جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۵

سعید محمد: قرارگاه خاتم طبق قانون می‌تواند در مسیر توسعه زیرساخت‌های کشور فعالیت کند/ قبل از سیلاب در ۲۵ استان آماده باش دادیم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: بر اساس پیش‌بینی‌هایی که در خصوص سیلاب شده بود همه همکارانمان را از قبل از شروع سال جدید در ۲۵ استان کشور آماده‌باش دادیم و در ۵ استان عملیات عمده برقرار کردیم.
سعید محمد: قرارگاه خاتم طبق قانون می‌تواند در مسیر توسعه زیرساخت‌های کشور فعالیت کند/ قبل از سیلاب در ۲۵ استان آماده باش دادیم
به گزارش توليد ايرانی؛ سعید محمد اظهار داشت: مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان پاسدار انقلاب در هر حوزه‌ای که احساس شود کشور دچار تهدید است، ورود پیدا می‌کند.

وی افزود: امروز با اقتدار نظامی که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران دارند، دشمن مترصد این است که نقاط جدیدی را شناسایی کند و از آن محل به کشور ضربه بزند که بحث‌های فرهنگی، اجتماعی و فشار‌های اقتصادی از این نوع است.

محمد گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را آغاز کرد و مبنای کار قرارگاه در ابتدا، بازسازی مناطق جنگی بود و بعد از آن بر مبنای اصل ۱۴۷ قانون اساسی که به نیرو‌های مسلح اجازه داده شد تا در زمان صلح از توان مهندسی خود در مسیر توسعه زیرساخت‌های کشور استفاده کنند، پیشتاز این موضوع بود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اظهار داشت: این مجموعه در طول این مدت خدمات بسیاری را به همه دولت‌های ارائه کرده و امروز دستاورد‌های بزرگی را در همه عرصه‌های فنی، مهندسی، کشاورزی، محرومیت‌زدایی، صنعت، معدن، نفت، گاز و پتروشیمی و آب داشته داده است.

محمد گفت: فعالیت‌های قرارگاه محدود است و نسبت به ظرفیتی که در کل کشور وجود دارد، سهم قرارگاه بسیار کوچک، اما اثرگذار است.

وی در تشریح این موضوع افزود: بودجه عمرانی سال ۱۳۹۸ در حدود ۶۲ میلیارد تومان است که سهم پروژه‌های قرارگاه ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این بودجه است و فضای بسیار خوبی برای فعالیت بخش خصوصی وجود دارد.

محمد تصریح کرد: قرارگاه خاتم سعی کرده است توانمندی‌های خود را در زمینه‌های متنوعی ارائه کند و تلاش دارد تا سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی که در جامعه امروز آسیب جدی به اقتصاد کشور می‌زند را به سمت پروژه‌های عمرانی هدایت کند از این رو در برخی از پروژه‌ها به صورت سرمایه‌گذاری ورود کرده است تا هم به دولت کمک کنیم و هم زمینه فعالیت برای بخش خصوصی فراهم کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خصوص اقدامات این مجموعه در زمان بحران گفت: کل نیرو‌های مسلح در زمان بحران در خدمت مردم قرار می‌گیرند و مجموعه سپاه هم سازماندهی خوبی در این مورد کرده است و همه واحد‌های نظامی سپاه اعم از بسیج سازندگی، مجموعه نیرو‌های سه‌گانه سپاه و همین‌طور در بخش‌های فنی و مهندسی و زیرساختی هم قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سازماندهی شده‌اند تا در زمان بحران به صورت عملیاتی در صحنه حضور پیدا می‌کنیم و بر اساس هماهنگی که با ستاد بحران استان‌ها برقرار می‌کنیم، ماموریت‌هایی را بر عهده می‌گیریم و انجام می‌دهیم.

وی در خصوص اقدامات قرارگاه در جریان سیل اخیر اظهار داشت: در سیلاب‌هایی که امسال اتفاق افتاد یکی از اولین مجموعه‌هایی که در حوادث حضور پیدا کرد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بود، ما بر اساس گستردگی که در کل کشور داریم و ۲۴۹ پروژه فعال قرارگاه، موجب شده تا در نقطه‌نقطه کشور تیم‌های مهندسی فعال داشته باشیم و ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین ما در پروژه‌ها فعال باشند.

محمد افزود: با وجود این که سیلاب در ایام نوروز بود و بر اساس پیش‌بینی‌هایی که در خصوص سیلاب شده بود همه همکارانمان را از قبل از شروع سال جدید در ۲۵ استان کشور آماده‌باش دادیم و در ۵ استان گلستان، خوزستان، لرستان و ایلام و فارس عملیات عمده برقرار کردیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: قرارگاه در طول ۳۰ سال گذشته فعالیت‌های سدسازی گسترده‌ای را انجام داده است و امروز مخازن بسیار بزرگی مثل مخزن سد کرخه، مخزن سد گتوند و سد‌های بسیار زیادی در سراسر کشور احداث کرده‌ایم که در حدود ۵۰ درصد از مخازن سد‌های کشور یعنی در حدود ۲۵ میلیارد مترمکعب مخازن این سد‌ها را شامل می‌شود و این بسیار کمک می‌کند به این که ما بتوانیم آب را در سراسر کشور مدیریت کنیم و اگر در این سیلاب اخیر مدیریت بهتری بر روی این سد‌ها بود آسیب‌ها به حداقل می‌رسید.

وی افزود: در کنار این ذخیره‌سازی آب، توسعه بخش کشاورزی به صورت مردم‌نهاد در دستور کار سپاه قرار گرفته است و ما توافقی را با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم که بر اساس آن ۵۰۰ هزار هکتار را در نوار مرزی به زیر کشت ببریم تا هم توسعه اشتغال مردم در منطقه و هم امنیت آن مناطق را در بر گیرد.

محمد گفت: به همین منظور باید زمین‌های طبیعی را شناسایی کنیم و آن‌ها را به زمین کشاورزی تبدیل کنیم و پس از آنکه بحث آب و تسطیح آن را انجام دادیم سرمایه‌گذاران را پیدا کنیم تا آن‌ها الگوی کشت و صنایع تبدیلی را در آن مناطق برقرار کنند و کشت موفقی را در آن مناطق انجام دهیم و آن زمین‌ها را به تعاونی‌های مردم‌نهاد تحویل دهیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در مورد اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه اظهار داشت: امروز از این ۵۰۰ هزار هکتار، در حدود ۲۰۰ هزار هکتار زمین شناسایی شده است و ۵۰ هزار هکتار آن تسطیح شده و امروز ۲۶ هزار هکتار آن ثبت شده و در قالب ۱۰۲ تعاونی به ۱۸ هزار سهامدار واگذار شده است.

محمد گفت: قرارگاه جزء اولین مجموعه‌های نظام بود که از حدود ۱۰ سال پیش تحریم شد و در اوج همین تحریم‌ها، سال گذشته شاهد بودیم که بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان، در بندرعباس به همت قرارگاه خاتم افتتاح شد و همچنین به صورت همزمان چهار فاز پارس جنوبی نیز افتتاح شد و این‌ها پروژه‌های های-تک و سرآمدی است که قرارگاه توانسته آن‌ها را انجام دهد.

وی گفت: ترس دشمن از مردمی بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است؛ سپاه همیشه پیشتاز منویات مقام معظم رهبری است و ما باید نگاه‌ها را از خارج از کشور به سمت توان داخلی برگردانیم و با این کار خواهیم توانست، همه توطئه‌های دشمن را برملا کنیم.
کد مطلب: 7621
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *