پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
۰
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۸

خرما دوباره گران می شود؟

رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات راهکار تنظیم بازار خرما نیست، اظهار کرد: با وجود آنکه ممنوعیت صادرات خرما به طور رسمی اجرا نشده است، اما بیان تصمیمات خلق الساعه مسئولان دولتی از لحاظ روانی بر کارنامه صادراتی تاثیر می‌گذارد و ضرر‌های جبران ناپذیری به بخش وارد می‌کند.
خرما دوباره گران می شود؟
به گزارش توليد ايرانی؛ محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به اینکه ممنوعیت صادرات راهکار تنظیم بازار خرما نیست، اظهار کرد: با وجود آنکه ممنوعیت صادرات خرما به طور رسمی اجرا نشده است، اما بیان تصمیمات خلق الساعه مسئولان دولتی از لحاظ روانی بر کارنامه صادراتی تاثیر می‌گذارد و ضرر‌های جبران ناپذیری به بخش وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد خرمای تولیدی به بازار‌های هدف صادر می‌شود، افزود: با توجه به آنکه در ۲ ماه آینده برداشت خرما در سال زراعی جدید آغاز می‌شود، ممنوعیت صادرات در چنین شرایطی علاوه بر خراب کردن کارنامه صادراتی ما در بازار‌های هدف موجب شده تا رقبا جدید مثل عربستان صعودی جایگزین ما شوند که این امر به زیان تولید تمام می‌شود.

رشید فرخی ادامه داد: طبق روال همه ساله، قیمت خرما از نیمه دوم ماه رمضان به سبب کاهش تقاضا با روند نزولی در بازار روبرو می‌شود.

این مقام مسئول از افزایش حداقل ۳۰ تا ۳۵ درصدی تولید خرما در سال زراعی جدید خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و برآورد نخلستان‌ها پیش بینی می‌شود تولید خرما به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد که با این وجود صادرات خرما امری ضروری است.

وی با بیان اینکه قیمت خرما در مغازه‌ها سنخیتی با نرخ محصول در مبدا ندارد، افزود: علی رغم کاهش قیمت خرما در مبدا، اما قیمت خرما در فروشگاه‌ها به سبب خرید قبلی تغییری نداشته است. از این رو دستگاه‌های نظارتی باید با اعمال نظارت‌های بیشتر قیمت‌ها را در سطح بازار کنترل کنند تا خرما با نرخ‌های غیر واقعی به مصرف کنندگان عرضه نشود.
 
وی با اشاره به اینکه افزایش ۳ برابری قیمت سم، کود شیمیایی و سایر عوامل بر قیمت نهایی محصول تاثیر گذار است، بیان کرد: با توجه به رشد چشمگیر قیمت کاغذ نگران جمع اوری خرما در ماه‌های آتی هستیم چرا که قیمت کنونی کاغذ چند برابر قیمت خرما تمام می‌شود.

رئیس انجمن خرما در پایان موجودی فعلی خرما در انبار‌ها را بیش از ۱۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به کاهش تقاضا برای خرید خرما پس از ماه رمضان و نزدیک شدن به فصل برداشت پیش بینی می‌شود که قیمت خرما به نرخ واقعی خود در بازار برسد.
 
کد مطلب: 8176
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *