پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۸

هپکو را به اهلیت می فروشند یا به رانت؟!

حاشیه های واگذاری، هپکوی با سود سالانه ۲۰ میلیارد در ابتدای دهه هشتاد را تبدیل به کارخانه ای سوت و کور در میانه های دهه ۹۰ کرد. کارخانه ای که به جای صدای چرخ دنده های ابزارش، صدای کارگرانش از سازی که سازمان خصوصی سازی در آن دمیده و تازه صدایش به گوش می رسد، بلند است.
هپکو را به اهلیت می فروشند یا به رانت؟!
به گزارش توليد ايرانی؛ حاشیه‌های واگذاری، هپکو با سود سالانه ۲۰ میلیارد در ابتدای دهه هشتاد را تبدیل به کارخانه‌ای سوت‌وکور در میانه‌های دهه ۹۰ کرد. کارخانه‌ای که به جای صدای چرخ دنده‌های ابزارش، صدای کارگرانش از سازی که سازمان خصوصی‌سازی در آن دمیده و تازه صدایش به گوش می‌رسد، بلند است.
آن‌قدر حاشیه‌های دوبار واگذاری عمده این بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی فراگیر شده است که نام هپکو را در هر جای کشور که ببریم همه آن را خوب می‌شناسند.
حاشیه‌های واگذاری‌ای که هپکو با سود سالانه ۲۰ میلیارد در ابتدای دهه هشتاد را تبدیل به کارخانه‌ای سوت‌وکور در میانه‌های دهه ۹۰ کرد. کارخانه‌ای که به‌جای صدای چرخ‌دنده‌های ابزارش، صدای کارگرانش از حاشیه‌های سازی که سازمان خصوصی‌سازی در آن دمیده و تازه صدایش به گوش می‌رسد، بلند است.
هپکویی که پرونده‌اش در حال بررسی در دادگاه ویژه است. پرونده‌ای که قرار است در آن پرتغال فروش پیدا شود و گویا هنوز هم نشده و خبری نیست از جواب قطعی که چه کسی هپکوی با عظمت را بی یال و کوپال به گوشه ای انداخته است.
امروز هپکو کارخانه ای است که به صورت وکالتی در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار دارد تا بتواند صاحبی برای آن پیدا کند. صاحبی که کار بلد باشد یا به قول اهل‌فن اهلیت داشته باشد تا این بزرگ صنعت خوابیده را زیر و بال و پر خود بگیرد و آرام آرام دوباره به دوران اوجش بر گرداند.
از یکی دو ماه گذشته هپکو دوباره در تیتر یک اخبار قرار دارد. هپکویی که شاید آن طور که باید سال ۹۷ را پشت سر نگذاشت و چشم امیدش به سال ۹۸ است. به شکلی که صادقیان مدیر عامل فعلی‌اش می گوید: «قراردادهای هپکو روی کاغذ باقی مانده است و در سال ۹۷ به عرصه تولید وارد نشد.» این در حالی است که قرار بود هپکو برای سازمان راهداری و سازمان مدیریت بحران ۲۴۰۰ دستگاه تولید کند که گویا فعلا خبری نیست و سازمان برنامه و بودجه اولویت های مهم تری دارد.
همین اسفند ماه ۹۷ بود که موضوع افزایش سرمایه هپکو از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مطرح شد و واکنش بسیاری از مسئولین و فعالان را در پی داشت.
در همین رابطه احمد توکلی نماینده سابق مجلس و رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده­‌بان شفافیت و عدالت در خصوص واگذاری ها توسط سازمان خصوصی سازی نامه ای به وزیر اقتصاد و دارایی نوشت که در بخشی از این نامه به موضوع هپکو اشاره کرد:
«نمونه ای از قیمت‌گذاری‌های جهت‌دار ابهام‌برانگیز ماجرای فروش هپکو است. ۷۳/۶۰ درصد این بنگاه کم نظیر در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۹۶ با قیمت تعیین شده سازمان خصوصی‌سازی، به ۳۰۰ میلیارد تومان به شرکت هیدرو اطلس واگذار شد.
پیش پرداخت معامله فقط ۱۰ میلیون تومان بود! بعد از اعتراضات کارگری، مالکیت آن زیر سؤال است. اخیراً در تاریخ ۷ بهمن ۹۷ سازمان خصوصی‌سازی با افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌های هپکو موافقت می‌کند. موسسه حسابرسی آبتین روش آریا بازرس قانونی هپکو که معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار نیز هست، تنها ارزش زمین و ساختمان‌های هپکو را، بدون لحاظ کردن بهای ماشین‌آلات مهم، با ارزش و منحصر به فرد آنکه برای سال‌ها قابل خرید از خارج نیست، نیروی انسانی آموزش دیده، بازار تضمینی، فناوری جدید، برند آبرومند و نقش انحصاری که دارد و امتیازات با ارزش دیگر، مبلغ ۲۲۶۸ میلیارد تومان ارزیابی کرد.
اختلاف فاحش این مبلغ با مبلغ فروش از دم قسط یک سال و نیم پیش نحوه قیمت‌گذاری مسئله‌دار سازمان خصوصی‌سازی را نشان می‌دهد. جنابعالی که مسلمانی با سابقه انقلابی هستید چنین ظلمی نسبت به مردم ایران را چگونه تحمل می‌کنید؟
شرکت هیدرو اطلس که شرکت معظم و منحصر به فرد هپکو را تنها با پرداخت ۱۰ میلیون تومان تصاحب کرده و تعهدات خود را نیز ایفا نکرده است، با این افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، قابلیت دریافت تسهیلات بانکی، به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان را خواهد یافت و اگر هیدرو اطلس، این تسهیلات را به چنگ آورد و مانند گذشته، تعهدات حاصل از کسب تسهیلات را ایفا نکند، بانک‌ها وثایق هپکو را تصاحب می‌کنند و باز هم مبالغ هنگفتی از بیت‌المال تباه می‌گردد.
جناب آقای دکتر دژپسند!
حقایق تلخ درباره خصوصی‌سازی سال‌های اخیر تحت مدیریت آقای پوری حسینی بسیار است. همین چند نمونه برای متوقف کردن تاراج منابع متعلق به مردم کافی به نظر می‌رسد. پرونده هپکو هم اکنون در دادگاه ویژه در حال رسیدگی است دفاع از حق مردم اقتضاء دارد بقیه واگذاری‌های مشکوک را نیز به همان دادگاه‌ها ارجاع بفرمایید و افزایش سرمایه هپکو را با تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا تعیین تکلیف دادگاه متوقف کنید و دست پوری حسینی را از بیت‌المال کوتاه بفرمایید. چون تمام آن فعل‌وانفعالات فاسد به سرعت در حال اجراست، سرعت عمل جنابعالی ضروری به نظر می‌رسد.»
این واکنش توکلی نسبت به نامه ای است که مجوز افزایش سرمایه به شرکت هپکو را می دهد.

پیرو همین نامه در تاریخ ۱۹ اسفند ماه سال ۹۷ بود که مجمع عمومی هپکو با این افزایش سرمایه موافقت کرد.

پس‌ازاین اتفاق بود که استاندار مرکزی در جلسه کارگروه اشتغال استان نسبت به این مسئله موضع گرفت و مخالفت خود با آن را اعلام کرد.
استاندار مرکزی:
بدقولی سازمان خصوصی سازی با افزایش سرمایه هپکو
استاندار مرکزی در خصوص افزایش سرمایه شرکت هپکو بیان کرد: به‌رغم همه قول‌هایی که سازمان خصوصی‌سازی داده بود اما زیر همه قول‌ها زد و افزایش سرمایه‌ای که برای هپکو آثار مثبتی نخواهد داشت را انجام داد.
وی افزود: نامه‌ای به سران قوا، رئیس‌جمهور و مجمع نمایندگان زدیم و عنوان کردیم که این عمل زحمات تمام کسانی که برای هپکو تلاش کردند را ضایع می‌کند و خواستار رسیدگی رئیس‌جمهور، سران قوا و پیگیری نمایندگان در این موضوع شدیم.
استاندار تأکید کرد: در شرایط فعلی افزایش سرمایه به صلاح هپکو نیست و آثار منفی برای شرکت به همراه خواهد داشت.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی:
افزایش سرمایه شرکت هپکو با بی‌تدبیری و بی‌توجهی سازمان خصوصی‌سازی انجام‌شده است
همچنین سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتاب گفت: قرار نبود این افزایش سرمایه صورت بگیرد.
وی افزود: افزایش سرمایه شرکت هپکو با بی‌تدبیری و بی‌توجهی سازمان خصوصی‌سازی انجام‌شده و استاندار و سایر مسئولین هم این قضیه را پیگیری می‌کنند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: در نامه استاندار به رئیس‌جمهور از سازمان خصوصی‌سازی خواسته‌شده که در اقدامات خود تجدیدنظر کند.
وی افزود: ابتدا باید وضعیت سهام‌داری بر اساس‌نامه کتبی وزیر وقت اقتصاد مشخص شود و بعد از آن دست به چنین اقداماتی بزنیم.
مقدسی افزایش سرمایه شرکت هپکو را زمینه‌ساز انحراف در عملکرد دانست و اظهار کرد: وقتی هنوز روی بعضی از اقدامات اولیه بحث داریم، افزایش سرمایه زمینه را برای یک انحراف در عملکرد ایجاد می‌کند.
وی افزود: هرچند این اقدام قانونی است اما زمانی که روی اصل موضوع بحث داریم، ایراداتی به وجود می‌آورد و در جلسه‌ای با وزیر اقتصاد از ایشان خواستیم که دقت بیشتری در این مورد داشته باشد و در این خصوص هم نامه وزیر سابق اقتصاد را دنبال کنند و هم این موضوع تعیین تکلیف شود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با نامه استاندار و پیگیری نمایندگان وزیر اقتصاد برای پیگیری موضوع قول مساعد داده است.
پس از گذر از تمام این اتفاقات در اسفند ۹۷ حالا سازمان خصوصی‌سازی آگهی فراخوان عمومی شناسایی متقاضیان بالقوه خرید سهام هپکو را در سایت خود منتشر کرده است. فراخوانی که در آن از متقاضیان خواسته‌شده است تا قیمت پیشنهادی خود را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کنند.

این فراخوان مراد از آن دارد که برای سومین بار هپکو وارد جریان واگذاری می‌شود و قرار است صاحب جدید دیگری را تجربه کند. صاحبی که باید دید برآمده از رانت است یا برآمده از اهلیت و تخصص!
این بار هم سازمان خصوصی‌سازی خود را در شرایط امتحان بزرگی قرارداده که مشخص نیست هپکویی با ارزش بیش از ۲۰۰۰ میلیارد را با چه قیمتی واگذار خواهند کرد.
در همین رابطه سید مهدی مقدسی روز سه شنبه در تذکری در صحن علنی مجلس عنوان کرد:
در خصوص شرکت هپکو چندین بار با وزیر اقتصاد صحبت و مذاکره کرده ایم و انتظار داریم کاری انجام شود که این شرکت رونق پیدا کند.
مقدسی ادامه داد: در خصوص واگذاری هپکو دقت شود تا مشکل به مشکلات افزوده نشود و دولت خودش دخالت کند و این فضا را مدیریت کند.
کریمی:
کسی که قرار است مالکیت هپکو را به‌عهده بگیرد علاوه بر توان مالی باید صلاحیت و توانمندی لازم در مدیریت این شرکت را داشته باشد
همچنین علی اکبر کریمی در همین خصوص در گفتگو با تسنیم می گوید: «کسی که قرار است مالکیت این واحد را به‌عهده بگیرد علاوه بر توان مالی باید صلاحیت و توانمندی لازم در مدیریت این شرکت را داشته باشد که ضمن حفظ شرایط موجود، توسعه اشتغال، پرداخت حقوق قانونی و معوقه امروز و آینده کارگران را داشته باشد.
وی افزود: از سویی دیگر، همچنین بحث نوآوری در تولید، رونق تولید و انتقال دانش و محصولات جدید است که باید مورد توجه و پیگیری لازم از سوی مالک جدید باشد.
کریمی تصریح کرد: متأسفانه شاهد هستیم این واحد هر روز به یک فرد واگذار می‌شود و این درحالی بوده که واگذاری به افرادی که صلاحیت لازم برای رونق و توسعه این واحد را نداشته سبب شده شرایط نامطلوب در این واحد ادامه داشته باشد.»
مطمئناً مسئولین و نمایندگان استان به‌هیچ‌وجه علاقه ندارند که تلاش‌هایشان برای نجات هپکو بی‌نتیجه بماند و با حضور فردی بی‌اطلاع از همه‌چیز ماجرای هپکو دوباره به حاشیه برود و با حضور افراد منفعت‌طلب و بدون اهلیت پیچیدگی شرایط افزایش یابد و دوباره بخواهیم صدای سازی را بشنویم که عده‌ای از روی منفعت‌طلبی در آن دمیده‌اند.
امروز هپکو آرام است اما شاید آرامش قبل از طوفان، یا شاید آتش زیر خاکستر، در کل باید گفت هپکو هنوز هم هپکو نشده و نیاز به پدر دارد تا برایش دلسوزانه بجنگد و تلاش کند.
هپکو برای سومین بار واگذار می‌شود...
کد مطلب: 7595
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *