جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
۰
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۷

تقلید آسانسوری‌ها از خودرو‌ساز‌ها برای زیاده‌خواهی!

رئیس سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران به‌رغم ادعای تولید ۹۰ درصدی قطعات آسانسور در داخل در اقدامی مشابه با صنعت خودرو‌سازی ضمن اعلام افزایش ۲۵۰ درصدی قیمت آسانسور‌ها باز هم خواستار حمایت و یارانه از دولت شد!
تقلید آسانسوری‌ها از خودرو‌ساز‌ها برای زیاده‌خواهی!
به گزارش توليد ايرانی؛ فرید کوروس با بیان اینکه در یک سال گذشته متوسط قیمت انواع آسانسور در کشور به دلیل مشکلات ارزی و افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش ۲۵۰ درصدی را تجربه کرده‌است، گفت: استاندارد‌های سازمان ملی استاندارد ایران در سایر کشور‌ها قابل‌پذیرش نیست.
  این در حالی است که وی در نشست خبری خود ادعا کرده به طور متوسط ۹۰ درصد تجهیزات و قطعات آسانسور‌های کشور در داخل تولید می‌شود و معلوم نیست چرا باید قیمت تولیدات داخلی همتراز با ارز خارجی افزایش یابد!

وی همچنین مدعی شده تحریم تولید برخی قطعات را که تا پیش از این در داخل تولید نمی‌شدند اقتصادی کرد، اما سبب افزایش خواب سرمایه و قیمت‌تمام‌شده محصولات نهایی، همچنین کندی روند انتقال فناوری‌ها به داخل شد.

به‌رغم ادعای تولید ۹۰ درصد قطعات آسانسور در داخل در عین حال معلوم نیست که چرا قیمت‌های تمام شده همچنان ۳۰ درصد بالاتر از محصولات مشابه ترکیه‌ای است که رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران، جبران آن را با حمایت‌های دولتی امکانپذیر دانسته‌است؟!

وی اضافه کرده‌است: دولت می‌تواند در شرایط کنونی، با اعمال برخی سیاست‌ها از جمله معافیت‌های مالیاتی و کاهش هزینه بیمه تأمین اجتماعی، واگذاری بررسی اهلیت تولید کنندگان واقعی این صنف به تشکل‌ها و تقبل اعمال استاندارد‌های بین‌المللی برای حضور در بازار‌های منطقه، به یاری این صنعت بشتابد.

رئیس اتحادیه کشور آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته نیز در این نشست با همانی‌سازی اشتغال ۵۰ هزار نفری در این صنعت با خودرو‌سازی مبنی بر اینکه صنعت آسانسور یک چهارم صنعت خو‌درو شاغل دارد، مدعی شده‌است که اکنون فقط با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند و ظرفیت خالی تولید سالانه ۵۰ هزار دستگاه در آن وجود دارد.

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور خواستار آن شده که دولت به جای مشوق‌های صادراتی، هزینه شرکت در نمایشگاه‌های منطقه‌ای را متقبل شود، همچنین با پرداخت هزینه‌های استانداردسازی بین‌المللی قطعات به یاری فعالان این صنعت بشتابد.

وی البته مانند خودرو سازان مدعی شده‌است: افزایش قیمت‌های بی‌رویه نه توسط تولیدکنندگان واقعی، بلکه توسط دلالان و واسطه‌هایی که اجناس و مواد اولیه را خریداری، دپو و با قیمت‌های بالاتر می‌فروختند، اعمال شد و در این زمینه با هماهنگی دادستانی در دو مرحله به متخلفان اخطار داده شد.
کد مطلب: 7560
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *