پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۷

تبدیل "روغن" به سوخت با فناوری "نانو" + عکس

پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه فردوسی مشهد با سنتز یک نانوکاتالیست تلاش کردند تا روغن مصرف‌شده و دورریختنی موتور را به یک نوع سوخت برای موتورهای دیزلی تبدیل کنند.
تبدیل "روغن" به سوخت با فناوری "نانو" +  عکس
توليد ايرانی: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، منابع رو به پایان سوخت‌های فسیلی و از طرفی افزایش روزافزون مصرف آن دانشمندان را به فکر چاره‌ای برای حل این معضل انداخته است.
از سوی دیگر حجم روغن ‌سوخته‌ تولیدشده در جهان بالغ‌بر ۲۴ میلیون تن در سال است. این حجم بالا از روغن‌سوخته موجب افزایش قابل‌توجه آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود؛ بنابراین یافتن راهی که بتوان به کمک آن روغن‌سوخته و دورریختنی را بازیافت کرده و آن را به یک محصول با ارزش تبدیل کرد بسیار حائز اهمیت است.
پروفسور علی‌اصغر انصافی مجری طرح با بیان ضرورت بازیافت روغن‌سوخته به‌عنوان یک آلاینده‌ زیست‌محیطی، در رابطه با اهداف این طرح گفت: ضرورت انجام این طرح در یک کلام قابل‌بیان است؛ کاهش آلایندگی محیط‌زیست و نیاز روزافزون به سوخت.
وی ادامه داد: در این راستا در این طرح تلاش شده است تا با سنتز یک نانوکاتالیست، روغن سوخته‌ موتورهای دیزلی که ارزشی بالغ‌بر ۱۰ سنت به ازای هر گالن را دارند به یک سوخت با ارزش با قیمت ۹۴ سنت به ازای هر لیتر تبدیل کنیم.
انصافی خاطر نشان کرد: به کمک نتایج این طرح نه‌تنها می‌توان سوخت دیزلی را از راهی ارزان و مقرون‌به‌صرفه تولید کرد، بلکه کیفیت سوخت افزایش یافته و آلایندگی کمتری نسبت به سوخت‌های دیزلی معمولی ایجاد می‌کند.
وی عنوان کرد: در این طرح نانوذرات سریم اکسید بر بستر سیلیکاژل سنتز شده و از نانوکامپوزیت حاصل به‌عنوان یک نانوکاتالیست برای تبدیل روغن‌سوخته به سوخت دیزل استفاده شده است. مقیاس نانویی این کاتالیست موجب شده تا فرایند تبدیل با سرعت و بازدهی بالاتری انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه به‌منظور بررسی نانوکامپوزیت از آزمون‌های میکروسکوپی و طیف‌سنجی استفاده شده است، تاکید داشت: همچنین پارامترهای مؤثر بر فرایند تولید سوخت دیزل در فرایند پیرولیز با به‌کارگیری روش‌های طراحی آزمایش بهینه شده است. در نهایت خصوصیات سوخت تولید شده با دیگر سوخت‌های دیزلی متداول مقایسه شده است. 
به گفته وی، میزان گوگرد موجود در سوخت تولیدی در این طرح از ۰.۹ درصد به ۰.۰۲ درصد کاهش یافته که این موضوع تأثیر قابل‌توجهی بر کاهش آلودگی حاصل از احتراق این سوخت دارد. همچنین آلاینده‌های آلی این سوخت به میزان ۰.۰۱ درصد گزارش شده است.
وی با بیان اینکه این پژوهش در مقیاس آزمایشگاهی انجام گرفته است، گفت: تولید سوخت از این روش بسیار ارزان است.
این تحقیقات حاصل تلاش‌های پروفسور علی‌اصغر انصافی-عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، نوید زندی آتشبار-دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتر امیر هوشمند اهور- دانش‌آموخته‌ی مقطع دکترای دانشگاه فردوسی مشهد است. نتایج این کار در مجله‌ Journal of Cleaner Production با ضریب تأثیر ۵.۷۱۵ (جلد ۱۶۶، ، سال ۲۰۱۷، صفحات ۱۰۱۰ تا ۱۰۱۹) منتشر شده است.
کد مطلب: 801
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *