جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۹

آیا ایران وارد ترسالی شده است؟

قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوریهای آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: نمی‌توان گفت کشور وارد ترسالی شده زیرا در طول دهه های گذشته نوسانات تر سالی و خشکسالی به طور متناوب در کشور بوده است
آیا ایران وارد ترسالی شده است؟

توليد ايرانی: جهانگیر پرهمت قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوریهای آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه آیا این بارندگی‌های اخیر نشانه این است که کشور به ترسالی وارد شده است؟ گفت:در طول دهه‌های گذشته نوسانات ترسالی و خشکسالی به طور متناوب بوده است و هنوز در مورد ورود به دوره ترسالی نمی توان اظهار نظر کرد.
پرهمت در پاسخ به اینکه چه اقداماتی را می‌توان برای جلوگیری از وقوع سیل‌های خطرناک و خطرآفرین انجام داد، گفت: اقدامات مدیریت جامع حوضه‌ها و آبخیزداری با تاکید بر اقدامات حفاظت آب وخاک راه حل کنترل سیل است. سیل از جمله منابع آب است و بایستی با برنامه ریزی قبل از اینکه به نغمت و بلا تبدیل شود به صورت نعمت و منابع آب استفاده شود.
وی ادامه دادیکی از اقدامات مهم تغذیه آبخوانهای بحرانی بالا دست با این سیلابها است که حداقل در شرایط بارش فعلی به این سادگی ترمیم واحیا نمی شوند.
برخی کارشناسان اعلام می‌کنند که تغییر اقلیم بعضی کشورها را به سمت بارندگی بیشتر خواهد برد و ایران هم از جمله این کشورها است. آنها در تایید این صحبت‌ها، بارندگی‌های اخیر را که در سالهای گذشته بی‌سابقه بوده مثال می‌آورند و می‌گویند که تغییر اقلیم باعث وقوع چنین بارندگی‌هایی در کشور شده است.
در دیگر سو کارشناسان مخالف وجود دارد که می‌گویند افزایش مقطعی بارندگی نمی‌تواند دلیلی برای ورود ایران به ترسالی باشد و فکر کنیم که از این به بعد نباید نگران کمبود آب باشیم در حقیقت چنین تفکری باعث مصرف مسرفانه آب خواهد شد.
این طیف از کارشناسان معتقدند همچنان در مصرف آب نهایت دقت باید انجام شود که کلید رفع مشکلات کم‌آبی در کشور مدیریت صحیح مصرف آب است.
 
کد مطلب: 8271
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *