جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۶

۳ مانع خارجی رونق تولید در کشور

مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه گفت: برای رهایی از وابستگی غرب و شرق باید به عنوان یک قدرت فرامنطقه ای روی پای خود بایستیم تا حرف خود را به گوش دیگران برسانیم.
۳ مانع خارجی رونق تولید در کشور
توليد ايرانی: یک استاد دانشگاه و مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه با اشاره به اینکه اگر ما بخواهیم به یک تولید ملی واقعی برسیم موانع خارجی و داخلی وجود دارد که باید آنها را از سر راه برداریم، درباره موانع خارجی به گفت: صادرات تک محصولی نفت یا دولت رانتی نخستین مانع خارجی برای رونق تولید است و متاسفانه با گذشت 40 سال از انقلاب تا کنون نتوانسته ایم وابستگی را به نفت کم کنیم. 
مجتبی اشرافی با اشاره به اینکه باید دید اگر چاه های نفت دو ماه پلمب شود می توان دوام آورد، به تحریم به عنوان دومین مانع خارجی رونق تولید اشاره کرد و افزود: عده ای در برجام به دنبال نتیجه بودند اما رهبرمعظم انقلاب تاکید داشتند که غرب قابل اعتماد نیست در حالیکه آقایان به دنبال برداشتن تحریم ها بودند و به مذاکرات پرداختند، در نهایت به صحبت رهبر معظم انقلاب رسیدند زیرا به فرموده ایشان غرب از پشت به اعتماد مذاکره کنندگان ایرانی خنجر زد. 
 
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره روابط را بر اساس اطمینان و گرفتن امتیاز می دانند، اظهار داشت: برای ایجاد روابط با کشورهای خارجی باید منافع کشور در اولویت و راس امور قرار گیرد اما اینکه امتیاز بدهیم و امتیازات مربوط به ما به سال های آتی حواله شود کار پیش نخواهد رفت. 
 
اشرافی تصریح کرد: پس از خروج آمریکا از برجام، 5 کشور اروپایی طرحی برای جبران خروج آمریکا برای ایران در نظر داشتند که چیزی جز یک طنز تلخ نبود و متاسفانه تا کنون نتوانسته ایم در سیاست خارجی و تصمیم گیری های کلان نظام به یک وجه مشترک برای پاسخگویی قاطع برسیم.  
وی با اشاره به اینکه کوته بینی های سیاست خارجی کشور ما موجب شد آنگونه که باید و شاید از منافع ملی ایران دفاع نشود و کشور را به وضع کنونی دچار کند، گفت: با تبیین منافع ملی می توانستیم از چالش ها عبور کنیم اما اروپایی ها متوجه نقص ایران شده بودند و امروز هر اقدامی انجام دهیم عقب نخواهند نشست و آمریکا را به عنوان شریک اصلی خود کنار نمی گذارند. 
 
اشرافی به بدعهدی های انگلیس، کودتای رضاخانی، حکومت مصدق و برجام به عنوان مصادیقی برای غیر قابل اعتماد بودن غرب اشاره کرد و افزود: برجام نمونه ای از سناریو خیانت های آمریکایی بود و نباید با مردم رودربایستی داشت زیرا ظریف نیز در مجلس اعلام کرد حتی اگر اف ای تی اف و ... تصویب شود در معیشت مردم تاثیرگذار نخواهد بود. 
 
وی اظهار داشت: متاسفانه مواضع و تصمیم گیری های سیاست خارجی کشور ما و برخی نهادهای داخلی شفاف نیست در حالی که سیاست طرف مقابل ماندن تحریم ها و ندادن امتیاز است، زیرا مبنای اعتقادی ایران با اهداف آمریکا سازگاری ندارد و باید توجه داشت رهبری با طرح مسئله اقتصاد مقاومتی می دانستند که تحریم ها همچنان وجود دارد. 
 
اشرافی تصریح کرد: سیاست های آمریکا از همان روز نخست استعمار گونه بوده است و هیچگاه در 40 سال با ما همراهی نکردند در نتیجه برای رهایی از وابستگی غرب و شرق باید به عنوان یک قدرت فرامنطقه ای روی پای خود بایستیم تا حرف خود را به گوش دیگران برسانیم و در غیر این صورت باید دنباله رو آنها باشیم. 
 
وی با اشاره به اینکه امروز از نظر نظامی، نانو تکنولوژی، هسته ای و ... توانسته ایم به قدرت فرامنطقه ای سیاسی و فرهنگی برسیم، گفت: قدرت ایران می تواند تهاجمات دشمن را خنثی کند و این مهم تا حدودی محقق شده است در حالی هر جا یک قدم عقب نشسته ایم آنها با رسیدن به نقطه ضعف ایران به آنچه خود خواسته اند رسیدند. 
 
اشرافی افزود: اگر اصولی که منافع ملی ایران بر اساس آن شکل گرفته اند را بشناسیم مواضع دشمن برای ما شفاف خواهد بود در نتیجه تحریم عامل اصلی خارجی موانع رونق تولید است. 
 
وی با اشاره به اینکه آیا 30 درصد صادرات غیر نفتی ایران، تولیدی است یا به همان مشتقات نفت، پسته و خرما خلاصه می شود؟، اظهار داشت:  تحریم کشورها توسط آمریکا برای خرید نفت از ایران نشان می دهد حداقلِ برنامه ریزی برای اداره کشور بدون نفت حتی به مدت یکسال وجود ندارد و ضعف در مدیریت ها مشهود است. 
 
اشرافی به تهاجم فرهنگی غرب به عنوان مانع سوم خارجی برای رونق تولید اشاره و تصریح کرد: در تمام مسائل تحریم هستیم اما در زمینه گوشی همراه اپل و ... مردم به راحتی می توانند آن را خریداری کنند، جای سوال اینجاست که چرا گوشی همراه و تلویزیون های ال ای دی تحریم نیست؟  
وی با اشاره به وابستگی غالب تکنولوژی ایران، گفت: چند درصد از گوشی داخلی استفاده می کنند؟ بعضا گوشی های تولید شده نیز مونتاژ هستند و در بیشتر خانه ها تلوزیون های پیشرفته دیده می شود. 
 
کارشناس مسائل سیاسی در خاتمه خاطر نشان داشت: عده ای از مردم درآمد خرید یک کیلو گوشت ندارند اما تلویزیون ال ای دی و ماهواره و ... در منزل آنها دیده می شود که این همان تهاجم فرهنگی مد نظر دشمن است که منفعت اقتصادی نیز برای آنها دارد.
کد مطلب: 7656
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *