يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
۰
پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۰

روزهای خوب در انتظار توسعه انرژی‌های نو

با تصویب و تعیین نرخ خرید تضمینی برق روزهای خوبی در انتظار انرژی‌های تجدیدپذیر است و پیش بینی می شود، حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش که به بیش از 124 هزار میلیارد ریال رسیده بهتر هم خواهد شد.
روزهای خوب در انتظار توسعه انرژی‌های نو

توليد ايرانی: از تیرماه سال 1388 تا ابتدای خردادماه سال جاری، سه میلیارد و 132 میلیون کیلووات ساعت از منابع تجدیدپذیر، انرژی تولید شده که این میزان تولید برق از محل انرژی‌های تجدیدپذیر توانسته از انتشار حدود دو میلیون و 161 هزار تن گاز گلخانه‌ای بکاهد.
همچنین این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده 889 میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته شود و بیش از 689 میلیون لیتر در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.
هم‌اکنون 416 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو کشور به 724 مگاوات رسیده است. همچنین تاکنون 103 نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و 42 نیروگاه مگاواتی دیگر نیز در حال احداث است.
براساس این گزارش، انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال 43 هزار و 450 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده و حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش به بیش از 124 هزار میلیارد ریال رسیده است.
بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حکایت از آن دارد که 44 درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، 40 درصد از نوع بادی، 13 درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارت و یک درصد نیز از نوع زیست توده است.
دستورالعمل تعیین نرخ خرید تضمینی برق موضوع بند ت ماده ۴۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اجرا در سال ۹۸ ابلاغ شده و این اقدام قطعا موجب رشد و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر خواهد شد.
شورای اقتصاد در جلسه مورخ 1397/12/20 درخواست شماره 96/51788/20/100 مورخ 1396/12/16 وزارت نیرو در مورد تعیین نرخ خرید تضمینی برق، با هدف افزایش توان تولید برق از طریق سرمایه گذاری مؤسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی و یا منابع داخلی شرکت‌های تابعه وزارت نیرو یا به صورت روش‌های متداول سرمایه گذاری از جمله ساخت، بهره برداری و تملک (B00) و ساخت، بهره برداری و انتقال (BOT) را به استناد بند «ت» ماده (48) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بررسی و به شرح ذیل مورد تصویب قرار داد.
 
کد مطلب: 8081
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *