سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
۰
سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۷

کمبود قطعه در بازار خودرو مشکل جدید تولید کنندگان

روز گذشته سخنگوی انجمن سازندگان قطعات طی یک نشست خبری گفت: شرکت قطعه سازی که حدود ۸۰ درصد رسوب خودرو‌های ایران خودرو و سایپا را سبب شده، شرکتی است که تاکنون بیشترین ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کرده و در ماه‌های اخیر بیشتر مطالبات نقدی خود را وصول کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شرکت توانسته است حدود ۹۴.۹ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کند.
کمبود قطعه در بازار خودرو مشکل جدید تولید کنندگان
توليد ايرانی:در مورخه ۴ خرداد ماه ۱۳۹۸ فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات طی یک نشست خبری گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو در کارخانه‌ها انباشته شده است. وی ضمن تصریح این موضوع که ۹۵ درصد قطعه سازان با بالاترین ظرفیت خود در حال تولید قطعه هستند، اما کسری یکی دو قطعه سبب شده که خودرو‌های تولید شده تجاری نشوند، گفت: شرکت قطعه سازی که حدود ۸۰ درصد رسوب خودرو‌های ایران خودرو و سایپا را سبب شده، شرکتی است که تاکنون بیشترین ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کرده و در ماه‌های اخیر بیشتر مطالبات نقدی خود را وصول کرده است.
 
وی ادامه داد: عملکرد انحصاری این شرکت سبب شده تا سایر شرکت‌های قطعه ساز در معرض تعطیلی قرار بگیرند. بهنیا اظهار داشت: شنیده‌ها حاکیست اکنون شرکت یاد شده در حال خرید شرکت‌های نیمه تعطیل قطعه سازی است، در حالی که اگر پول دارند باید جنس و قطعه به خطوط خودروسازی تزریق کند.

بعد از این صحبت‌های سخنگوی انجمن سازندگان قطعات، این پرسش مطرح شد که کدام یک از قطعه سازان توانسته است بیشترین ارز دولتی را بگیرد، بیشترین مطالبات نقدی خود از خودروسازان را وصول کند و مقصر رسوب ۸۰ درصد خودرو‌های ایران خودرو و سایپا باشد؟

 عباس تابش ­بیگدیلو معاون وزیرصنعت و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طی صحبت‌هایی از بزرگترین شرکت تامین قطعات ایران خودرو نام برد. وی ضمن اشاره بر این موضوع که آماده کردن یک خودرویی که یک دستگاه یا یک قطعه کوچک ناقصی دارد خیلی راحت‌تر از افزایش تولید است، گفت: ما تمام اهتمام خود را گذاشته ایم برای اینکه بتوانیم این خودرو‌های ناقص را کامل کنیم و در بازدیدی که در روز پنجشنبه از شرکت کروز به عنوان بزرگترین تامین کننده قطعات خودرو داشتیم یکی از بحث‌ها همین بود که بتوانیم این قطعات را سریع تحویل خودروسازان بدهیم؛ بنابراین احتمال آن که مقصود فرهاد بهنیا از شرکت قطعه سازی که حدود ۸۰ درصد رسوب خودرو‌های ایران خودرو و سایپا را سبب شده است، شرکت کروز باشد افزایش یافت.

بررسی فهرست شرکت‌های ارز بگیر دولتی که توسط بانک مرکزی در مورخه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ منتشر شد نشان می‌دهد که شرکت صنایع تولیدی کروز به عنوان بزرگترین کارخانه تولید قطعات خودرو در ایران توانسته است در بین قطعه سازان، بیشترین ارز دولتی را دریافت کند.

این شرکت که از سال ۱۳۶۱ تاکنون تولیدکننده قطعات خودرو می‌باشد، موفق شده است که ارز‌های دولتی را به صورت روپیه هند، لیر ترکیه، وون کره جنوبی، ین ژاپن، یوان چین و یورو دریافت کند. دولت به شرکت صنایع تولیدی کروز حدود ۲۹.۹ میلیون روپیه، ۹۹.۳ هزار لیر ترکیه، ۱۱۳.۶ میلیون ین، ۵۴.۳ میلیارد وون، ۱۴۲.۵ یوان و ۲۴ میلیون یورو ارز دولتی پرداخت کرده است. حالا اگر این مبالغ را با نرخ بانک مرکزی، به دلار تبدیل کنیم باید بگوییم که شرکت صنایع تولیدی کروز ۹۴.۹ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده است.

محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی،در مورد قطعه سازی که گفته می‌شود بیشترین ارز دولتی را گرفته و بیشترین دریافتی از خودروساز‌های داخلی را داشته است و حدود ۸۰ درصد رسوب خودرو‌های ایران خودرو و سایپا به دلیل عدم تامین قطعه توسط اوست، گفت: اگر این قطعه ساز هم نتوانسته است قطعات را تامین کند تنها به دلیل نبود نقدینگی بوده است که اگر نقدینگی تامین شود این قطعه ساز هم قطعات مورد نیاز را تامین خواهد کرد.
حالا باید دید در ادامه مسیر تولید خودرو در کشورمان، این شرکت آیا می‌تواند با تمام امتیازاتی که گرفته است به تامین قطعات خودرو‌های دپو شده در پارکینگ‌های دو خودروساز بزرگ بپردازد.
 
کد مطلب: 8024
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *