کشت پنبه تراریخته از بین برنده آفات گیاهی + عکس

19 شهريور 1396 ساعت 12:34

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، گفت: کشت انبوه پنبه تراریخته مقاوم به آفت کرم غوزه، به زودی از وزارت جهاد کشاورزی مجوز دریافت می کند و برنج در نوبت بعدی است.


تولیدایرانی:نیراعظم خوش خلق سیما با اشاره به برنامه ریزی برای کشت و تولید انبوه پنبه تراریخته در کشور گفت: پژوهشکده بیوتکنولوژی موفق به تولید پنبه تراریخته ای شده که علاوه بر مقاومت به آفت کرم غوزه، آفت را نیز از بین می برد. در صورتیکه پیش از این با حمله این آفت به مزارع پنبه، دست کم ۱۷ بار سم پاشی توسط کشاورز انجام می شد.
وی با بیان اینکه این سمپاشی های مداوم ضمن اینکه ضرر مالی هنگفتی به کشاورز وارد می کند و منجر به آلودگی محیط زیست می شود، محصولی آغشته به سم را تحویل جامعه می دهد خاطرنشان کرد: اما کشت پنبه تراریخته هم از واردات بی رویه سم جلوگیری می کند و هم میزان تولید را افزایش می‌دهد.
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، گفت: این محصول جدید، آب بری کمتری نیز دارد و الیاف بهتری تولید می کند. همچنین پر محصول تر است و کشاورزان موسسات تحقیقات پنبه به دنبال آن هستند که این محصول به دست کشاورزان برسد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیکاری و خشکی دو مشکل عمده کشور هستند ادامه داد: در شرایطی که با تغییر اقلیم روبرو هستیم و نمی توانیم یک وجب خاک زراعی خود را زیاد کنیم، برای تامین غذای مورد نیاز جمعیت رو به افزایش کشور ناگزیر از افزایش میزان تولید در واحد سطح با استفاده از فناوری های نوین هستیم.
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: این پژوهشکده در راستای تامین امنیت غذایی کشور با استفاده از تکنولوژی های جدید و با تحقیق و تولید محصولات تراریخته به کمک کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور آمده است. سازمان حفاظت محیط زیست هم به تازگی بر حمایت از بیوتکنولوژی به عنوان یک فناوری در خدمت محیط زیست تاکید کرده و امید می رود با حمایت از تولید محصولات تراریخته، بخش کشاورزی روز به روز از مصرف سم بی نیاز شود.
خوش خلق سیما با اشاره به مخالفت هایی که گاه از سوی برخی با محصولات تراریخته در کشور می شود، این اظهار نظرها را بدون مبنای علمی دانست و گفت:  سالانه حدود شش و نیم میلیون تن ذرت تراریخته وارد کشور می شود که تماما به مصرف خوراک دام و طیور می رسد و تبدیل به گوشت شده و مردم آن را مصرف می کنند.
وی ادامه داد: همچنین حدود ۹۶ درصد روغن مصرفی ما وارداتی  هستند که از منابع تراریخته تامین می شوند. با این حال در سال های گذشته هیچ مخالفتی با واردات انبوه این محصولات نشد اما از زمانی که بحث تولید داخلی و قطع واردات جدی شد، جوسازی ها علیه محصولات تراریخته نیز آغاز شده است.
به گفته وی کسانی که در پوشش دفاع از محیط زیست به مخالفت با تولید داخلی تراریخته ها آمده اند هیچ گونه نگرانی نسبت به حجم انبوه سموم خطرناک مصرفی در بخش کشاورزی که با توسعه کشت تراریخته ها متوقف می شود، ندارند و این با موضع گیری های شان نسبت به حفظ محیط زیست، در تضاد است!
رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: پیگیر دریافت مجوز برای تولید برنج و دیگر محصولات تراریخته نیز هستیم اما آنچه که در صف است و به زودی از کمیته تراریخته وزارت جهاد کشاورزی مجوز می گیرد، پنبه است.


کد مطلب: 786

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/786/کشت-پنبه-تراریخته-بین-برنده-آفات-گیاهی-عکس

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com