جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
۰
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۹

دلالان چند قدم جلوتر از دولت/ پیش خرید با قیمت‌های وسوسه‌انگیز خطر کمبود گندم را جدی می‌کند

این روزها که دادن پیشنهادهای وسوسه انگیز به کشاورزان درصدد هستند گندم‌ها را با قیمت چند برابر نرخ دولتی، پیش خرید کنند!
دلالان چند قدم جلوتر از دولت/ پیش خرید با قیمت‌های وسوسه‌انگیز خطر کمبود گندم را جدی می‌کند
به گزارش توليد ايرانی؛ کردستان یکی از قطب های تولید گندم در کشور است که هر ساله یکی از رتبه‌های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده است. کمتر از دو ماه به چیدن خوشه های زرد و طلایی دیار کردستان باقی مانده است، اما دلالان گندم دست جلو انداخته و گوی سبقت را از دولت ربوده‌اند و با رفتن به روستاها این محصول را از کشاورزان به قیمت 3 تا 4 هزار تومان پیش خرید می‌کنند.
این در حالی است که دولت نرخ تضمینی گندم را 1700 تومان پیشنهاد داده بود و اگر به همین منوال پیش رود و تغییری در قیمت آن صورت نگیرد مسلما با کمبود این محصول در کشور مواجه خواهیم بود.
موضوعی که ناشی از تعیین نرخ تضینی گندم بدون توجه به تورم موجود است و می تواند تهدیدی برای ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی کشور باشد.
با نزدیک شدن به زمان برداشت و خرید تضمینی گندم در استان، شایعه پیش خرید گندم توسط دلالان استانهای همجوار و بعضا از کشورهای همسایه با نرخ هر کیلوگرم 25 تا 30هزار ریال نقل محافل شده است.
 

 
این خبر بااینکه مصداقی در برخی شهرستانها نداشت اما گویا در شهرستانهای دهگلان، بیجار و قروه  با عقد قرارداد پیش خرید گندم با گندم کاران از سوی واسطه ها به واقعیت پیوسته است .
دولت در سال زراعی اخیر از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم مطابق با تورم و هزینه‌های تولید سر باز زده است، ادامه این روند می‌تواند آینده تولید گندم را در معرض خطر قرار دهد و دروازه کشور را به روی واردات باز کند. چرا که با توجه به نوسان نرخ ارز و اختلاف چشمگیر قیمت خرید تضمینی گندم با نرخ خرید آن سوی مرز‌ها، عواقب خطرناکی همچون قاچاق گندم و زیر سوال رفتن خودکفایی این محصول و همچنین فروش گندم به قیمتی بیش از نرخ مصوب دور از انتظار نیست.
3500 تومان نرخ قیمت دلالان برای خرید گندم در بیجار / بی توجهی دولت به کشاورزان موجب ورود دلالان به بازار فروش گندم شده است
 

 
نماینده کشاورزان شهرستان بیجارگفت: بی توجهی دولت به کشاورزان موجب ورود دلالان به بازار فروش گندم شده است و هر کیلو گندم را به نرخ 3500 تومان از کشاورزان می خرند.
سید حسین رحیمی نماینده کشاورزان شهرستان بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی با بیان اینکه شهرستان بیجار از قدیم الایام به انبار غله کردستان شهرت داشته،  اظهار داشت: بی توجهی دولت به کشاورزان موجب بروز ضرر و زیان های جبران ناپذیر برای این قشر زحمت کش جامعه شده است.
وی با بیان اینکه 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی بیجار زیر کشت گندم است، گفت: بیشتر کشاورزان شهرستان بیجار دیم کار هستند.
نماینده صنف کشاورزان کردستان از ورود دلالان برای پیش خرید گندم در شهرستان بیجار خبر داد و افزود: دولت هر کیلو گندم را از کشاورزان 1700 تومان خریداری می کند ، اما نرخ پیشنهادی دلالان هر کیلو 3500 تومان است.
رحیمی ادامه داد: افزایش 250 درصدی هزینه کمپاین و تراکتور ، افزایش 250 درصدی قیمت قطعات ادوات کشاورزی ، افزایش 300 درصدی ادوات دنباله رو کشاورزی موجب می شود گندمکاران تمایلی بیشتری برای فروش گندم تولیدی خود به دلالان داشته باشند.
به گفته وی؛ بهتر است دولت برای رفاه حال کشاورزان و جلوگیری از ورود دلالان به منطقه اقدام به پرداخت تسهیلات بدون بهره یا کم بهره بعنوان تشویقی برای کشاورزان نماید که گندم خود را با قیمت مصوب دولت به فروش می رسانند.
نماینده کشاورزان استان کردستان تاکید کرد: چرا گندم درجه سه ما در خارج از مرزها با قیمت هر کیلو 5 هزار تومان به فروش می رسد ، اما بهترین گندم های تولیدی ما با قیمت 1700 تومان به فروش برسد؟
وی بیان داشت: دولت اگر به داد کشاورزان نرسد وضع از این نیز بدتر می شود و همین عامل کم توجهی موجب ورود دلالان گندم به مناطق روستایی ما شده است.
نرخ ارائه شده دولت برای خرید گندم منصفانه نیست / گندم را درو نکنیم بهتر از آن است که به دولت بدهیم

 
صالح محمدی مدیر اجرای صنفی کشاورزان کردستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه نرخ ارائه شده توسط دولت به هیچ وجه منصفانه نیست، اظهار داشت: کشاورزان ضعیف ترین و زحمت کش ترین قشر جامعه هستند و با نرخ هزار و 700 تومانی دولت کمترین هزینه های خود را نیز نمی توانند تامین کنند.
محمدی با بیان اینکه هزینه های کشاورزی بسیار بالا رفته است، افزود: قیمت خرید ادوات کشاورزی و ماشین آلات مورد نیاز کشاورز روز به روز در حال افزایش است اما دولت توجهی به این موضوع ندارد.
وی با بیان اینکه کشاورز علاقه ندارد گندم خود را به دلالان بفروشد خاطر نشان کرد: با نرخی که دولت اعلام کرده است کشاورز ناچار است که گندم خود را به دلال بفروشد.
این کشاورز قروه ای ادامه داد: دولت باید نرخ منصفانه ای برای خرید گندم ارائه دهد تا کشاورز نیز رغبت به تولید و فروش گندم داشته باشد.
وی با بیان اینکه نرخ اعلام شده دولت نباید کمتر از 2 هزار و 200 تومان باشد افزود:  دولت به کشاورز دروغ می گوید و اگر بر این روال باشد بهتر آن است که اصلا گندم را درو نکنیم.
محمدی افزود: دولت تاکنون چه خدماتی به کشاورز ارائه داده است؟ قیمت خرید کود شیمیایی چندین برابر شده است و کشاورز نمی تواند از پس مخارج خود بر بیاید و زیر بار فشار اقتصادی قرار گرفته است.
پیش خرید دلال در مقایسه با نرخ دولت
 

 
یکی دیگر از کشاورزان قروه ای در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دولت وقتی گندم را خریداری می کند پول ان را با تاخیری چند ماهه پرداخت می کند که ارزش واقعی خود را از دست می دهد.
رضا خوشنواز افزود: این در حالی است که دلال گندم را پیش خرید می کند و کشاورز سریعا به پول خود دست می یابد!
وی با بیان اینکه هیچ کشاورزی راضی به فروش گندم خود به دلال نیست افزود: دولت نرخ منصفانه ای ارائه نداده است و کشاورز ناچار است که برای تامین هزینه های زندگی خود گندم را به دلال بفروشد.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید توجه ویژه ای به کشاورزان داشته باشد افزود: متاسفانه شاهد توجهی به کشاورزان نیستیم.
قیمت دلالان در قروه تا 3 هزار تومان هم رسیده است

 
یکی دیگر از کشاورزان قروه ای در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: بر اساس شنیده ها برخی از دلالان گندم را با قیمت هر کیلوگرم 3 هزار تومان پیش خرید می کنند.
رضا خالدیان افزود: ما اهل دلال بازی نیستیم و علاقه ای به فروش گندم خود به دلالان نداریم اما دولت چه برنامه ای برای حمایت از ما دارد؟
وی ادامه داد: خبرهایی که به ما رسیده حکایت از ان دارد که برخی دلالان گندم را به قیمت هر کیلوگرم 3 هزار تومان خریداری می کنند و پول آن را به صورت نقدی پرداخت می کنند اما متاسفانه دولت با نرخ هزار و 700 تومان به دنبال خرید نسیه ای گندم است!
پیش خرید ۳ هزار تومانی گندم از سوی دلالان در دهگلان
 
 

 
طبق شنیدها عده ای از دلالان اقدام به پیش خرید گندم در روستاهای شهرستان دهگلان با قیمت 3500 تومان کرده اند.
بنا به گزارشهای رسیده از روستاهای شهرستان دهگلان عده ای دلال اقدام به پیش خرید و سبز خرید گندم ازکشاورزان به قیمت 3500 تومان کرده اند.
طبق گفته کشاورزان، خریداران اصلی از کشورهای همجوار هستند که از طریق دلالان محلی و بومی استان کردستان در روستاها اقدام به اینکار می کنند.
با توجه به  تحقیات صورت گرفته تاکنون هیچکدام از کشاورزان اقدام به فروش محصول گندم خود به این دلالان نکرده اند.
این احتمال هم وجود دارد که با توجه به قیمت بالای پیشنهادی از سوی خریداران و پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم یکی ازعوامل پیش فروش گندم از سوی کشاورزان باشد که اقدام به اینکار کنند و محصول خود را به دلالان گندم پیش فروش نمایند.
شاید کشاورز مجبور شود گندم خود را به دلال بفروشد
خالد . ن یکی از اهالی روستای تازه آباد شهرستان دهگلان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: با توجه به بارش های زیاد باران بهاری که در کردستان رخ داد وضعیت کشاورزی آنچنان که باید خوب نیست اما با این حال دلالان به این روستا آمده و قیمت 2500 تا 3500 تومان را برای پیش خرید گندم از کشاورزان پیشنهاد داده اند.
وی گفت: بله، محصول راهبردی گندم که نقش مهم و انکار ناپذیری در تامین امنیت غذایی کشوردارد، مورد طمع سودجویان قرار گرفته است اما به دلیل اینکه قیمت تضمینی گندم توسط دولت کم است کشاورزان حاضرند با قیمتی بیشتر گندم خود را به فروش برسانند.
دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان فکر اساسی کند
حسین 58 ساله دیگر گندمکار روستایی هم که همسایه  آقای  خالد است گفت: دلالان از 20 روز قبل از استان های همجوار گندم را با نرخ 25 هزار تا 30 هزار ریال از گندمکاران پیش خرید کرده اند.
وی افزود: چنانچه دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان فکر اساسی نکند در آینده با مشکل مواجه خواهد شد.
ابراز بی اطلاعی از مسئله پیش خرید گندم توسط دلالان
یکی دیگر از کشاورزان اهل روستای قروچای دهگلان با ابراز بی اطلاعی از مسئله پیش خرید گندم توسط دلالان گفت : این موضوع را شنیده ایم اما کشاورزی از فروش گندم خود به دلالان به دلیل غیرقانونی بودن آن استقبال نخواهد کرد.
این کشاورز تاکید کرد: امسال نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان با درصد ناچیزی افزایش یافته است چرا که قیمت انواع قطعات ماشین آلات کشاورزی نسبت به سال گذشته تا 6 برابر افزایش دارد که این مسائل لحاظ نشده است.
وی قیمت خرید تضمینی گندم با نرخ تمام شده این محصول را همخوان ندانست و گفت: کشاورز با نرخ 17 هزار ریالی متضرر می شود وحتما باید جهاد کشاورزی و متولیان آن برای این مساله برنامه ریزی جدی داشته باشند.
او این را هم گفت: اگر نرخ خرید تضمینی گندم سالانه با درصد کمی افزایش یابد، چنانچه دلالی برای خرید گندم با نرخ بالا وجود داشته باشد خیلی از کشاورزان مجبور به فروش محصول خود به دلال خواهند شد.
ادامه روند پیش خرید گندم از سوی دلالان و خارج کردن آن از کشور باعث می‌شود کشوربا کمبود گندم مواجه شود که لازم است دستگاهای ذیربط  به موضوع پیش خرید گندم از سوی دلالان توجه و به آن ورود کند تا درآینده  کشور ما در تأمین محصولات استراتژیک مانند گندم دچارمشکل نشود.
رئیس جهاد کشاورزی کردستان: پیش خرید گندم توسط دلالان شایعه است
 

 
خالد جعفری رئیس جهاد کشاورزی کردستان می‌گوید: پیش خرید گندم در روستاهای کردستان صحت ندارد و در حد شایعه است. وی افزود: ممکن است افرادی 100 تا 150 تومان بالاتر از نرخ دولتی به کشاورز پیشنهاد بدهند و او را وسوسه کنند که ما مدام در حال بررسی و شناسایی این افراد هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: ما هم از این موضوع «دلالان» نگران هستیم و حتما با خاطیان و دلالان زنجیره ای که به صورت برنامه ریزی در حال فعالیت هستند برخورد قضایی می شود. وی افزود: البته امکان خروج گندم مانند دیگر کالاها از مرز وجود ندارد و سیستم مرزهای کردستان اجازه چنین کاری را نخواهد داد.
البته جعفری این را هم گفت که رسانه‌ای کردن این موضوع به صلاح نیست و ممکن است عده ای را وسوسه و تشویق به دلالی کند و اگر خطر دلال گندم وجود داشته باشد متوجه بسیاری از استانها خواهد شد و فقط مختص به کردستان نخواهد بود.
استانداری کردستان: دلال را معرفی کنید تا او را دستگیر کنیم
 

 
در رابطه با موضع دلالان گندم پس از چندین بار تماس تلفنی با روابط عمومی استانداری کردستان بالاخره مفتخر به شنیدن صدای مسئول روابط عمومی شدیم. وی گفت که استاندار در یک جلسه محرمانه که چند نفر عضو دارد به موضوع قاچاق گندم تأکید بسیار کرده و گفته که باید به جد و در عمل با آن برخورد شود.
آرش حسین پناهی با بیان اینکه قطعا موضوع قاچاق گندم در کردستان شایعه نیست و صحت دارد، افزود: استاندار کردستان به این منظور کارگروهی را تشکیل داده و به رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا دستور داده است که خیلی جدی پیگیر این موضوع باشد و تیمهایی هم به صرت نامحسوس آن را رصد می کنند.
وی افزود: اگر شما هم دلالی را شناسایی کردید به ما اطمینان کنید و اطلاع دهید تا مراجع انتظامی آنها را دستگیر کنند!
خلاصه اینکه بسیاری از کارشناسان و مسئولان بر این باورند که در صورت عدم افزایش نرخ منطقی گندم و خروج غیر قانونی ابن محصول از مرز‌های کشور دولت برای تامین نیاز داخل، چاره‌ای جز واردات ندارد و این امر علاوه بر مشکلات و تنش‌های فراوان در جامعه بار مالی دولت را افزایش می‌دهد.
کد مطلب: 7785
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *