پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
۰
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۰

سیلی که «رونق تولید» را با خود برد

متأسفانه بروز سیل در استان‌های مختلف کشور عاملی شد تا "رونق تولید" در لابه‌لای خبرهای سیل فراموش شود.
سیلی که «رونق تولید» را با خود برد
به گزارش توليد ايرانی؛ سهل‌انگاری دولت و مجلس طی سالهای متمادی گذشته درباره تولید در کشور باعث شد که طی چند سال اخیر مقام معظم رهبری مکرر بر حمایت از تولید داخلی تأکید کنند، به‌نحوی که امسال هم سال 98 "رونق تولید" نامگذاری شد.

اما متأسفانه تاکنون دغدغه اجرایی شدن این شعار میان تصمیمات مسئولین کشور کم‌رنگ بوده و همین امر عاملی شده تا تولید کننده ایرانی همچنان روزهای بسیار سختی پشت سر بگذارد.

مقام معظم رهبری درباره اهمیت مسئله تولید فرمودند: "می‌خواهم مسئله‌ تولید را به‌عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. تولید اگر چنانچه به‌راه بیفتد، هم می‌تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می‌تواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم می‌تواند مشکل ‌اشتغال را برطرف کند، هم حتّی می‌تواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند، لذاست که مسئله‌ تولید به‌نظر من مسئله‌ محوری امسال است.

باید همه تلاش کنند تولید در کشور رونق پیدا کند. از اوّل سال تا آخر سال ان‌شاءالله این معنا به‌صورت چشمگیری در کشور محسوس باشد. اگر این [طور] شد، امیدواریم که ان‌شاءالله حلّ مشکل اقتصادی راه بیفتد".

با توجه به تأکیدات رهبری به‌نظر می‌رسید باید از همان روزهای نخست امسال محور اصلی برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های وزارتخانه‌ها اجرای شعار امسال و پیاده‌سازی رونق تولید باشد، اما متأسفانه بروز سیل در استان‌های مختلف کشور عاملی شد تا این شعار در لابه‌لای خبرهای سیل فراموش شده و خبری از زمینه‌سازی برای حمایت از تولیدکننده در کشور نباشد.

البته فارغ از اینکه حمایت و کمک از استان‌های سیل‌زده امری بدیهی به‌شمار می‌آید اما این موضوع نباید بستری برای غفلت مسئولین از توجه به تولیدکننده داخلی شود. در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی کشور دغدغه تولید و آینده مبهم خود را دارند که در این رابطه باید وزارت صنعت و سایر دستگاه‌ها با ارائه برنامه‌هایی منسجم به حمایت از آنها بشتابد.

امروز تولیدکنندگان در تمام بخش‌های مختلف صنعتی دل پری از اوضاع اقتصادی کشور دارند و  معتقدند اکثر برنامه‌ریزی‌ها برای حمایت از تولیدکننده داخلی اجرایی نشد و این موضوع کنار افزایش افسارگسیخته قیمت ارز امکان فعالیت را برای تولیدکننده سخت‌تر از گذشته کرده است. در حال حاضر تحریم‌ها هم بنگاه‌های تولیدی را با کمبود مواد اولیه مواجه کرده و مهم‌تر از همه اینکه مدیران اجرایی، راه‌حل‌های خروج از این بحران را می‌دانند، اما اتفاقی نمی‌افتد. مشکلات ساختاری، مدیران اجرایی را با انبوهی از قوانین و مقررات کهنه و منسوخ روبه‌رو کرده که هنوز راهکاری برای حل این موضوعات پیش‌بینی نشده است.

متأسفانه تصمیمات غیرکارشناسی و غیر قابل پیش‌بینی برای تولیدکنندگان به‌گونه‌ای صادر شده که تولیدکننده برای فعالیت خود بلاتکلیف است و نمی‌داند آیا در سال 98 برای فعالیت خود سرمایه گذاری بیشتری کند یا نه.

آیا در طول هفته‌های آینده سد جدیدی برای آنها به‌وجود می‌آید یا نه؟
کد مطلب: 7571
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *