پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۵

با تاسیس وزارت بازرگانی فقط جیب دلالان پُرتر می‌شود

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تغییرات و جابجایی در تشکیلات ادارات و وزارت خانه ها هیچ تاثیر مثبتی در شرایط اقتصادی کشور ندارد و اگر بخواهیم در نظام اداری کشور تحول ایجاد کنیم باید در نیروهای انسانی تحول ایجاد کنیم. مشکل نظام اداری کشور، ساختار اداری وتشکیلات نیست. مشکل فقدان مدیران و نیروهای جهادی است .
با تاسیس وزارت بازرگانی فقط جیب دلالان پُرتر می‌شود
به گزارش توليد ايرانی؛ عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی در خصوص تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت اظهار داشت: در حال حاضر زمان مناسبی برای این اقدام نیست، بخصوص امسال که دولت در تلاطم مواجهه با سیل و تامین هزینه خسارات سیل است و تجربه هم نشان داده که تغییرات و جابجایی در تشکیلات ادارات و وزارت خانه ها هیچ تاثیر مثبتی روی اقتصاد ندارد.
 
احیای سازمان برنامه و بودجه هیچ ثمره‎ای نداشت
وی تصریح کرد: سوابق تغییرات و جابجایی در تشکیلات ادارات و وزارت خانه ها بخصوص در دولت فعلی نشان می دهد که با تفکیک وزارت صمت اتفاق خاصی نمی افتد و مشکلات همچنان باقی می ماند، مثل غائله ای که پنج سال پیش همین دولت با وجود همه مسائل و مشکلات کشور با مطرح کردن موضوع  احیای سازمان برنامه و بودجه به راه انداخت، و تشکیل مجدد این سازمان هیچ ثمره ای نداشت جز اینکه هزینه هایی را براقتصاد کشور و بیت المال تحمیل کرد؛ تفکیک وزارت صمت شبیه به آن است.
  
مشکل نظام اداری کشور، فقدان مدیران و نیروهای جهادی است
این کارشناس اقتصادی گفت: هر کسی با طرز تفکر و نوع نگاهی که نسبت به این موضوع دارد استدلالی می آورد؛ موافقان دلائلی بر ادغام و مخالفان دلائلی بر تفکیک می آورند. دلائل هر دو هم منطقی است. واقعیت این است که مشکل نظام اداری کشور، ساختار اداری وتشکیلات نیست. مشکل فقدان مدیران و نیروهای جهادی است.
 
جهاد سازندگی به تنهایی وظایف یک وزارتخانه را انجام می داد
شیخی یادآورشد: نهاد انقلابی بنام جهاد سازندگی در کشور داشتیم که این نهاد با بهره وری و کارایی بسیار بالا با بیست و پنج درصد هزینه های جاری و هفتادوپنج درصد هزینه های عمرانی به تنهایی حتی وظایف یک وزارتخانه را انجام می داد ولی همین طیفی که اکنون حاکم است این نهاد را حذف کردند.این افراد دنبال تحول اداری نیستند و قصدشان به حاشیه بردن مسائل اصلی کشور و سرگرم کردن مردم است.
 
 تحول در نیروهای انسانی موجب تحول در نظام اداری است
وی افزود: مسئله اصلی کشور منفک یا مدغن شدن این وزارتخانه نیست . پرداختن به این موضوع تلف کردن وقت و هزینه و مشکل زایی برای کشور است و این افراد به دنبال کیسه دوختن برای بیت المال و هدردادن آن و ضایع کردن حق مردم هستند مشکل دولت در و دیوار و صندلی و قلم و کاغذ در ادارات نیست مشکل آدم هایی  هستندکه در این ادارات فعالیت می کنند،  اگر بخواهیم در نظام اداری کشور تحول ایجاد کنیم باید در نیروهای انسانی تحول ایجاد کنیم. با دست گذاشتن روی جابجایی در ادارات هیچ اتفاقی نمی افتد
 
خط و مشی  این دولت وابسته کردن کشور به خارج است
کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: یکی از دلایل  مخالفت با  تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزرات بازرگانی این است که این وزارتخانه به واردات بیشتر از تولید داخلی توجه می کند و چونکه خط و مشی  این دولت وابسته کردن کشور به خارج است .لابی های دلال صفت سوداگر مرگ که بر بالین جنازه ی تولید ملی نشستند و نظاره می کنند دنبال وابسته کردن کشور به واردات هستند وقتی تولید ملی  از بین رفت آن وقت واردات مثل ویروسی بر سراسر پیکر اقتصاد مسلط می شود و مردم ناچاراً برای تامین مایحتاج خود از کالای خارجی استفاده می کنند  و اگر نمایندگان مجلس هم با موضوع تفکیک موافقت کنند مطمئن باشید که این نماینده ها امتیازاتی گرفتند
 
انگیزه اصلی تاسیس وزارت بازرگانی پر کردن جیب دلالان است
شیخی خاطرنشان کرد: انگیزه ای اصلی تفکیک وزارت صمت این است که دست بازرگانی را باز کنند تا هرچی بخواهد جنس بنجل وارد کند و جیب دلالان وارد کننده را پر کند . این لابی ها عمدتا خویشاوندان مدیران  مجموعه هستند. این لابی ها در این مسئله تاثیر گذار هستند و اگر دولت به آنها ارز 4200 تومانی اختصاص ندهد، آنقدر قدرت دارند که شرایطی را در جامعه بوجود می اورند که کالای خود را با قیمت ارز آزاد به فروش می رسانند
 
درکشور فاصله طبقاتی دارم
وی در خصوص توان خرید کالای وارداتی توسط مردم با توجه به افزایش قیمت ارز و بدنبال آن بالا رفتن قیمت کالاهای واراداتی گفت: در این کشور فاصله طبقاتی داریم دهک دهم که  ثروتمند ترین اقشار جامعه هستند  شاید بیش از هزار برابر دهک اول یعنی فقیر ترین افراد جامعه مصرف می کنند آنها قدرت خریدشان بالاتر است و در این وضعیت اقتصادی فشار کمتری به آن ها  وارد می شود.
 
برخی از ادارات تعطیل هم بشوند اتفاق خاصی در اقتصاد نمی‌افتد
این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص افرادی که می گویند با تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی گرانی متولی پیدا می کند اظهار داشت: این افراد دروغ می گویند آن زمانی هم که وزارت بازرگانی جدا بود گرانی هم بود. احتمالا تفکیک وزرات صمت و تشکیل وزارت بازرگانی برای این افراد منفعت دارد. تصورم این است اگر برخی ادارات دولتی را تعطیل کنند هیچ اتفاقی در این کشور نمی افتد، عامل کند حرکت کردن اقتصاد کشور و نارضایتی بخشی از مردم، این ادارات دولتی پوسیده سنتی و ناکارآمد است.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که چه چیزی تغییر کرد که طرح تفکیک وزارت صمت که سه مرتبه در مجلس رد شده مجدداً مطرح می شود گفت: این مجلس  نشان داد که یک مجلس بی اراده و نماینده های آن نان قرض گرفته های دولت حسن روحانی هستند. اینها در واقع هیچ ارادهای از خودشان ندارند و منافع حزبیشان بر آنها حاکم است و دوسوم ازنماینده های مجلس چنین افرادی هستند.
کد مطلب: 7746
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *