جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۵

مصرف برق ایران ۵ درصد افزایش یافت

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر با تاکید بر اینکه اوج مصرف برق تاکنون به ۴۷ هزار و ۴۰۰ مگاوات رسیده است، گفت: مصرف برق امسال حدود چهار تا پنج درصد و در برخی مناطق تا ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
مصرف برق ایران ۵ درصد افزایش یافت
توليد ايرانی: مصطفی رجبی‌مشهدی، توان قابل تأمین امسال را ۵۹ هزار مگاوات دانست و افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه اوج مصرف برق امسال به ۶۲ هزار مگاوات خواهد رسید که درصددیم با اقدامات مدیریت مصرف و همکاری مردم بتوانیم با همان توان قابل تأمین بدون خاموشی به پیش برویم.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر با اشاره به اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف از ابتدای خردادماه سال جاری، گفت: حدود ۹۰ درصد مشترکان برق کمتر از الگوی مصرف از برق استفاده می‌کنند ولی برای ۱۰ درصد مشترک پرمصرف حدود ۱۶ درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شده است.
رجبی‌مشهدی ادامه داد: الگوی مصرف برای مناطق عادی در ماه‌های گرم سال (خرداد، تیر، مرداد و شهریور) ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است ولی این رقم برای مناطق گرمسیر یک مانند خوزستان و بوشهر ۳۰۰۰ کیلووات ساعت، مناطق گرمسیر دو مانند بخش‌های میانی کشور حدود ۲۰۰۰ کیلووات ساعت، مناطق گرمسیر سه حدود ۱۰۰۰ کیلووات ساعت و در مناطق گرمسیر چهار حدود ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برای مشترکانی که نسبت به سال گذشته برق کمتری مصرف کنند، مشوق‌های در نظر گرفته شده و صورت حساب‌های آن‌ها کمتر خواهد شد. به طوری که برای مشترکان مناطق عادی به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی حدود ۵۰۰ ریال کاهش هزینه قبض در نظر گرفته شده است.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر افزود: مشترکان برق می‌توانند با اقدامات بسیار ساده میزان پیک مصرف را به شکل قابل توجهی دهند به طوری که اگر هر مشترک تنها یک لامپ را در زمان اوج مصرف خاموش کند حدود ۱۰۰۰ مگاوات در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد.
رجبی‌مشهدی میزان ذخیره فعلی نیروگاه‌ها را ۶۰۰۰ مگاوات دانست و افزود: تاکید کرد: ما هر ساله در ۲۰۰ ساعت فصل گرم سال با مشکل تأمین برق پیک تابستان مواجه می‌شویم و برای تأمین برق مورد نیاز این مقطع سال باید سالیانه حداقل برای ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید سرمایه‌گذاری کنیم که هزینه‌های اقتصادی این چنینی تنها برای چند صد ساعت در سال اصلاً به صرفه نیست.
وی افزود: جدای از هزینه‌های اقتصادی استفاده هر چه بیشتر از انرژی مسائل مختلفی را برای بخش محیط زیست ایجاد خواهد کرد به طوری که به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق حدود ۶۰۰ گرم دی اکسید کربن تولید می‌شود، بنابراین مصرف کمتر برق علاوه بر سرمایه‌گذاری در این بخش منجر به انتشار کمتر دی اکسید کربن و کمک به محیط زیست خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به منظور آمادگی هر چه بیشتر برای پیک تابستان امسال به فعالیت عمده در نظر گرفته شده و در حال انجام است. بخش نخست این برنامه مربوط به حوزه تولید نیروگاه‌های حرارتی است که بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته تا پیش از تابستان امسال حدود ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید دیگر نیز وارد مدار خواهد شد.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، رجبی‌مشهدی تصریح کرد: در بخش انتقال نیز در مناطق دارای مشکل کیلومترها خطوط و نیز پست‌ها و شبکه‌های جدید احداث شده تا در زمینه تأمین هم مشکلی در فصول گرم امسال نداشته باشیم. همچنین ۱۱ برنامه مدیریت مصرف هم برای پیک امسال برنامه‌ریزی شده که امیدواریم با رعایت مشترکان بتوانیم سهم قابل توجهی کاهش مصرف داشته باشیم تا همه مردم کشور در روزهای گرم سال از نعمت برق برخوردار باشند.
کد مطلب: 8214
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *