نابسامانی در بازار علیرغم توزیع ۱۵۰ تن شکر در مراکز عرضه

18 ارديبهشت 1398 ساعت 12:53

علیرغم اعلام خبر توزیع ۱۵۰ تن شکر در میادین میوه و تره‌بار، امروز باز هم شکر در اکثر مراکز توزیع موجود نبود.


به گزارش تولید ایرانی؛ در روز‌های گذشته گرانی و کمبود شکر در بازار، موجب سرگردانی برخی از شهروندان برای تهیه این کالای مصرفی شده است، بطوری که اغلب متقاضیان یا نتوانستند این کالا را خریداری کنند و یا آن را به قیمت کیلویی ۹ تا ۱۰ هزار تومان خریداری کردند.

محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد آخرین وضیت بازار شکر با تاکید بر اینکه به زودی تعادل به بازار شکر برمی‌گردد، به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر ۱۵۰ تن شکر سفید تحویل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهر تهران شده است و از روز اول ماه مبارک رمضان این مقدار شکر در میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود.

یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی هم در بیست و دومین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی اظهار کرد: برای ماه مبارک رمضان ۲۰۰ هزار تن شکر در کشور توزیع شده که این مقدار بیش از مصرف ماهیانه است، ضمن اینکه به واسطه وجود ذخایر استراتژیک ۱۰۳ هزار تن شکر بین واحد‌های مختلف صنفی به قیمت مصوب توزیع شده است.

وی همچنین تاکید کرد که مردم شکر را از گران‌فروشان نخرند تا از تنش ایجاد شده توسط سوء استفاده گران جلوگیری شود.

سیف بیان داشت: مشکلی در موجودی شکر وجود ندارد، اما در توزیع با مشکلاتی روبرو هستیم.

با توجه به اظهارات مذکور و همچنین براساس گفته محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت صنعت در ارتباط با توزیع ۱۵۰ تن شکر در میادین میوه و تره‌بار و گفته‌های امیرخسرو فخریان رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مورد توزیع هزار تن شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خبرنگارخبرگزاری فارس اقدام به بازدید و تماس با فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف و همچنین میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران کرد.

 وضعیت توزیع شکر در فروشگاه‌ها و میادین میوه و تره‌بار

براساس بازدید و تماس با حدود ۲۵ فروشگاه زنجیره‌ای شهروند، رفاه، هفت، جانبو، سپه، افق کوروش و ... به جز ۲ فروشگاه ۲۳ فروشگاه دیگر فاقد شکر بودند و شکری برای عرضه نداشتند که در گفتگو با مسئولان این فروشگاه‌ها حدود ۳ فروشگاه اعلام کردند که روز گذشته حدود ۵۰ کارتن ۱۲ بسته‌ای شکر تحویل گرفته‌اند و هر بسته ۹۰۰ گرمی را به قیمت ۴ هزار تومان در همان روز عرضه کرده‌اند و اکنون موجودی ندارند. همچنین یک فروشگاه اعلام کرد که تا ساعت ۱۰ صبح تمام ۵۰ کارتن خود را عرضه کرده و در حال حاضر موجودی ندارد.

اغلب مسئولان این فروشگا‌های زنجیره‌ای هم اعلام کردند که هنوز سهمیه‌ای را دریافت نکردند و ممکن است در روز‌های آتی سهمیه‌ای تحویل بگیرند و حدود ۳ یا ۴ فروشگاه هم اعلام کردند که به هیچ عنوان نمی‌توانند به مشتری زمانی را برای عرضه شکر اعلام کنند، چون فعلا شکری موجود نیست.

اما موجودی شکر در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران وضعیت بهتری داشت، زیرا در بازدید و تماس با ۷ میدان میوه و تره‌بار شهر تهران ۳ مرکز اعلام کرد که شکر دارد و هر کیلو آن را به قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند، ۲ مرکز اعلام کرد که بار شکر را دیروز تحویل گرفته‌اند و همان زمان توزیع کرده اند و ۲ مرکز دیگر اعلام کردند که درخواست خرید داده‌اند و حتما به زودی دریافت خواهند کرد.

البته هیچ کدام هم در مورد اینکه چرا شکر تنظیم بازار را ۱۰۰ تومان از قیمت مصوب گران‌تر عرضه می‌کنند، توضیحی ندادند.

از نکات قابل ذکر این است که فروشندگان در میادین میوه و تره‌بار یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای وقتی متوجه می‌شدند که فردی برای خرید شکر تنظیم بازاری مراجعه می‌کند، می‌گفتند باز هم حرف مسئولان و مطالبی که در اخبار عنوان می‌شود را باور کردید؟

برخی شهروندان هم در مراجعه به میادین برای خرید شکر مجبور به ایستادن در صف‌هایی نه چندان طولانی شده‌اند که به گفته آن‌ها حدود نیم ساعت طول کشیده تا نوبت خرید آن‌ها برسد.

 صدور روزانه ۸ هزار تن حواله شکر

با توجه به مشاهده وضعیت توزیع شکر در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت‌وگویی با یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت تهران انجام شد که وی در این رابطه گفت: از حدود ۴ روز پیش در راستای تنظیم بازار شکر، توزیع این کالا را آغاز کرده‌ایم.

رئیس سازمان صنعت استان تهران با اشاره به رایزنی با امیرخسروفخریان مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای تامین موجود شکر فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: از مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای خواستیم تا فعلا با موجودی شکر خود فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تامین کند تا تامین کالای حواله‌های شکری که به غله بازرگانی ارائه شده انجام شود و وارد شبکه توزیع شود.

وی بیان داشت: ۱۵ اردیبهشت، ۱۲۰ تن شکر تحویل سازمان میادین و میوه و تره‌بار شهر تهران شده است و به مرور مقادیر دیگری به بازار عرضه می‌شود.

صادقی با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان میادین میوه و تره‌بار و برخی از صنوف به عنوان شبکه توزیع شکر در تهران انتخاب شده‌اند، گفت: هنوز سهمیه واحد‌های صنفی به دلیل اینکه منابع مالی آن‌ها تامین نشده بود، داده نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران باین داشت: برای شهرستان‌ها هم نمایندگان ادارات صنعت معدن و تجارت را فراخوان کرده‌ایم تا آن‌ها از طریق شبکه منتخب خود اقدام به توزیع شکر کنند.

وی گفت: ۲۲ هزار تن سهمیه برای واحد‌های صنفی و صنعتی اعلام شده که براساس پروانه بهرداری در حال معرفی این واحد‌ها به شرکت غله و بازرگانی منطقه یک هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بیان داشت:، اما با توجه به فرایند واردات شکر، ترخیص و همچنین تصفیه شکر و تبدیل شکر خام به شکر سفید فرایند تولید و توزیع شکر زمان‌بر می‌شود که با سرعت بخشی به کار کارخانه‌ها و کار شبانه‌روزی آن‌ها قطعا به زودی حجم بیشتری شکر وارد شبکه توزیع خواهد شد.

صادقی با تاکید بر اینکه کمبود شکر به زودی در بازار حل می‌شود، گفت: تاکنون دو کارخانه قند فیروزکوه و کرج، شکر مورد نیاز تهران را تامین می‌کرد که اکنون شرکت غله و بازرگانی سه کارخانه دیگر را برای تولید بیشتر شکر برای تهران به کارخانه‌های تولیدی اضافه کرده است و براین اساس با توجه به کار شبانه‌روزی به زودی شاهد حل مشکلات در بازار شکر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مشکلی در تامین شکر وجود ندارد، گفت: سازمان صنعت استان تهران روزانه ۷ تا ۸ هزار تن حواله شکر صادر می‌کند و این حواله‌ها به شرکت غله و بازرگانی داده‌ها می‌شود و شرکت مذکور هم به تناسب تولید در کارخانه‌های مذکور حواله را تامین کالا می‌کند و به متقاضیان تحویل می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه هنوز شبکه توزیع شکر پر و انبوه نیست، گفت:، اما کم‌کم تولیدات وارد شبکه توزیع خواهد شد و نیاز مردم مرتفع می‌شود.

وی با اشاره به سهمیه ۲۶ هزار تنی توزیع شکر گفت: در حال حاضر حواله ۲۲ هزار تن شکر برای مصارف صنف و صنعت و ۴ هزار تن برای مصارف خانوار صادر شده و با تامین آن از سوی کارخانجات به بازار وارد می‌شود.

صادقی همچنین در مورد قیمت شکر توزیعی گفت: هر بسته شکر بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی به قیمت ۴ هزار تومان و هر کیلوگرم شکر فله‌ای به قیمت ۳ هزار و ۴۰۰ تومان توزیع می‌شود.


کد مطلب: 7800

آدرس مطلب: https://www.tolideirani.com/news/7800/نابسامانی-بازار-علیرغم-توزیع-۱۵۰-تن-شکر-مراکز-عرضه

توليد ايرانی
  https://www.tolideirani.com