پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۹

مقصر اصلی گرانی برنج چه کسانی هستند؟

مدیرکل تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: برخی که به دنبال سودجویی از بازار برنج هستند این طور شایعه کرده اند که سیل اخیر برنج ما را از بین برده است تا سود بیشتری نصیب خود کنند و با جمع آوری برنج از بازار و کاهش عرضه، افزایش قیمت ایجاد کرده اند.
مقصر اصلی گرانی برنج چه کسانی هستند؟
به گزارش شهدای ایران؛ مسعود بصیری مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت برنج ایرانی اظهار کرد: برنج های ایرانی که اکنون در بازار مشاهده می شود مربوط به سال گذشته است و هنوز برنج جدید به بازار نیامده است و آنچه در بازار مانده مربوط به سال گذشته است.
 
وی با بیان اینکه برنج ایرانی قیمت گذاری نشده است افزود: تنظیم بازار برنج  توسط برنجهای وارداتی انجام می شود و کسری بازار را بر اساس برنج خارجی تامین میکنیم و میزان عرضه خود را افزایش میدهیم تا بازار به تعادل برسد.

دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی اعلام شد
مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: افزایش قیمت  برنج ایرانی بر اساس عرضه و تقاضا و توهمات برخی از واسطه و سودجویان صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: برخی به دنبال سودجویی از بازار برنج هستند این طور شایعه کرده اند که سیل اخیر محصول برنج را از بین برده است تا سود بیشتری نصیب خود کنند و با جمع آوری برنج از بازار و کاهش عرضه، افزایش قیمت ایجاد کردهاند.

بصیری گفت: سیل اخیر اثری بر روی تولید برنج  نداشته است و میزان تولید برنج نه تنها کم نشده است بلکه در سال جاری افزایش کمی تولید داریم. از طرفی  به دلیل شرایط خشکسالی برخی از استان ها کشور قبلا تولیدی نداشته اند اما شاید امسال تولید کنند و بر میزان تولید کشور افزوده شود.

وی اظهار داشت: برای تامین کسری برنج در کشور پیش بینی واردات داشته ایم و برنامه ریزی داشته ایم تا تجار بتوانند به موقع تامین ارز و واردات داشته باشند.

واردات برنج تا 31 تیر ماه سال جاری با ارز 4200 تومانی انجام می‌شود
بصیری با بیان اینکه واردات برنج در سال جاری نیز با ارز 4200 تومانی انجام می‌شود گفت:  واردات برنج تا 31 تیر ماه سال جاری و قبل از آغاز فصل برداشت برنج داخلی آزاد است؛ واردات برنج سقفی ندارد و هرکالایی که در این تاریخ در گمرک باشد به کشور وارد خواهد شد.

وی افزود: در ایام ماه رمضان نیز برای تنظیم بازار 30 هزار تن برنج وارداتی  در کنار دیگر برنج های وارداتی و داخلی توزیع میشود و در صورت نیاز این میزان افزایش می یابد و هیچ مشکی برای تنظیم بازار این محصول و سایر کالاهای اساسی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنج تنظیم بازاری(طرح ضیافت ) محصول با کیفیت 1121 هندی(دانه بلند) است  و به قیمت 7 هزار و 400 تومان برای مصرف کنندگان عرضه می شود.

قیمت برنج ایرانی در آینده نزیک ارزان می‌شود و محتکران ضرر می‌کنند
وی تصریح کرد: با ورود برنج ایرانی از یک تا دو ماه آینده  افزایش عرضه خواهیم داشت و قیمت برنج ایرانی نیز کاهش می‌یابد؛ از طرفی نیز روز گذشته کارگروه تنظیم بازار برنامه‌هایی برای تنظیم بازار برنج و کسری موجودی در بازار داشت که به طور قطع باعث کاهش قیمتها می شود و کسانی که در این شرایط احتکار و سودجویی کرده اند با ضرر مواجه می‌شوند به حدی عرضه خواهد شد که مجبور می شوند محصول خود را به بازار عرضه کنند.
کد مطلب: 7789
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *