رسید.
کد مطلب: 8400
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *