خاموشی چرخه تولید ۸۰۵ واحد صنعتی در آذربایجان‌غربی/ رکود گریبان واحدهای صنعتی را گرفته است

22 ارديبهشت 1398 ساعت 11:18

واحدهای صنعتی آذربایجان‌غربی حال خوشی نداشته و با وجود تلاش‌های فروان برای احیای واحدهای صنعتی از سوی کارفرمایان، همچنان نزدیک به ۵۰ درصد واحدهای صنعتی استان راکد هستند.


به گزارش تولید ایرانی؛ آذربایجان‌غربی با توجه به موقعیت جغرافیایی و هم مرز بودن با ۳ کشورهمسایه به عنوان شاهراه ارتباطی ایران با اروپا در سطح کشور مطرح است، مسئله‌ای که تنها مختص این استان بوده و می‌تواند زمینه قابل توجهی برای رشد اقتصادی از طرق مختلف باشد.

متاسفانه در طول سالیان مختلف با بیان مسائل امنیتی از پیشرفت آذربایجان‌غربی جلوگیری شده و در سایه بی توجهی مسئولان و سکوت معنادار آنان در زمینه‌های مختلف، این استان در بسیاری از مسائل با مشکلات قابل توجهی روبرو است.

آذربایجان‌غربی بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی، صنعتی بامجوز دارد که بیش از ۶ هزار و۹۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار هستند اما متاسفانه امروز آماری در خصوص رکود ۳۵ درصدی در این واحدها اعلام می‌شود.

مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در آذربایجان‌غربی متنوع است و از فقدان حمایت دولت از چرخه تولید تا چگونگی صادرات آن به دیگر کشورها و تبعات گمرگی و موضوعات دیگر را شامل می‌شود.

مشکلات فراوان در گمرک‌ها و بازارچه‌های مرزی برای صادرات، به‌روز نبودن فناوری‌های مرتبط، کمبود نقدینگی و فقدان سرمایه در گردش تولیدکنندگان در کنار نوسانات ارزی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی در آذربایجان‌غربی هستند.

همه این‌ها سبب بیکاری بسیاری از کارگران و کارکنان واحدهایی شده که این روزها راکد و تعطیل و یا نیمه فعال هستند که صد البته موج تعطیلی و نیمه فعال شدن واحدهای تولیدی همچنان به صورت دومینو ادامه دارد.

البته طی یک سال اخیر واحد‌های صنعتی و تولیدی استان با نبود مواد اولیه و یا بالا بودن هزینه‌های واردات با توجه به بالا بودن نرخ ارز نیز روبرو شدند و این موضوع به تعطیلی، رکود و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات بانکی افزوده شده است.

* رکود ۳۵ درصدی واحد‌های صنعتی آذربایجان‌غربی

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارای مجوز در آذربایجان‌غربی وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۴۹۵ واحد فعال بوده و ۸۰۵ واحد نیز راکد است.

وی، افزود: ۶ هزار و ۹۹۳ نفر در این واحدهای تولیدی اشتغال دارند و با همه توان برای صیانت از این میزان اشتغال تلاش می‌شود.

* بازگشت ۱۴۳ واحد راکد و نیمه راکد به چرخه تولید

محمد دهقان، ادامه داد: طی سال گذشته ۱۴۳ واحد راکد و نیمه فعال به چرخه تولید بازگشت که از این تعداد ۵۷ واحد راکد بود.

وی، همچنین از فعالیت کارگروه رفع موانع تولید طی سال ۹۷ در آذربایجان‌غربی خبر داد و ابراز داشت: در سال گذشته ۸۳۲ فقره تسهیلات بانکی به میزان ۲ هزار و ۸۵۹ میلیارد ریال در اختیار صاحبان صنایع دارای رکود در استان قرار گرفت که زمینه ایجاد یا تثبیت بیش از ۸ هزار و ۱۰۰ مورد اشتغال را فراهم کرد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی، با بیان اینکه این استان دارای رتبه هفتم در اجرای موفق این طرح در بین استان‌های کشور است، تاکید کرد: سال گذشته از نظر تعداد، میزان تسهیلات و میزان اشتغال هدف‌گذاری شده در قالب این طرح به ترتیب شاهد تحقق ۱۱۱، ۹۵ و ۹۱ درصدی بودیم.

دهقان، بیان کرد: با راستی آزمایی های انجام شده بیش از ۷۶ درصد پرداختی بانک‌ها به صاحبان صنعت در آذربایجان‌غربی، فاصله‌ای با طرح ارائه شده نداشته و ۲۴ درصد باقی مانده نیز تنها کمی فاصله داشته اند.

وی، با اشاره به صدور ۱۸۱ فقره کارت بازرگانی، ۳ هزار و ۱۷ فقره کارت پیله وری و ۷ هزار و ۹۰۰ فقره کارت مرزنشینی طی سال گذشته در استان، گفت: این کارت‌ها تا پایان سال گذشته به ترتیب به ۹۶۰، ۴ هزار و ۸۰۰ و ۱۳۷ هزار فقره رسید.

* رکود ۵۰ درصدی واحدهای صنعتی آذربایجان‌غربی در سال گذشته

طی چند وقت گذشته نیز مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی، در خصوص شرایط واحد‌های صنعتی استان در شهرک‌های صنعتی به خبرنگاران، گفت: ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی استان در رکود کامل به سر می‌برند اما تلاش‌ها برای برطرف کردن مشکل آن با جدیت آغاز شده است.

وی، اظهار داشت: از ۳۴ شهرک صنعتی که در آذربایجان‌غربی وجود دارد ۲۵ شهرک به بهره‌برداری رسیده و برای بهره‌برداری از ۹ شهرک باقی‌مانده در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم هستیم.

علی عبدلی، در رابطه با چگونگی فعالیت واحدهای صنعتی، گفت: طبق آماری که در خرداد سال ۹۷ جمع‌آوری شده فقط نیمی از واحدهای صنعتی فعالیت مستمر دارند و ۵۰ درصد این واحدها در استان راکد هستند.

وی، با اشاره به دلایل رکود واحدهای صنعتی، افزود: در هر واحد عوامل متفاوتی سبب رکود و توقف فعالیت است ولی از عمده عامل این اتفاق می‌توان کمبود نقدینگی، مشکلات موجود در تأمین مواد اولیه و نبود سرمایه‌گذار را نام برد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی، درباره تقسیم‌بندی صنایع این استان، بیان داشت: فعالیت‌های واحدهای صنعتی به قسمت‌های متفاوتی مانند فلزی، کانی غیر فلزی، مواد غذایی و مواد شیمیایی تقسیم بندی شده است.

وی، با بیان اینکه نمی‌توان زمان دقیقی برای فعالیت دوباره واحدهای راکد مشخص کرد، گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و اینکه امسال، سال رونق تولید نامگذار شده، تلاش می‌کنیم رتبه بهتری از سال ۹۷ کسب کنیم.

* ۴ عامل اصلی رکود در واحد‌های صنعتی استان

در همین زمینه، نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، گفت: امروز واحد‌های صنعتی و تولیدی استان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که هر‌کدام از مشکلات به تنهایی می‌تواند باعث ایجاد گره‌های محکم در کار تولیدکنندگان شود.

وی، افزود: اختلاف بین سهامداران، بدهی‌های بانکی، کمبود سرمایه در گردش، کمبود مواد اولیه و نبود مشتری برای کالاهای تولیدی از مهم‌ترین عوامل رکود و تعطیلی واحد‌های صنعتی در آذربایجان‌غربی است.

نادر قاضی‌پور، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بر جابه‌جایی واحد‌های صنعتی کوچک دستور داده و باید از طریق کارگروه رفع موانع تولید نسبت به حل مشکلات واحد‌های صنعتی کوچک سریعا اقدام شود.

وی، بیان کرد: البته بسیاری از واحد‌های تولیدی و صنعتی استان به دلیل شرایط اقتصادی کشور و نبود مواد اولیه جهت تولید باید نسبت به تغییر رویه تولید خود اقدام کرده و کالاهای جدیدی جایگزین تولیدات خود کنند.

البته این مسائل بیان شده جزء بسیار کوچک و البته نگاهی تئوری به مشکلات واحد‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با ظرفیت‌های بی بدیل است چراکه این واحدها نیازمند توجه ویژه و خاص مسئولان بوده و صد البته باید با برداشتن عنوان بی مفهوم نا‌امنی از استان در راستای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر در استان کوشید.

طبق اظهارات مسئولان، آذربایجان‌غربی جزو ۵ استان امن کشور بوده و می‌توان از زمینه‌های صادراتی در راستای افزایش تولیدات، کاهش بیکاری و افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی کوشیده و بیش از پیش نسبت به رونق تولید در کشور کمک کرد.


کد مطلب: 7826

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/7826/خاموشی-چرخه-تولید-۸۰۵-واحد-صنعتی-آذربایجان-غربی-رکود-گریبان-واحدهای-گرفته

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com