پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
۰
شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۹

پیش بینی تولید 26 هزار تن خرما در حاجی آباد

اقلیم خاص هرمزگان موجب شده اقصی نقاط این استان از شرق گرفته تا غرب، مرکز و شمال را نخلستان های سر به فلک کشیده فرا گیرد تا جایی که مرغوب ترین خرماهای جهان در این استان تولید می شود.
پیش بینی تولید 26 هزار تن خرما در حاجی آباد
به گزارش توليد ايرانی؛ هرمزگان به دیار نخل و شرجی شهرت دارد به طوری که از هر کدام از مبادی ورودی استان وارد شوید درختان نخل سر به فلک کشیده را  می توان مشاهده کرد که برای عرض خیر مقدم گویی مانند کوهی استوار ایستاده اند.

اقلیم خاص این منطقه سبب شده اقصی نقاط هرمزگان از شرق گرفته تا غرب، مرکز و شمال استان را نخلستان های سر به فلک کشیده فرا گیرد تا جایی که مرغوب ترین خرماهای جهان در این استان تولید می شود.

بیش از 70 نوع خرما از  جمله پیارم، مردا سنگ، خاصویی، برهی، مجول، کریته، پیارم، زاهدی، شاهانی، دیری، آل مهتری، مضافتی، خنیزی، زرک و کلک سرخ که  هر کدام از آنها دارای خواص و طعم منحصر به فردی بوده در هرمزگان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.


هرمزگانی ها علاوه بر اینکه از میوه درخت نخل برای خوردن استفاده کرده و خرما را جز لاینفکی از سفره های خود می دانند از سایر اجزای آن نیز به طور کامل بهره جسته و از شاخ و برگ آن را برای تولید صنایع دستی استفاده می کنند.
پیارم، به عنوان مرغوب ترین خرمای جهان خواستگاه اصلی آن شهرستان حاجی آباد هرمزگان به شمار می رود به طوری که سالانه مقادیر خرما از نخلستان های این شهرستان برداشت و علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی به خارج از کشور نیز صادر می شود.
هر چند که هرمزگان یکی از مناطق طبیعی و بکر برای تولید خرما و محصولات وابسته به آن بوده اما در سایه نبود صنایع تبدیلی در استان کشاورزان مجبور به فروش فله ای محصول خود هستند.

26 هزارتن خرما سال جاری از نخلستان های حاجی آباد تولید می شود
مهدی عباسپور، مدیرجهاد کشاورزی حاجی آباد از برداشت بیش از 26 هزار تن خرما در سال جاری در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: سطح زیرکشت خرما در حاجی آباد افزون بر 58هزار و900 هکتار است  که از این میزان  چهار هزار و 300 هکتار آن ثمرده می باشد.
مدیرجهاد کشاورزی حاجی آباد عنوان کرد: در شهرستان حاجی آباد 45 رقم خرما وجود دارد که 80 درصد از این رقم ها از نوع تجاری شامل پیارم، خاصویی، مضافتی و شاهانی است.
عباسپور اختصاص یارانه نهال به باغداران را از برنامه های امسال جهاد کشاورزی حاجی آباد در راستای رونق تولید عنوان کرد.
وی با بیان اینکه عملیات گرده افشانی باغ های نخل نیازمند کشاورزانی ماهر و به صورت سنتی است، گفت: عملیات گرده افشانی که از نیمه دوم اسفند شروع شده تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری در منطقه های شمالی این شهرستان ادامه دارد.
کد مطلب: 7536
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *