پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۳

ضرر پالایشگاه‌های آسیایی از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا

پالایشگاه‌های آسیایی نخستین ماه بدون نفت ایران را سر کردند اما محرومیت از نفت ایران برای آنها بدون هزینه نبود.
ضرر پالایشگاه‌های آسیایی از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا

توليد ايرانی: آمریکا در اوایل ماه مه حاضر نشد معافیت‌هایی که نوامبر گذشته به هشت خریدار بزرگ نفت ایران صادر کرده بود تمدید کند و دولت دونالد ترامپ به طور روشن اعلام کرد قصد دارد همه صادرات ایران را متوقف کند.
به نظر می‌رسد این نظریه اجرا شده است اما مسلماً ایران استراتژی‌های متعددی را به کار بسته تا با دور زدن آمریکا و سرویس‌های متعددی که به رشد کشتی‌ها می‌پردازند، نفت خود را صادر کند.
طبق آمار رفینیتیو آیکان، هفت کشتی ایرانی تا ۳۰ ماه مه محموله‌های خود را در بنادر آسیایی تخلیه کردند و یک کشتی دیگر قرار بود تا روز جمعه برسد.
از این محموله‌ها، شش محموله به چین رفت که بزرگترین مشتری نفتی ایران است و دو محموله هم به هند رفت که دومین مشتری بزرگ نفت ایران به شمار می‌رود. سایر خریداران نفت ایران از جمله ژاپن و کره جنوبی در ماه مه از ایران خرید نداشتند.
پالایشگاه‌ها در منگنه قرار گرفتند
نگاهی به تأثیر از دست دادن نفت ایران نشان می‌دهد مشتریان آسیایی سعی کرده‌اند از سایر منابع نفت کافی تأمین کنند با این حال مجبور شدند برای تأمین نفت مورد نیازشان قیمت بالاتری پرداخت کنند.
طبق آمار رفینیتیو، مجموع واردات نفت آسیا در ماه مه به حدود ۲۴.۸۱ میلیون بشکه در روز رسیده که اندکی کمتر از ۲۶.۷۳ میلیون بشکه در روز در آوریل بوده است.
البته آمار آوریل به این دلیل بالا بود که پالایشگاه‌های چینی پیش از پایان مهلت معافیت‌های آمریکا، نفت بیشتری از ایران خریداری کرده بودند.
آمار واردات مه احتمالاً بالاتر از مارس و فوریه است و نشان می‌دهد پالایشگاه‌های آسیای موفق شدند به نفت دسترسی پیدا کنند با این حال قیمت‌های بالاتر باعث شد سود کمتری داشته باشند و حاشیه سود پالایش در ماه مه به پایین‌ترین حد برای این وقت از سال در ۱۶ سال اخیر سقوط کرد.
سود پالایش هر بشکه نفت دوبی در پالایشگاه سنگاپور روز جمعه ۲.۸۷ دلار بود در حالی که تا یک ماه پیش ۴.۲۱ دلار بود و میانگین ۳۶۵ روزه آن در ۴.۴۲ دلار قرار دارد.
بعید است این انتظار که عربستان سعودی قادر خواهد بود جای نفت ایران را بگیرد، به سودآوری ضعیف پالایشگاه‌های آسیایی کمک کند.
انتظار می‌رود عربستان سعودی قیمت تمامی گریدهای نفتی که به پالایشگاه‌های آسیایی می‌فروشد را برای سومین ماه متوالی افزایش دهد که منعکس کننده تقاضای بالا برای نفت سنگین با توجه به محرومیت از نفت ایران و محدودیت‌های عرضه از سوی اوپک و متحدانش شامل روسیه است.
اتفاق منفی دیگر برای پالایشگاه‌های آسیایی، رشد صادرات محصولات نفتی از سوی چین است که ظرفیت پالایش آن سریع‌تر از تقاضای داخلی رشد می‌کند.
طبق آمار گمرکی، صادرات دیزل چین در آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد رشد کرد و صادرات سوخت جت این کشور نیز ۳۱ درصد افزایش داشت.
بر اساس گزارش رویترز، در مجموع پالایشگاه‌های آسیایی در دو جبهه تحت فشار قرار دارند که شامل هزینه‌های بالاتر نفت به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و دیگری صادرات بالاتر فرآورده‌های نفتی از سوی چین است.
 
کد مطلب: 8215
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *