پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۴

گرانی ماهی عامل افزایش ۶۰ درصدی کنسرو/ نبود نظارت کام تولید کننده و مصرف کننده را تلخ کرد

تازه‌ترین بحران در بازار مواد غذایی مربوط به «گرانی تن ماهی» است که از یک سو افزایش قیمت ماهی و از سوی دیگر نبود نظارت کافی باعث شد تا این محصول از سبد غذایی خانوارها حذف شود.
گرانی ماهی عامل افزایش ۶۰ درصدی کنسرو/ نبود نظارت کام تولید کننده و مصرف کننده را تلخ کرد
به گزارش توليد ايرانی؛ این روزها اگر برای خرید تن ماهی راهی فروشگاه های عرضه مواد غذایی شده باشید قطعا از قیمت نجومی حک شده بر روی کنسروها که به یکباره از 5 هزار تومان به 20 هزار تومان تغییر رقم داده تعجب و از خرید منصرف شده اید. اگر چه گرانی این محصول در فصل های نزدیک صید و صیادی پدیده ای طبیعی است و هرساله در اردیبهشت و خرداد ماه تولیدکننده‌های کنسرو هوس افزایش قیمت می‌کنند اما این میزان از فروش نسبت به سال های قبل تفاوتی به اندازه زمین تا آسمان دارد که زمینه نارضایتی شهروندان را در دنیا حقیقی و مجازی به دنبال داشته است.

در همین راستا برخی از کاربران توئیتری در صفحات شخصی خود نوشته اند: "موج گرانی همینطور از دلار و خودرو و مسکن گرفته تا گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوجه، پیاز، ماکارونی، خرما و تن ماهی بازار و رو زیر و رو می کنه و بعد در قیمت های بالا تثبیت می شه و کماکان مسئولان محترم ما نظاره گر هستند."
 

در این بین علاوه بر تولیدکنندگان، برخی از صاحبان سوپر مارکت ها هم اقدام به سوء استفاده کرده و با مخدوش کردن قیمت قبلی، برچسب جدیدی بر روی کنسرها حک کرده و می گویند قانون بازار این است ما نمی توانیم ضرر کنیم چرا که خودمان باید در گرانی مایحتاج دکان را فراهم و امرار معاش کنیم.
 

 
 
رقابت بین کارخانه داران برای چند برند علت گرانی تن ماهی
امیری یکی از کارآفرینان بخش تولید کنسرو تن ماهی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون علت گرانی تن ماهی را گرانی ماهی عنوان کرد و گفت: گرانی قوطی، روغن و درب هم یکی دیگر از علل گرانی تن ماهی است.

به گفته وی؛ رقابت بین کارخانه داران برای چند برند معضل دیگری است که در افزایش قیمت ها نقش بسزایی دارد.
 
گرانی ماهی عامل افزایش قیمت تن ماهی شد
دانایی مسئول فنی یکی از کارخانه های فرآوری تن ماهی در چابهار نیز به خبرنگار عصرهامون گفت: یکی از شاکیان افزایش قیمت در هر زمینه ای هستیم چرا که نظارتی از سوی مسئولان وجود ندارد.

به عقیده وی؛ 90 درصد از مواد اولیه تن ماهی به ماهی بر می گردد بر این اساس وقتی ماهی کیلویی 22 - 23 هزار تومان در بازار عرضه می شود و نظارتی بر آن صورت نمی گیرد شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار هستیم؛ از سوی دیگر ورود ماهی از خارج کشور همچون پاکستان یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ها به شمار می رود به گونه ای که در مدت 20 روز شاهد افزایش قیمت آن بودیم.
 
قیمت گذاری ماهی طبق قانون بر اساس بازار عرضه و تقاضا می باشد
در ادامه این گزارش در پی تماسی که خبرنگار عصرهامون با هدایت اله میرمرادزهی، مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان داشت، وی با بیان اینکه صیادان و تولیدکنندگان کنسرو هردو اعضای یک زنجیره و لازم و ملزوم هم هستند، افزود: هردو اینها در تأمین پروتئین کشور نقش ایفا کرده و شیلات از تلاش آنها حمایت می کند زیرا ایجاد مشکل برای هر کدام از اینها در واقع اختلال در تولید و تأمین پروتئین مورد نیاز کشور می باشد.
 

 
وی با توجه به اینکه قیمت گذاری ماهی طبق قانون بر اساس بازار عرضه و تقاضا می باشد، گفت: سندیکای کنسروسازان و اتحادیه صیادان استان بیش از پیش با هم تعامل داشته و جلسات متعددی به منظور هماهنگی و کنترل قیمت ها در طول سال داشته باشند و شیلات و سایر ارگانهای دولتی نیز به عنوان تسهیل گر و حمایتی ایفای نقش کنند.

به گفته وی، هرچند که بسیاری از نهاده ها ، ادوات و ملزومات صیادی با رشد چشمگیری روبرو بوده و عاملی برای افزایش قیمت تون ماهیان شده است ولی باید توجه داشت که در صورت افزایش بی رویه قیمت ماهی، برای تولیدکنندگان کنسرو به عنوان خریدار اصلی آنها نیز مشکلاتی ایجاد می کردد و احتمال کاهش تقاضا و کاهش خرید این محصول وجود دارد که این می تواند عاملی برای افت قیمت ماهی نیز گردد.

مدیرکل شیلات استان در ادامه بر تشکیل کارگروهی مرکب از صیادان، اتحادیه صیادی استان، سندیکای تولید کنسرو کشور و برخی کنسروسازان استان با نظارت شیلات در استان تأکید کرد و خواستار استخراج آنالیز هزینه های صید ماهی و تولید کنسرو در این کارگروه به منظور تعیین قیمت منصفانه و کارشناسی شده برای فروش تون ماهیان که مورد توافق دوطرف باشد شد.
 
70 درصد تن ماهیان کشور از سیستان وبلوچستان تامین می شود
وی بیان کرد: کنسرو یک کنسروسیوم قیمت گذاری و سندیکاتور دارد، ما مسئول استحصال ماهی از دریا و تولید ماده اولیه به مثل ماهی هستیم و مسئول نرخ گذاری نیستیم.

به گفته میرمرادزهی، هم اکنون 13 کارخانه فرآوری تن ماهی در استان فعال است که هرکدام برای 20 تا 350 نفر اشتغالزایی ایجاد کرده اند.
مدیرکل شیلات استان خاطر نشان کرد: در حال حاضر 70 درصد تن ماهیان کشور از سیستان وبلوچستان تامین می شود.

خواستار افزایش قیمت کنسرو ماهی از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شده ایم
بختیاری، مدیرعامل سندیکای تولیدکنسرو ماهی کشور نیز در این خصوص گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید ما نیز خواستار افزایش قیمت کنسرو ماهی از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شده ایم ولی باید توجه داشت که این محصول برای قشر ضعیف تر جامعه می باشد و نباید افزایش آن به نحوی باشد که به عنوان کالای لوکس ارائه گردد و از سبد کالای خانوار خارج شود چون در آن صورت تقاضا کم شده و متاسفانه هر دو طرف متضرر خواهند شد.

وی در ادامه خواستار تعیین قیمتی منصفانه و با در نظر گرفتن مصلحت دوطرف و همچنین جامعه برای فروش تون ماهیان شد.
 
مرادی، رئیس گروه آبهای دور سازمان شیلات هم در این خصوص بیان کرد: حجم زیادی از میزان صید کشور مربوط به تون ماهیان می باشد که حدود 70 درصد آن نیز توسط صیادان این استان از آبهای دور صید و روانه کشور می شود و به عنوان ماده اولیه تولید کنسرو ماهی مورد استفاده قرار می گیرد، لذا با توجه به تأمین سلامت جامعه این موضوع بسیار برای سازمان شیلات حائز اهمیت می باشد.

تون ماهیان به عنوان ماده اولیه تابع قانون نظارت و نرخ گذاری نمی باشد
وی در ادامه گفت: مشکلی که وجود دارد این است که کنسرو ماهی تحت نظارت و نرخ گذاری می باشد ولی تون ماهیان به عنوان ماده اولیه آن تابع این قانون نمی باشد و تحت تاثیر بازارهای جهانی و نرخ دلار می باشد و از طرفی چون صیادان راه طولانی را تا آبهای دور می پیمایند و خطرات و رنج زیادی را متحمل شده و ادوات و ملزوماتشان روز بروز افزایش می یابد لذا قیمت این گونه ماهیان نیز افزایش یافته و مشکلاتی را ایجاد می کند که امیدواریم دولت با تخصیص تسهیلات ویژه و ارز دولتی برای خرید ادوات صیادی، مشکلات این حوزه تا حد زیادی رفع شود.
کد مطلب: 7786
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *