شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
۰
پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۲

برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت راه‌های مختلفی پیدا کردیم/ دولت به دنبال کسب درآمد از سایر منابع غیر نفتی باشد

حسن مرادی گفت: تصور می‌کنند نیازمند صادرات نفت هستیم، اما واقعیت این است که ما در همه زمینه‌ها امکان پیشرفت داریم و باید به دنبال درآمد‌های صادراتی غیر نفتی باشیم.
برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت راه‌های مختلفی پیدا کردیم/ دولت به دنبال کسب درآمد از سایر منابع غیر نفتی باشد
به گزارش توليد ايرانی ؛حسن مرادی؛ استاد حقوق بین الملل انرژِی دانشگاه تهران خلاف قاعده و موازین بین المللی خواندن تصمیم جدید آمریکایی‌ها در مورد تحریم نفتی کشورمان بیان کرد: ایالت متحده آمریکا با اینکه در گذشته ۸ کشور را از خرید نفت ایران مستثنی کرده بود، اما امروز مجددا به نقطه اول بازگشت و آن‌ها را هم محدود کرد که البته از امریکا انتظاری غیر از این نبود.

پژوهشگر ارشد حوزه انرژی ادامه داد: خوشبختانه با پاسخ‌های منفی از سوی کشور‌های چین، هند و ترکیه که بزرگترین خریداران نفت ما هستند بخش عمده‌ای از کار قابل حل است و امیدواریم کشور‌های دیگرهم به آن‌ها بپیوندند.

وی اضافه کرد: از طرفی ما هم راحت ننشستیم که دست و پای ما را ببندند و راه‌های مختلفی را برای فرار از تحریم و خروج از دایره تحریم تجربه و پیدا کردیم. قطعا همان طور که الان فروش نفت مان را به بالای ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رساندیم می‌توانیم هم چنان در اوج فشار‌های تحریمی، با تلورانس کم و زیاد صادراتمان را داشته باشیم و اقتصاد کشور را سامان دهیم.

مرادی تصریح کرد: البته اقدامات خصمانه آمریکا و تنگ کردن حلقه تحریم کار ما را سخت کرده است، ولی به لطف الهی و همت ملی جلوی این فشار‌ها می‌ایستیم و هرگز به زانو در نخواهیم آمد.

استاد حقوق بین الملل انرژِی دانشگاه تهران با بیان اینکه بهتر است به دنبال کسب درآمد از منابع دیگری باشیم ادامه داد: در بسیاری از کالا‌ها از جمله گاز LPG، کپسول‌های بوتان، گازوئیل و بنزین امکان افزایش تولید و صادرات و کسب درآمد داریم.

وی اضافه کرد: من بار‌ها پیشنهاد کردم با توجه به اینکه در قانون بودجه هم آمده است بتوانیم هر چه سریعتر بنزین را با قیمت کشور‌های مقصد در شهر‌های مرزی عرضه کنیم که اگر این کار اتفاق بیفتد حجم عظیمی از بنزین مازاد تولیدی ما به این کشور‌ها می‌رود و وقتی بنزین به راحتی و قانونی با قیمت همان کشور‌ها در مرز‌ها فروش برود کسی دنبال قاچاق نیست!

مرادی با اشاره به اینکه امکان درآمدزایی از راه‌های مختلف دیگری همچون رونق توریسم برای کشور وجود دارد ادامه داد: می‌توانیم برخی کشور‌های اروپایی، کشور‌های مسلمان و از آن‌ها مهمتر کشور‌های همسایه مانند اندونزی را از ویزا معاف کنیم و اجازه دهیم صنعت توریسم در کشور ما رونق بگیرد و به دنبال آن درآمد ارزی ما بالا برود.

وی افزود: در مسئله توریسم می‌توانیم برای کشور‌های مسلمان استثنا قائل باشیم که با این کار حجم عظیمی از توریست به کشور سرازیر می‌شود. متاسفانه روی این‌ها مانور ندادیم و امروز چوبش را می‌خوریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر مسئله صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها اهمیت بالایی دارد، اما با مسابقه‌ای که بین افزایش حقوق کارکنان در دولت و مجلس وجود دارد و این سیستم عریض و طویل اداری که درست کردیم امکان صرفه جویی به حداقل رسیده و تا زمانی که دولت خودش را تکان ندهد و کوچک نکند صحبت از صرفه جویی صحبت بی ربط و بیهوده‌ای است.

مرادی افزود: تصور می‌کنند که ما نیازمند صادرات نفت هستیم، اما واقعیت این است که ما در همه زمینه‌ها امکان پیشرفت داریم در بخش صنایع و معادن حتی خاک مان را می‌خرند. البته بعضی‌ها با تنگ نظری می‌گویند خاک تمام می‌شود، نه خاک تمام نمی‌شود! می‌خواهم بگویم زمینه برای درآمد صادراتی در کشور زیاد است بنابراین باید به دنبال درآمد‌های صادراتی غیر نفتی باشیم.

وی با بیان اینکه درآمد‌های مالیاتی را هم می‌شود افزایش داد، ولی نباید به بهانه مالیات به مردم فشار بیاوریم اظهار داشت: در برخی مشاغل فرار مالیاتی به صورت گسترده رواج دارد، از جمله؛ مشاغل پزشکی، بنابراین باید کمک کرد تا فرار مالیاتی به حداقل برسد.

استاد حقوق بین الملل انرژی تصریح کرد: در مقابل مالیات‌های غلطی داریم که باید حذف شود. مثلا برای غذا مالیات بر ارزش افزوده وضع شده است. هیچ جای دنیا برای غذای مردم مالیات نمی‌بندند!

مرادی در پایان تاکید کرد: آرزو می‌کنم دولت و دست اندرکاران سر عقل بیایند و صرفا به فکر درآمد نفت نباشند و از منابع دیگری چرخ‌های اقتصاد کشور را به حرکت در بیاورند.
کد مطلب: 7665
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *